پژوهش باید در دوره دانش آموزی نهادینه شود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: آموزش و پرورش طی سالهای اخیر فعالیتهای فراوانی از جمله برگزاری جشنواره های جابربن حیان، خوارزمی و تاسیس پژوهش سراهای دانش آموزی را به منظور نهادینه کردن پژوهش بین دانش آموزان برگزار کرده است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ محی الدین بهرام محمدیان در مراسم تجلیل از دانش آموزان پژوهنده کشور که به مناسبت هفته پژوهش در دبیرستان شریعتی منطقه 2 تهران برگزار شد اظهار داشت: روز گذشته در مراسمی میزبان معلمان پژوهشگر در آموزش و پرورش بودیم و امروز میزبان دانش آموزان پژوهنده هستیم و به دلیل اینکه دانش آموزان آینده سازان کشور هستند از بزرگان یعنی وزیر علوم تحقیقات و فناوری و وزیر آموزش و پرورش خواستیم تا از آنها تجلیل کنند.

رویکرد پژوهش محوری در آموزش و پرورش

وی افزود: طی چندسال اخیر بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی، رویکرد پژوهش محوری در آموزش و پرورش به یک اصل مبدل شده و اکثر دروس بصورت تلفیقی و بر مبنای پژوهش است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: دانش آموزان با استفاده از داده های آموزشی خود و به پشتوانه پژوهش ثمرات تربیتی مناسب برای خوب زیستن، با هم زیستن و برای آینده زیستن دست می یابند .

آغاز فعالیتهای پژوهشی از پایه ششم

وی افزود: فعالیتهای پژوهشی از پایه ششم ابتدایی با درس تفکر و پژوهش که آموزش پژوهش به دانش آموزان است آغاز و از پایه هفتم تا نهم در کتابهای جدیدالتالیف تفکر و سبک زندگی و در پایه دهم درس تفکر و سواد رسانه ای که عمده آن بر اساس پژوهش است کار می کند.

آثار تحقیق و پژوهش بر زندگی

محمدیان اضافه کرد: یکی از آثار تحقیق و پژوهش بصیرت افزایی و افزایش دانش محیط پیرامونی منطبق بر واقعیت ها ، نیازها و امکانات عادی کشور است که اگر این تحقیق و پژوهش پاسخ مسائل ما را بدهد و تحقیقات ما آینده را خوب ترسیم کند نقش موثری در فردای بهتر خواهد داشت.

وی ادامه داد: بر اساس سیاست های آموزش و پرورش هر اقدامی در آموزش و پرورش باید پیوست پژوهشی داشته باشد و سیاستهای کلان آموزش و پرورش و پژوهشگاه آموزش و پرورش در این عرصه وارد عمل شده است زیرا پژوهش باید از دوره دانش آموزی نهادینه شود و آموزش و پرورش این فرصت را مغتنم شمرده است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: طی سالهای آتی آموزش و پرورش موقعیت های پژوهشی مانند برگزاری جشنواره جابربن حیان، خوارزمی و تاسیس پژوهش سراهای دانش آموزی برای تقویت گزینش به وجود آورده است تا دانش آموزان ما بتوانند به مراتبی از حیات طیبه دست یابند .

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 21 آذر, 1395

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.