از «روش فکر کردن دانش‌آموزان» تا «شرط فیلسوف شدن»

در آستانه هفته پژوهش معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش از مدرسه ابتدایی دخترانه شهدای رسانه بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، د‌ر آستانه هفته پژوهش حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی امروز از مدرسه ابتدایی دخترانه شهدای رسانه منطقه 6 بازدید کرد.

در بدو ورود، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با شاخه‌های گل و ادای احترام دانش‌آموزان روبه‌رو شد و سپس در دیدار با مدیر مدرسه از وضعیت کلاس‌ها و مشکلات آنها با خبر شد.

در این گفت‌وگو شراره اعلا مدیر مدرسه خطاب به رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار داشت: مدرسه ما هوشمند بوده اما نیروی لازم را در این خصوص نداریم و معلمان به بحث‌های تخصصی هوشمند‌سازی مسلط نیستند.

وی اضافه کرد: مدرسه شهدای رسانه 562 دانش‌آموز و 20 کلاس درس دارد.

در ادامه بازدید حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان به کلاس پیش‌دبستانی رفت و در آنجا با دانش‌آموزان پیش‌دبستانی به گفت‌وگو نشست و با آنها به موضوعاتی مانند مرور کردن اعداد و مسواک زدن و نظافت دندان‌ها صحبت کرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی سپس به کلاس تفکر و پژوهش مربوط به پایه ششم رفت و با بیان اینکه در آستانه هفته پژوهش هستیم از آنان پرسید «تفکر چیست؟»،که یکی از دانش‌آموزان در پاسخ گفت «فکر کردن» و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان در ادامه سوالات دیگری پرسید که دانش‌آموزان هر کدام پاسخی را ارائه دادند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ادامه افزود: این‌ها که گفتیم نمونه‌ای از روش فکر کردن است و فکر کردن یعنی مطلبی که معلوم است و ما آن را با معلومات دیگر جمع می‌کنیم و نتیجه آن مطلب جدید می‌شود که به آن فکر کردن می‌گویند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان پرسش دیگری با عنوان «پژوهش چطور مطرح می‌شود؟»را مطرح کرد که یکی از دانش‌آموزان گفت: یعنی اینکه اطلاعات موضوعی را جمع‌آوری می‌کنیم و در مورد آن مطلب می‌نویسیم، دیگری بیان کرد «اینکه در خصوص موضوعی جست‌وجو می‌کنیم» و دانش‌آموز بعدی یادآور شد «وقتی چیزی را نمی‌دانیم در مورد آن پژوهش می‌کنیم و از افراد دانا در خصوص آن موضوع تحقیق می‌کنیم».

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ادامه تصریح کرد: در پژوهش فرض‌هایی داریم و سوالاتی در ذهن می‌آوریم و با انسان‌های داناتر و متخصص مشورت می‌کنیم که اگر جواب‌ها فرضیات ما را تأئید کرد،نتیجه درست است.

وی ادامه داد:‌ پرسش علمی، پرسشی است که در جهان اطراف ما مطرح است و معلم کلاس نیز در این زمان افزود «پژوهش درس خوبی است، اما وقت آن کم بوده و باید از سال‌های قبل شروع شود و نیز کارگاه خلاق برای این درس گذاشته شود».

در ادامه این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان خطاب به دانش‌آموزان اظهار داشت:‌ اگر شما خواسته باشید به نویسندگان کتاب پژوهش پیشنهادی بدهید،‌ چه می‌گویید؟

دانش‌آموزان پاسخ‌های متنوعی دادند از جمله اینکه باید نویسندگان توضیحی در مورد سوالات این کتاب بدهند، نکات مهم را در پایین درس‌ها بیاورند و نیز پرسش و امتحانی در خود کتاب وجود داشته باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: هدف از درس پژوهش، پرسش مطرح کردن و پاسخ دادن توسط خود دانش‌آموز است.

وی اضافه کرد: شرط فیلسوف شدن خوب فکر کردن است و اینکه فکری کنیم که بعد آن را نقض نکنیم.

در ادامه این دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان از سایت رایانه مدرسه بازدید کرد و در جمع دانش‌آموزانی که در کلاس پژوهش بوده و در حال تماشای فیلم بودند صحبت کرد، او از آنها در خصوص روش‌های پژوهش پرسید که دانش‌آموزان کتاب و اینترنت را وسیله پژوهش برشمردند.

در این دیدار تعدادی کتاب با عنوان «می‌دانید چرا؟» و با موضوعات حیوانات و طبیعت از سوی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به دانش‌آموزان اهدا شد و در پایان نمایشگاه دست‌ساخته‌های دروس پژوهش و علوم مقطع ابتدایی مورد بازدید رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرار گرفت.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 15 آذر, 1394

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.