وظیفه ما توسعه و نهادینه سازی تفکر و پژوهش است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدیان در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر شهرستانهای استان تهران که با حضور مدیرکل، معاونان، معلمین پژوهنده و مدیران آموزش و پرورش مناطق صبح امروز در سالن اجتماعات اداره آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: خداوند متعال را بسیار شاکریم که توفیق عطا فرمود در چنین روزی از ماه ربیع الاول در خدمت پژوهشگران، مدیران و معلمان شهرستانهای استان تهران باشیم.

در آغاز کلام؛ یاد ونام شهیدانمان به ویژه شهید مفتح، منادی وحدت حوزه و دانشگاه که امروز سالگرد شهادت آن زنده یاد است را گرامی می داریم و به روح بلند و ملکوتی امام راحل(رضوان الله تعالی علیه) بنیانگذار انقلاب اسلامی، درود می فرستیم و برای مقام معظم رهبری، او که امروز میراث دار انقلاب و دوام بخش راه شهیدان است، طول عمر همراه با عزت از درگاه الهی مسالت داریم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های هفته پژوهش، افزود: هفته پژوهش فرصت مغتنمی فراهم می آورد تا نسبت به پژوهش در آموزش و پرورش عطف توجه بیشتری داشته باشیم و نسبت به مسائل پیرامون آن تفکر و تدبر نمائیم.

دکتر محمدیان با اشاره به اهداف آموزش و پرورش، پژوهش و تحقیق را یکی از ضروریات دستیابی به این اهداف برشمرد و اضافه کرد: تجربه نشان داده است که طرح های بدون « پیوست پژوهشی و مطالعات علمی»، در فرایند اجرا عمدتا با مشکلات فراوانی مواجه شده و یا به شکست انجامیده است. لذا برخی از صاحب نظران، هزینه های پژوهش را نوعی سرمایه گذاری تلقی کرده اند که از اتلاف وقت و سرمایه جلوگیری می نماید. لذا وظیفه ما توسعه و نهادینه سازی تفکر پژوهشی است و در این راه، روحیه پرسشگری در دانش آموزان باید تقویت شود.

وی با اشاره به حدیثی از معصومین علیهم السلام که می فرمایند«علم قفلی است که کلید آن پرسشگری است»، اضافه کرد: پرسشگری و روحیه پژوهش باید از دبستان آغاز شود تا وقتی پا به دانشگاه می گذارند از تحقیق گریزان نباشند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از کتاب های غیر استاندارد کنکوری که حافظه محور بوده و مانع اندیشیدن دانش آموزان می شوند، تصریح کرد: تاجران کنکور اجازه نمی دهند این تجارت تعطیل شود و متاسفانه سیما نیز با تبلیغ اینگونه کتاب ها فکر نکردن را القاء می کند و به فرایند یاددهی- یادگیری مبتنی بر ادراک و فهم آسیب می زند.

وی رواج شبه کنکورها در مدارس را نیز یکی دیگر از آفات نظام آموزشی برشمرد و اضافه نمود: باید دانش آموزان را به تفکر و اندیشیدن تشویق و ترغیب نمود.

وی «علم» را محصول کنجکاوی و پژوهش نوع بشر قلمداد کرد و افزود: آنچه انسان را از سایر موجودات زنده متمایز می کند، همین کنجکاوی و پژوهش است که سبب می شود اشتباهات پیشینیان را تکرار نکند در صورتی که در رفتار حیوانات طی قرون و اعصار تفاوت چندانی رخ نمی دهد.

دکتر محمدیان ضمن تشکر و قدردانی از معلمانی که در فرایند اقدام پژوهی موفق به کشف، شناسایی مشکل و حل آن شده اند، افزود:آئین نامه اقدام پژوهی نیاز به بازنگری دارد، زیرا بیشتر جنبه های دانشگاهی و آکادمیک آن پرداخته است.

در پایان از معلمین پژوهنده، پژوهشگران، رابطان و مدیران مناطقی که در امر پژوهش تلاش چشمگیر نموده اند با اهداء لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
دوشنبه, 27 آذر, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.