مقالات فقهی و حقوقی

حقوق کودکان ١

١-متن این مقاله به عنوان سخنرانی در جمع راهپیمایان جهانی اعتراض به کار کودکان از فیلیپین تا ژنو (٦ اردیبهشت ١٣٧٧ مطابق با ٢٦ آوریل ١٩٩٨)ارایه شده بود.
بسم الله الرحمن الرحیم
آقایان و خانم ها ، حضار محترم ، از دیدار شما خوشحال هستم و حضور شما را در کشور جمهوری اسلامی ایران گرامی می دارم و به تک تک میهمانان محترم خیر مقدم می گویم.
حرکت شما نشانگر این است که وجدانهای بیدار دنیا و فطرت پاک انسانها با هر چه نشان کژی و انحراف و ظلم و...

حقوق أساسی ملت و وظایف قوای سه گانه

از دیدگاه إسلام، انسان دارای حقوقی است که هیچ کس نمی تواند آن حقوق را از او سلب کند. همچنانکه تکالیفی را نیز از انسان طلبیده است که باید آنها را بجا آورد. در نظام حکومتی إسلامی نیز همان حقوق و تکالیف در چهارچوب قانون أساسی، قوانین مدنی و جزایی تحت عنوان حقوق أساسی ملت بیان شده است.

حق حضانت طفل یا نگاه‌داری و تربیت کودک از منظر فقه و تربیت(3)

قانون مدنی، در صورتی صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل، در اثر عدم مراقبت و یا انحطاط اخلاق پدر یا مادری که طفل در حضانت اوست، در معرض خطر باشد، دادگاه را برای اتخاذ تصمیم مجاز می‌داند. از اینجا معلوم می‌شود که عدم سلامت اخلاقی و یا عدم مراقبت از طفل، از موانع حق حضانت است. البته در این ماده دو صورت قابل تصور است.

حق حضانت طفل یا نگاه‌داری و تربیت کودک از منظر فقه و تربیت(2)

آن‌چه در این مجال قابل ذکر است این نکته می‌باشد که اگر زوجین به دلایلی نتوانسته‌اند در کنار هم زندگی کنند و برای مصلحت زندگی خویش جدایی را ترجیح داده‌اند، باید در این مرحله علاوه بر مصلحت خویش به مصلحت فرزندان نیز بیندیشند. درست است که قانون شرع حدود و حقوق را معین کرده است؛ ولی قانون همیشه حداقل‌ها را رعایت می‌کند.

حق حضانت طفل یا نگاه‌داری و تربیت کودک از منظر فقه و تربیت(1)

توجه به مسألۀ حقوقی حضانت از منظر تربیتی در این نوشتار مورد اهتمام است و تلاش بر این است که موضوع نگهداری و تربیت کودک در حوزۀ حقوق متقابل اعضای خانواده مورد بحث قرار بگیرد. چنانکه معلوم است پس از ولادت نوزاد مهمترین مسئله، نگهداری و تربیت اوست، تا اینکه به سن رشد برسد. در حقوق و فقه اسلامی به نگهداری و تربیت طفل «حضانت» اطلاق شده است.