مراسم بزرگداشت ایام شهادت امام صادق علیه السلام

نور خبر: امام صادق علیه السلام، در دست گرفتن حکومت را به تنهایی کافی نمی دانست بلکه آن حضرت معتقد بود مادام حکومت از طرف پایگاه های آگاه مردمی، پشتیبانی نشود، برنامه ی تحول و اصلاحات اسلامی محقق نمی گردد.
در مراسم بزرگداشت ایام شهادت امام صادق علیه السلام که باحضور طبقات مختلف مردم و ذاکران اهلِ بیت علیهم السلام برگزار شد، آیة الله دکتر محمدیان با اظهار این مطلب اعلام کرد؛ امام علیه السلام معتقد بودند پایگاه های مردمی باید هدفهای حکومت اسلامی را بدانند و به نظریه ی اسلامی حکومت ایمان داشته باشند و با شناخت و ایمان در راه پشتیبانی آن گام بردارند. آنچه از روایات و احادیث امام صادق علیه السلام استفاده می شوند کادر سازی و تربیت نیروی نخبه و فرهیخته بر راه اندازی حرکتهای بدون پشتوانه از معرفت و آگاهی ترجیح دارد . فلذا آن بزرگوار با تقویت کانون ها و پایگاه های فکری در پی آن بودند که این گروه بتوانند در توجیه و تربیت امت اسلامی ایفاء نقش کنند و آنها را برای داشتن یک ارتباط سازمان یافته و آماده ی حرکت در راستای اهداف امامت اسلامی مهیا کنند.
استاد محمدیان یاد آور شد امام علاوه بر تربیت شاگردان بی شمار، که برخی از محققان تعداد آنها را بالغ بر چهار هزار نفر ذکر کرده اند، با وضع قواعدی در اصول و فقه همانند قاعده ی " استصحاب"و " تمییز" و " برائت"در اصول و یا قواعدی مانند قاعده ی" فراغ"و " تجاوز" و "ید" و"ضمان" توانست آنها را با ملکه ی اجتهاد و استنباط آشنا و تربیت کند.
آیةالله محمدیان خطاب به شرکت کنندگان مراسم بزرگداشت ایام شهادت امام صادق علیه السلام گفت : ائمه علیهم السلام یک نور واحد و یک حقیقت ظهور کرده در زمانهای مختلف هستند که هر یک از آن بزرگواران به اقتضای شرایط زمان ومکان هدایت امت را بر عهده گرفته اند. امام صادق علیه‌السلام همانند سید الشهدا علیه السلام مرزبان و حافظ شریعت نبوی صلی الله علیه و آله بوده اند و با ایجاد مدرسه ی فقهی و اعتقادی چند هدف را پیگیری نمودند. اولاً توانستند برای تشریع اسلامی قاعده ای استوار بنا کنند و با ایجاد مرکزیت برای اعتقاد و باور اسلامی استمرار و بقای اسلام را در میان گرداب ها و امواج فتنه ها تضمین نمایند. ثانیاً مفاهیم اشتباه و نادرست و احادیث جعلی را اصلاح کنند. ثالثا مرجعیت علمی و فکری خود را به عنوان امام به اثبات برسانند که حتی بزرگان فِرَق و سایر مذاهب اسلامی بدان اعتراف نموده و آن را به رسمیت بشناسند.
این مراسم با ذکر مصائب ائمه‌ی اهلِ بیت علیهم السلام پایان یافت.

منبع خبر:

تاریخ خبر: 
شنبه, 17 مرداد, 1394

نظرات

استاد محمدیان از تفسیر ی که درباره امام مبین ارائه دادید بسیار استفاده کردیم من خواهش می کنم تبریز را از یاد نبرید مخصوصا، در فرصت ها و مناسبتها به شهر خودتان بیایید و در جمع جوانان بویژه دانش آموزان و دانشجویان و هیآت و بسیجی ها سخنرانی کنید.

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.