بخشی از خسارت‌های تحمیل شده به کشور نتیجه پژوهش‌گریزی است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت در دیدار با پژوهشگران فقهی حوزه تعلیم و تربیت به مناسبت هفته پژوهش با تأکید بر ضرورت پژوهش و مطالعات بنیادی، اظهار کرد: استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در حوزه و دانشگاه برای گسترش فرهنگ تفکر و پژوهش در بین آحاد مردم به ویژه مدیران و حمایت مادی و معنوی از طرح‌های موفق و نوآورانه و پشتیبانی از نخبگان پژوهشی یک ضرورت حتمی برای پیشرفت کشور است.

وی با بیان اینکه بخشی از خسارت‌های تحمیل شده به کشور نتیجه پژوهش‌گریزی برنامه‌ریزان و مدیران است، گفت: متأسفانه در بین مسؤولان اپیدمی خود عالم انگاری و دانای کل بودن فراگیر شده است؛ امروز برخی از مسؤولان که در جایگاه‌های مهم اداری و سیاسی و مراکز تصمیم‌گیری قرار گرفته‌اند، بدون تفکر و تأمل آرزوهای خود را بلند بلند بر زبان می‌آورند و با قدرت اداری می‌خواهند طرح و نظر خود را به کرسی بنشانند که با صد افسوس بعد از تباه کردن امکانات و ضایع کردن فرصت‌ها، رندانه می‌خواهند از تبعات تصمیم غلط و یا ناقص خود شانه خالی کنند. در حالی که امیرمؤمنان علی علیه‌السلام در بیان فرق بین شخص عاقل و احمق می‌فرمایند«لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ، وَ قَلْبُ الْأَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ، آدم عاقل زبانش پشت عقل و دل اوست ولی شخص احمق عقل و دلش پشت زبان اوست».

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه بزرگان به ما یاد داده‌اند «اول اندیشه وانگهی گفتار»، یادآور شد: در این چند ماه اخیر ببینید چه حرف‌های بی‌فکر و اندیشه‌ای که زده نشد از حوزه اقتصاد گرفته تا سیاست، از سیاست داخلی تا سیاست خارجی از فرهنگ تا آموزش و از آموزش تا پژوهش؛ با یک مرور اجمالی در آرشیو خبرها می‌توان انبوهی از تکذیب و توضیح و تصحیح را یافت که گویندگان مسئول برای رفع و رجوع اظهارات‌شان بدان متمسک شده‌اند و البته تناقض‌گویی‌ها هم الی ماشاءالله. این همان حماقت و بلاهت مدیریتی است که بیداد می‌کند.

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت با تأکید بر اینکه با پژوهش می‌توان گذشته را ارزیابی کرد و اقدامات در دست اجرا را تصحیح و آینده را شناسایی و آینده‌نگاری کرد، گفت: در آموزش و پرورش باید داده‌های آموزشی با رویکرد پژوهشی و در بستر فرهنگی منجر به تربیت نسلی خلاق، مبتکر، عاقل و متدبر با هویتی ایرانی و اسلامی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان یادآور شد: اظهارات و اقدامات بدون شناخت و تجربه کارشناسی و بدون پشتوانه پژوهشی موجب تحمل هزینه‌های زیاد و کاهش اعتماد عمومی به نظام مدیریتی خواهد کرد.

وی با ذکر نمونه‌هایی پرداخت و افزود: آنچه در بازار ارز اتفاق افتاد و موجب اضطراب عمومی در میان مردم شد و یا اظهارات نگران‌کننده مسؤول سیاست خارجی در باب پولشویی در کشور و یا آنچه در یک سال اخیر در آموزش و پرورش بیان شد ولی فرصت اجرا نیافت مانند حذف امتحانات و آزمون‌های غیرضرور، تغییر تقویم آموزشی، مبارزه با مافیای کمک آموزشی، حذف مشق شب و شبیه اینها که در کشور کم نیستند همه موجب اتلاف منابع ملی و فرصت‌های کشور شده‌اند.

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت تأکید کرد: رفع و اصلاح تنگناها و ارائه طرح نو برای نحوه اداره نظام اجرایی و سایر نظامات، جز به تحقیق و پژوهش امکان‌پذیر نیست.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
دوشنبه, 26 آذر, 1397

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.