ناشران کتاب‌های نامناسب اشاعه‌دهندگان سرطان فرهنگی در جامعه هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص محصولات غیر فرهنگی اظهار داشت: نظام‌ آموزش و پرورش کشور در عرصه سری دوزی‌های فرهنگی که با اغواگری می‌خواهند محصولات غیر فرهنگی خود را به فروش برسانند، وظیفه پیشگیرانه دارد تا با معرفی آثار خوب و شاخص‌، تولیدات سره از ناسره را به خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان نشان دهند.

وی افزود: ناشران کتاب‌های نامناسب، اشاعه دهندگان سرطان فرهنگی در جامعه هستند که امیدواریم به زودی بتوانیم از راه‌های منطقی اطلاعات لازم را در اختیار مخاطبان قرار دهیم و از پدیدآورندگان آثار خوب حمایت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه دسترسی آموزش و پرورش به مخاطبان کودک و نوجوان یک فرصت ایده آل برای پرورش و شکوفایی خلاقیت و رشد متوازن عقلانیت، احساسات و عواطف، خلاقیت و سلامت افراد است، خاطرنشان کرد: هم‌چنان که بازار خوبی برای نشر کتاب‌های مناسب و حمایت از مؤلفان و ناشران وجود دارد، باید فرصت بهره‌برداری از آن به نفع آثار نامناسب را از دست سودجویان گرفت.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «ضرورت انتشار کتاب‌های کمک آموزشی چه چیزی است؟»، تصریح کرد: نظام رسمی آموزشی کشور برای همه افراد در گستره جغرافیایی ایران بدون توجه به تفاوت‌ها و بر اساس مشترکات شکل گرفته است.

وی افزود: در این نظام سطح متوسط ذهنی و روانی افراد در نظر گرفته می‌شود و افرادی که زیر این سطح قرار دارند به کمک‌های بیشتری نیاز دارند؛ در نتیجه نمی‌شود اصل و فلسفه کتاب‌های کمک آموزشی را زیر سؤال برد، اما استفاده نامناسب از این ابزار و محتواهایی که به جای پرورش خلاقیت و تفکر در کودکان، به جای آنها می‌اندیشند و به جای واداشتن کودکان به کار و تلاش به جای آنها کار می‌کنند، امری مذموم و ضد آموزش تلقی می‌شوند.

رئیس سازمان پژؤهش و برنامه‌ریزی آموزشی، استانداردسازی در این حوزه را حاصل خرد جمعی می‌داند و با اشاره به ضعف دانشگاه‌ها در تربیت متخصصان مورد نیاز حوزه آموزش، دستیابی به استانداردها را حاصل تجربیاتی همچون جشنواره رشد در تجمیع آرای صاحب نظران می‌داند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان، توجه جشنواره رشد به اسناد بالادستی در برگزاری جشنواره یازدهم رشد را اقدامی ارزنده در جهت توسعه و تعمیق این اسناد در بستر نظام آموزشی دانست و اظهار امیدواری کرد که تعامل مناسب ستاد ساماندهی کتاب‌های نامناسب با ناشران، روند روبه رشد این کتاب‌ها را سرعت بخشد.

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 30 آذر, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.