نهادینه کردن فرهنگ پژوهش با گنجاندن در برنامه درسی دوره ابتدایی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان این مطلب که « پژوهش» در آموزش و پرورش به دنبال شناخت ضرورت ها ونیازهای مجموعه دستگاه تعلیم و تربیت است، افزود: از ایجاد روحیه پرسش گری و جستجوگری در دانش آموزان به عنوان یکی از اهداف برنامه درسی ملی می توان نام برد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، صبح شنبه 20 آذر 95 حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش در آموزش و پرورش که در مجموعه آموزشی و فرهنگی آدینه برگزار شد، تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه دولتی کشور است که کوچکترین اقدامات آن کل جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد، به همین دلیل تمام تصمیمات و برنامه های اجرایی آموزش وپرورش دارای پیوست پژوهشی است تا از این طریق خطا و اشتباه را به حداقل برسانیم .
محمدیان با بیان اینکه آموزش وپرورش علاوه بر انجام کارهای پژوهشی باید فرهنگ پژوهش را در دانش آموزان و معلمان توسعه دهد، خاطرنشان کرد: آموزش وپرورش یک دستگاه ملت ساز و دولت ساز است و آموزش وپرورش با اجرای برنامه های تعیین شده، در صدد است، ساحت های مختلف تربیت را در دانش آموزان نهادینه کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: در حال حاضر کشور ما با مسائلی نظیر؛ آسیب های اجتماعی، مشکلات سلامت و تندرستی مواجه است و همه بخش های کشور انتظار حل آن را از آموزش وپرورش دارند و آموزش وپرورش با پژوهش دراین زمینه ها، می تواند به حل مشکلات بپردازد و اندیشه جدیدی را در جهان خلق کند.

وی با تأکید بر بهادادن به پژوهش های مدرسه ای و بیان این نکته که پژوهشگر واقعی نسبت به نتایج پژوهش خود متعصب است، گفت: تعصب پژوهشگری به عنوان یک تکلیف و وظیفه، باعث ساختن تعالی جامعه می شود و می تواند روحیه جستجوگری و پرسشگری را در جامعه نهادینه کند، دراین صورت است که پژوهشگر از کار خود لذت می برد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: پژوهش برای دانش آموزان باید متناسب با سطح سواد آنها طراحی و اجرا شود و به هیچ عنوان نباید پژوهش های دانشگاهی با همان کیفیت برای دانش آموزان مطرح شود .

نهادینه کردن فرهنگ پژوهش با گنجاندن در برنامه درسی دوره ابتدایی

وی از نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در دانش آموزان با گنجاندن مباحث پژوهشی در دوره ابتدایی خبر داد و اعلام کرد: معاونت های آموزش ابتدایی و متوسطه نیز با برگزاری جشنواره های جابربن حیان و خوارزمی و هم چنین با فعال کردن پژوهش سراهای دانش آموزی توانسته اند گام مؤثری در توسعه، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در دانش آموزان بردارد.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم با حضور حجت الاسلام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ، علیرضا عصاره، سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش ، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه ، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت و سیدرحیم میرشاه ولد مشاور وزیر و مدیر کل دفتر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات از معلمان پژوهنده با اهدای لوح سپاس تجلیل شد.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 21 آذر, 1395

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.