معرفی ناشران مجاز در کتابنامه رشد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست تخصصی خبرگزاری‌های فارس و تسنیم با موضوع تبلیغات کتب کمک‌آموزشی که در غرفه خبرگزاری فارس در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، اظهار داشت: در برنامه درسی ملی و بر اساس سیاست‌های سند تحول، در حوزه تولید محتوا علاوه بر کتب درسی، اجزای دیگری مانند راهنمای معلم، کتاب کمک‌ آموزشی، نرم‌افزار و محتوای الکترونیکی و هر آنچه که معلم تشخیص دهد برای تفکر و خلاقیت لازم است، می‌توانند استفاده کنند که یکی از آنها کتاب‌های کمک‌آموزشی است.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش باید نوعی استانداردسازی روی کتب کمک‌ آموزشی انجام شود تا مغایر برنامه درسی ملی نباشد، در این صورت در جشنواره سامان‌بخشی کتب درسی به صورت سالانه ناشران مجاز در کتابنامه رشد معرفی می‌شوند.

حجت‌الاسلام محمدیان با بیان اینکه در سایت دفتر انتشارات کمک‌آموزشی از ناشران و کتاب‌های مجاز که در جشنواره سامان‌بخشی حضور داشتند تقدیر می‌کنیم، خاطرنشان کرد: برخی از ناشران از ارشاد مجوز گرفته‌اند اما در سامانه آموزش و پرورش تلقی نمی‌شوند و مورد تأیید نیستند.

وی تصریح کرد: اینکه همراه کتاب آموزشی، کتب کمک آموزشی معرفی شود، مغایر مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است و اگر مورد تأیید نباشد و مجوز نگیرد نمی‌توانند کتب خود را معرفی کنند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تعدادی از ناشران هستند که استانداردها را رعایت نمی‌کنند و ایجاد اختلال می‌کنند، گفت: این کتب بحث تفکر و نوآوری را مخدوش می‌کند و فقط مهارت‌های تست‌زنی را فراهم می‌کند که مورد تأیید نیست؛ اگر مدرسه این کتب را توصیه کند و وارد کلاس شوند، تخلف است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه رسانه‌های گروهی مثل صدا و سیما نباید کتب فاقد مجوز را تبلیغ کنند، اظهار کرد: به حکم قانونی هر امر تبلیغی باید مجوز داشته باشد که برخی از آنها تجاری رفتار می‌کنند که توصیه می‌کنیم اگر کتابی برای بچه‌ها خریداری می‌شود براساس کتابنامه رشد باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان با انتقاد از رسانه ملی در باب تبلیغ کتب کمک‌آموزشی خاطرنشان کرد: صدا و سیما در شورای عالی آموزش و پرورش عضویت دارد و در شورای اجرایی سامان‌بخشی، نماینده صدا و سیما را داریم که این نماینده در خصوص کتب کمک‌آموزشی ابراز وفاداری کرده است، اما می‌بینیم در بخش‌هایی از صدا و سیما تبعیت نمی‌کنند و این کتب مجوزی ندارند و معلوم نیست این مجوز از سوی چه کسی صادر می‌شود که آن را به ما ارائه نمی‌کنند.

وی در خصوص قرار گرفتن پیش‌نویس متن کتب درسی بر روی سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: این پیش‌نویس برای اعتباربخشی جهت معلمان سراسر کشور است که در سایت قرار می‌دهیم و دیگران نیز می‌توانند پیش‌نویس را مشاهده کنند، اما این پیش‌نویس کتاب نهایی نیست و شاید 10 تا 20 درصد با متن نهایی تفاوت داشته باشد اما نگرانی ما تولید غیراستاندارد و مخل‌کننده در فرایند یاددهی و یادگیری است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در کتابنامه رشد برای کتب دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه ناشران مجاز را معرفی کرده‌ایم، گفت: در کتابنامه رشد، نام برخی ناشران وجود ندارد، اما با توجه به پولی که می‌پردازند باعث تبلیغ کتب می‌شود؛ امیدوارم رئیس جدید صدا و سیما به این موضوع توجه کند و این درخواست را نیز مطرح می‌کنیم زیرا رسانه پشتیبان نظام است.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
سه شنبه, 20 آبان, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.