با تبلیغات کتب آموزشی فاقد استاندارد به اعتماد عمومی مردم لطمه نزنید

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محی‌الدین‌بهرام محمدیان ادر مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزاری شد اظهار داشت: آموزش و پرورش از طریق درون‌دادهای آموزشی در یک بستر فرهنگی باید به نتایج تربیتی دست یابد. به همین جهت است که فعالیت‌هایی همچون کتاب و کتابخوانی و برگزاری جشنواره فیلم و کتب آموزشی و تربیتی اولویت دارد.

وی افزود: مقصد نهایی آموزش و پرورش تربیت نسل است، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی به موضوع دستیابی دانش‌آموزان به حیات طیبه تاکید کرده‌اند. بنابراین آموزش در یک بستر فرهنگی باید به تربیت منجر شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه معرفی کتب آموزشی مناسب در بازار تولید انبوه کتب ضروری است، گفت: زمانی که تولید انبوه می‌شود، شائبه‌هایی مطرح خواهد شد که ممکن است از دقت در تولید بکاهد. به همین جهت است که فعالیت‌ گروه‌های داوری در قالب جشنواره کتب آموزشی و تربیتی رشد می‌تواند به جامعه مصرف کننده در انتخاب دقیق‌تر کمک کند.

حجت‌الاسلام محمدیان ادامه داد: در مرحله دوم باید از ناشرانی که در عرصه تولید کتب آموزشی مناسب تلاش کرده و اهداف آموزش و پرورش را دنبال می‌کنند، تشکر کنیم.

وی افزود: گام سوم ایجاد یک بازار مصرف برای مخاطبان است، امروز نیاز داریم اشتغال کاذب در حوزه کتب کمک آموزشی را کنترل و کالاهای غیرفرهنگی را که در قالب کالای فرهنگی یا شبه‌فرهنگی به جامعه عرضه می‌شود، حذف کنیم بنابراین نیاز داریم تا فرصتی فراهم شود که مصرف کنندگان فرهنگی به آنچه که نیاز ضروری آنها است، دست یابند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: باید تلاش کنیم تا قدرت خرید کتب آموزشی مناسب در اختیار خانواده‌ها قرار بگیرد؛ امروزه در حوزه زبان و ادبیات فارسی یکی از رویکردهای آموزش و پرورش بحث تفکر، حکمت و خلاقیت است که این جشنواره می‌تواند کاتالیزوری باشد که این فرآیند را سرعت ببخشد و کمک کند تا در مسیر دقیق گام برداریم.

حجت‌الاسلام محمدیان با اشاره به پیشنهادی برای جشنواره کتب آموزشی و تربیتی رشد عنوان کرد: امسال شاهد بودیم که در جشنواره یازدهم، حوزه پیش‌دبستانی و داستان و رمان ایجاد شد. اما باید تلاش کنیم تا در سالهای آینده حوزه داوری فرهنگی را نیز ایجاد کنیم و نگاه ما صرفا به بخش آموزش نباشد. بلکه فرهنگ را به صورت جامع‌تر در نظر بگیریم به گونه‌ای که جشنواره رشد همانند جشنواره انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی به جشنواره آموزشی و تربیتی کشور تبدیل شود.

وی ادامه داد: آموزش قرآن و معارف اسلامی را نیز باید مورد توجه قرار دهیم. چرا که هم اکنون به مهجوریت‌زدایی از قرآن نیاز داریم بنابر این تولیداتی که در این حوزه برای مخاطبان دانش‌آموز وجود دارد باید معرفی و تقدیر شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم تا زرسالاری موجب تزویر و انعکاس موضوعات خلاف واقع شود؛ بارها در روایات اسلامی تاکید شده که غش در معامله یکی از گناهان است که در عرصه تعلیم و تربیت نیز غش در معامله صدق می‌کند.

حجت‌الاسلام محمدیان افزود: از برخی جریان‌های تبلیغی انتقاد داریم و خطاب به آنها مطرح می‌کنیم اگر به فکر آموزش و پرورش و آینده نسل کنونی نیستید حداقل به فکر آبروی خود و اعتماد مردم به خود باشند.

وی ادامه داد: هم اکنون مردم به رسانه ملی اعتماد می‌کنند اما اگر این اعتماد به طور مکرر مخدوش شود در عرصه‌های دیگر نیز این اعتماد کاهش می‌یابد، همه چیز در سود خلاصه نمی‌شود؛ یک روز شاهد هستیم که صدا و سیما کرم حلزون را تبلیغ کرده و وزارت بهداشت اعلام می‌کند که این محصول استاندارد ندارد یا اینکه پدیده شاندیز بارها تبلیغ می‌شود و امروز قوه قضائیه اعلام می کند که پدیده شاندیز باید پلمب شود. تبلیغ این محصولات در واقع ضربه زدن به اعتماد عمومی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی عنوان کرد: اگر ضربه به اعتماد عمومی در حوزه آموزش اتفاق بیفتد بسیار دردناک است بنابر این تا دیر نشده باید نسبت به اصلاح روند فعلی اقدام کرد.

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 24 دى, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.