پژوهش باید در دوره دانش آموزی نهادینه شود
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ محی الدین بهرام محمدیان در مراسم تجلیل از دانش آموزان پژوهنده کشور که به مناسبت هفته پژوهش در دبیرستان شریعتی منطقه 2 تهران برگزار شد اظهار داشت: روز گذشته در مراسمی میزبان معلمان پژوهشگر در آموزش و پرورش بودیم و امروز میزبان دانش آموزان پژوهنده هستیم و به دلیل اینکه دانش آموزان آینده سازان کشور هستند از بزرگان یعنی وزیر علوم تحقیقات و فناوری و وزیر آموزش و پرورش خواستیم تا از آنها تجلیل کنند.
رویکرد پژوهش محوری در آموزش و پرورش
وی افزود: طی چندسال اخیر بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی، رویکرد پژوهش محوری در آموزش و پرورش به یک اصل مبدل شده و اکثر دروس بصورت تلفیقی و بر مبنای پژوهش است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: دانش آموزان با استفاده از داده های آموزشی خود و به پشتوانه پژوهش ثمرات تربیتی مناسب برای خوب زیستن، با هم زیستن و برای آینده زیستن دست می یابند .
آغاز فعالیتهای پژوهشی از پایه ششم
وی افزود: فعالیتهای پژوهشی از پایه ششم ابتدایی با درس تفکر و پژوهش که آموزش پژوهش به دانش آموزان است آغاز و از پایه هفتم تا نهم در کتابهای جدیدالتالیف تفکر و سبک زندگی و در پایه دهم درس تفکر و سواد رسانه ای که عمده آن بر اساس پژوهش است کار می کند.
آثار تحقیق و پژوهش بر زندگی
محمدیان اضافه کرد: یکی از آثار تحقیق و پژوهش بصیرت افزایی و افزایش دانش محیط پیرامونی منطبق بر واقعیت ها ، نیازها و امکانات عادی کشور است که اگر این تحقیق و پژوهش پاسخ مسائل ما را بدهد و تحقیقات ما آینده را خوب ترسیم کند نقش موثری در فردای بهتر خواهد داشت.
وی ادامه داد: بر اساس سیاست های آموزش و پرورش هر اقدامی در آموزش و پرورش باید پیوست پژوهشی داشته باشد و سیاستهای کلان آموزش و پرورش و پژوهشگاه آموزش و پرورش در این عرصه وارد عمل شده است زیرا پژوهش باید از دوره دانش آموزی نهادینه شود و آموزش و پرورش این فرصت را مغتنم شمرده است.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: طی سالهای آتی آموزش و پرورش موقعیت های پژوهشی مانند برگزاری جشنواره جابربن حیان، خوارزمی و تاسیس پژوهش سراهای دانش آموزی برای تقویت گزینش به وجود آورده است تا دانش آموزان ما بتوانند به مراتبی از حیات طیبه دست یابند .
منبع خبر:
- 2139 مرتبه بازدید
نظر دهید