شرکت 4633 عنوان کتاب در سیزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدیان در آستانه سیزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد، با اعلام اینکه جشنواره به اهداف خود در در زمینه تولید آثار استاندارد نزدیک شده است، افزود: از این پس باید برای اصلاح بازار مصرف تاکید کرد.

وی درباره افزایش همکاری ناشران با دبیرخانه جشنواره گفت: «4633 عنوان کتاب به دست ما رسیده است و این یعنی به طور میانگین هر ناشر هفت اثر قابل قبول تولید کرده است. در بخش مسابقه هم 1073 عنوان انتخاب شده‌اند یعنی حدود 30 درصد آنها. این نشان از ارتقای کیفیت کار جشنواره دارد. زمانی ما در برخی از بخش‌ها اصلاً کتاب برگزیده نداشتیم و تعداد ناشران بسیار کمتر از این بود. اما آمار این دوره از جشنواره یک گام بزرگ است و به این معنی است که جشنواره به اهداف خود نزدیک می‌شود.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به اصلاح بازار مصرف اشاره کرد و افزود: «ما باید گام دیگری هم برداریم. جشنواره باید علاوه بر تولید، از حیث مصرف هم به هدف خود نزدیک‌تر شود. درواقع باید بازار مصرف را هم تنظیم کنیم. به این ترتیب باید ضمن حمایت از تولید‌کننده فرهنگی، توجه مصرف‌کننده کالای فرهنگی را هم به آنچه با کیفیت و در راستای اهداف آموزشی و تربیتی نظام تعلیم و تربیت است معطوف کنیم. یعنی ذائقه مصرف‌کننده اعم از خانواده‌، معلم، دانش‌آموز را مشکل‌پسند کنیم تا هر منبعی را انتخاب نکند.»

حجت‌الاسلام محمدیان طراحی الگوی مصرف را از جمله راه‌کارهای تنظیم بازار مصرف آثار فرهنگی دانست و گفت: «ما باید الگوی مصرف فرهنگی را طراحی کنیم و ضمن معرفی منهیات، آثار مناسب را هم برجسته کنیم. باید الگوی مصرفی را ارائه کنیم که مصرف‌کننده با توجه به شاخص‌ها؛ تولیدات فرهنگی و محتواهای آموزشی و تربیتی را تهیه کند. زمانی تولید اندک باعث می‌شود مصرف‌کننده برای رفع نیازش اثر بی‌کیفیت بخرد. ما باید به خانواده‌ها آگاهی دهیم که نیازهای آنی را فدای مصلحت آتی نکنند.

از سوی دیگر باید بازار تولید را هم به سمت استانداردها هدایت کنیم. اکنون گام سوم ما این است که نشانه‌ها و مزایای استفاده از اثر استاندارد را به مصرف‌کننده معرفی و معایب استفاده از منابع غیراستاندارد را گوشزد کنیم. همچنین باید همه مجموعه کتاب‌های مناسب را در دسترس و دیدرس معلم، دانش‌آموز و خانواده قرار دهیم تا هر کس متناسب با نیاز خود کتاب انتخاب کند.»

سیزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد، با هدف معرفی آثار استاندارد آموزشی و تربیتی 29 آذر ماه 1395 با معرفی آثار، مولفان و ناشران برگزیده به کار خود پایان می‌دهد.

تاریخ خبر: 
سه شنبه, 23 آذر, 1395

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.