تضعیف، تحریف و تحمیل، سند تحول بنیادین را تهدید می‌کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان در گردهمایی معاونین آموزش متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور در محل اردوگاه شهید باهنر اظهار داشت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی به عنوان اسنادی مهم در آموزش و پرورش هستند و باید در گفت‌وگوها و گفتمان‌ها همواره از این دو سند یاد کرد.

وی یکی از راهکارهای مورد تأیید و تأکید این دو سند را بهره مندی از رسانه های متنوع و متعدد آموزشی برشمرد که به نوعی چرخشی جدید در نظام آموزشی ما که کتاب برآن سیطره و سلطه دارد، به شمار می رود.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: در گذشته این طرز تلقی مطرح بود که سخت افزار، فناوری و وسایل کمک آموزشی که از مصادیق آن رایانه و نرم افزارهای آموزشی است، به ندرت جای معلم را می گیرد، بر همین اساس خانواده ها نیز همواره کتاب و کیف را جز لاینفک وسایل آموزشی دانسته و می دانند، اما بر اساس اسنادی چون سند تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی همه این موارد ابزار در اختیار معلم است و به معلم به عنوان راهبر آموزشی نگاه می شود که می‌تواند استعدادهای دانش آموزان را فعال کند، زیرا دانش آموزان ریشه های دانش را در خود دارند و فقط باید آنها را متبلور و شکوفا ساخت.
وی افزود: درسند تحول بنیادین، علاوه بر کلاس، محیط‌های بیرونی نیز به عنوان محل آموزش دانش آموز تلقی می شود و مدرسه به عنوان کانون فرهنگی محله فعالیت می کند، بنابراین محیط یاددهی - یادگیری می تواند کلاس درس، بازار، موزه و حتی محیط های مجازی را شامل شود که این مهم به همت همه بخش‌ها به ویژه معاونین آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی اجرایی می شود.

محمدیان بار دیگر بر اهمیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید کرد و افزود: طی چند سال گذشته هر بار که به حضور مقام معظم رهبری می رسیم، ایشان همواره به اجرای بند بند سند و انجام پژوهش و ارزیابی در خصوص اجرای مفاد سند تأکید دارند.

وی مجدداً سه خطر در این عرصه را به این ترتیب یادآور شد: خطر تحریف، یعنی تغییر مضمون و مفاهیم سند، خطر تضعیف، یعنی اعمال عملیاتی شدن بخشی از سند و نه تمام آن و خطر تحمیل، یعنی اینکه کسانی بخواهند نظرات سلیقه‌ای خود را جایگزین بندها و اصول سند سازند.

محمدیان در پایان خاطرنشان کرد: امسال آمادگی داریم برای حدود 500 هزار نفر رایانامه یا همان ایمیل دانش آموزی راه اندازی کنیم و نیز 77 عنوان از کتاب‌های دوره متوسطه امسال همراه با لوح فشرده ارائه خواهد شد.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
دوشنبه, 22 ارديبهشت, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.