صدا و سیما به استانداردهای کتاب های کمک آموزشی بی توجه است

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری دانا (داناخبر) حجت الاسلام والمسلمین بهرام محمدیان گفت: تولید محتوای آموزشی مانند تالیف یک کتاب عادی نیست که نویسنده برداشت خود را اصل قرار دهد و برای مخاطب فرضی بنویسد. مخاطب ما معین است و کار را بر اساس سنجه های مشخصی که داریم پیش می بریم.

وی افزود: برای تولید محتوا، هشت مقدمه لازم است که عبارت اند از: فلسفه تعلیم و تربیت، ویژگی های انسان مطلوب، چشم انداز بیست ساله کشور، پیشرفت های علمی و فناوری کشور، نیاز بازار کار، نیازهای خود مخاطب، سطح دانش در جهان و حوزه رقابتی ما در منطقه. اینها مقدمات طراحی برنامه های درسی است. مراجعی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت، مجلس شورای اسلامی و... هم این نیازها را به ما اعلام می کنند. مجموعه این نیازها هم تبدیل می شود به کتاب درسی.

حجت الاسلام محمدیان ادامه داد: یازده حوزه یادگیری داریم که از این قرار هستند: تفکر و حکمت، قرآن و معارف اسلامی، ادبیات فارسی، ریاضیات، علوم، مطالعات انسانی، کار و فن آوری، مهارت های زندگی، فرهنگ و هنر، زبان های خارجی و سبک زندگی که برای آنها برنامه داریم که از اول ابتدایی تا پایان دوره متوسطه چه چیزهایی را ارایه دهیم تا رابطه طولی این دروس با یکدیگر حفظ شود. در مرحله بعد رابطه عرضی این دروس مطرح می شود که ارتباط این علوم با همدیگر چگونه باید باشد؟

محمدیان در پاسخ به این سوال که جایگاه کتاب های کمک آموزشی در نظام یادگیری چیست، گفت: جمع بندی کارشناسان ما اینست که کتاب های درسی استعداد متوسط دانش آموزان را در نظر گرفته است و لذا کفایت می کند اما برخی دانش آموزان نیاز به یادگیری بیشتر دارند که می توانند از کتاب های جانبی بهره بگیرند که البته منظور حل المسایل نیست. برای همین، خود ما فراتر از کتاب درسی، بسته آموزشی تولید می کنیم که شامل مواردی است که به تسهیل و تعمیق یادگیری دانش آموز کمک می کند.

وی با گلایه از رسانه ملی گفت: بازار کاذبی ایجاد شده است در حوزه کتاب های کمک آموزشی و صدا و سیما به استاندارها توجهی نمی کند. ضرر این بازارهای کاذب در فرایند یادگیری، مانند اخلال در نظام سلامت است. آنچه قرار است به عنوان بسته آموزشی در مدارس تمدید شود، باید با نظارت دفتر انتشارات کمک آموزشی ما باشد که تحت عنوان کتابنامه های رشد، ارایه شده اند که اطلاعات دقیق آن هم بر روی اینترنت وجود دارد. از امسال نیز در کنار هر کتاب درسی، یک بسته آموزشی مناسب ارایه دادیم.

تاریخ خبر: 
سه شنبه, 20 آبان, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.