پژوهش را باید در آموزش و پرورش به دانش‌آموزان یاد دهیم

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش امروز در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش در آموزش و پرورش که در مدرسه دارالفنون برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی جایگاه پژوهش، جایگاه مهمی است و در آموزش و پرورش عهده‌دار امر توسعه پژوهش هستیم.

وی ادامه داد: اول اینکه باید برنامه‌های کلان آموزش و پرورش همراه با پیوست پژوهشی باشد و بدانیم دستگاه تعلیم و تربیت چه باید بکند.

محمدیان افزود: آنچه در آموزش و پرورش توزیع و تبیین می‌شود، این بوده است که مبتنی بر پژوهش باشد و تلاش جدی ما این بوده است تا از عهده این مسئولیت برآییم؛ البته این عقبه دیگری دارد که آنچه ارائه می‌شود باید اعتبار بخشی پژوهش درباره آنها اتفاق بیفتد.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید در آموزش و پرورش پژوهش را آموزش دهیم چرا که اگر دانش‌آموز با روش پژوهش آشنا شود یقیناً ملکه ذهنش خواهد بود، گفت: به همین جهت است که در برنامه درسی از پایه ششم، درس تفکر و پژوهش و در پایه هفتم، هشتم و نهم درس تفکر و سبک زندگی ارائه شده است.

وی اضافه کرد: در دوره ابتدایی از پایه اول تا پنجم برنامه‌ها به صورت پژوهش‌مدار است و آموزش و پرورش فرهنگ و تربیت حلقه متصلی است که در دستور کار ما قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان یادآور شد: یکی از اقدامات مناسب که در استان‌ها اتفاق می‌افتد، بحث اقدام پژوهی است که معلمان با مسائل خاص کلاس درس برخورد پژوهش‌مدارانه می‌کنند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در کلاس درس فعالیت‌های فوق‌العاده‌ای اتفاق می‌افتد، برای نمونه جشنواره جابربن حیان که معاونت ابتدایی و جشنواره خوارزمی که معاونت متوسطه آن را پیگیری می‌کند و در حوزه پرورشی نیز اقدامات پژوهش مدارانه را می‌بینیم.

وی یادآور شد: البته نقایصی مانند کمبود منابع مادی برای انجام پژوهش‌های اساسی وجود دارد و در استان‌ها مدیران کل اهتمام می‌کنند تا از منابع استانی در این خصوص بهره‌مند شود.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
سه شنبه, 24 آذر, 1394

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.