جزئیات ارزشیابی کتب درسی جدیدالتالیف

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به اعلام آخرین تغییرات کتب درسی در سال تحصیلی جدید پرداخت و گفت: امسال کتب پایه‌های چهارم و هشتم در سال اول تدریس آزمایشی قرار دارند. اما دوره آزمایشی کتب پایه‌های هفتم و سوم طی شده، ارزشیابی صورت گرفته و امسال اصلاحات بر آنها انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه چند سال قبل شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش سند تحول و برنامه درسی ملی را تصویب کردند و ما ملزم شدیم در هر سال کتاب‌های دو پایه تحصیلی را تغییر دهیم، اظهار کرد: تا به حال کتب پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی و پایه جدیدالتاسیس ششم ابتدایی و پایه هفتم که همان اول متوسطه است را تغییر داده‌ایم.

وی افزود: امسال کتاب‌های پایه چهارم تغییر کردند. کتب ریاضیات و علوم اجتماعی جدیدالتالیف هستند. بقیه کتب تغییرات کلی دارند و در جهت برنامه درسی ملی غنی سازی و محتوایشان اصلاح و بازنگری شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه در پایه هشتم تمام کتب درسی جدیدالتالیف هستند اظهار کرد: بویژه پنج درس اصلی شامل زبان انگلیسی، آموزش عربی، ‌کار و فناوری، سبک زندگی و مطالعات اجتماعی به طور کلی عوض شده‌اند. ولی کتاب‌های ادبیات، علوم و ریاضیات فقط بازنگری قرار گرفته‌اند.

محمدیان درباره نحوه ارزشیابی کتاب‌های جدیدالتالیف، گفت: تولید کتاب‌های درسی فرآیندی بسیار طولانی دارد و باید بندهای مورد اشاره در سند تحول در تالیف آنها کاملا بررسی شود. از جمله این موارد می‌توان به مبانی انسان شناسی اسلامی، فرآیند اشتغال در کشور، فرآیند پیشرفت علم و تکنولوژی، تعریف نیازهای جدید اجتماعی اشاره کرد که باید در تالیف کتب مورد توجه قرار بگیرند. البته بعضی از این نیازها متغیر هستند و از حوزه کاری ما خارج است و نهادهای دیگر باید اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار دهند.

وی افزود: آمایش سرزمینی برای ما حائز اهمیت است. اینکه ما در کجا به چه رشته‌هایی نیاز داریم در تدوین برنامه درسی نقش دارند. این نیازسنجی را باید دستگاه‌های بالادستی چون مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش و خود خانواده‌ها انجام دهند تا بتوانیم آنها را در کتب منعکس کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه در ابتدا راهنمای برنامه درسی با توجه به این نیازها تدوین و اعتبار بخشی انجام می‌شود گفت: پس از آن محتوا به نگارش در می‌آید و اعتبار بخشی برای دومین بار انجام می‌شود تا مشخص شود که آیا این محتوای آموزشی ناظر بر راهنمای آموزشی است یا خیر؟

محمدیان افزود: پس از تایید مراحل فوق کتاب‌ها تالیف و چاپ می‌شوند. آموزش و پرورش قبلا این کار را به صورت محدود انجام می‌داد اما از زمانی که قرار شد هر سال کتاب‌های دو پایه تغییر کنند، ناچار شدیم کتب را به صورت سراسری چاپ کنیم و در حاشیه چاپ کتاب‌ها آموزش های لازم را به مدرسان بدهیم. وقتی معلم آموزش‌های لازم را دریافت کرد و وسایل آموزشی لازم از سوی آموزش وپرورش برایشان تهیه شد تدریس با کتاب درسی جدید شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مرحله نظرسنجی از گروه‌های آموزشی در دستور کار قرار می‌گیرد گفت:‌ از این طریق مشکلات کتاب‌ها شناسایی شده و برای سال بعد بازنگری می‌شوند. پس از آن کتاب برای پنج سال متوالی در فرآیند آموزشی قرار می‌گیرد. تا اینکه سال پنجم مجدد ارزشیابی صورت می‌گیرد که اگر نیازها متفاوت شده کتاب‌ها تغییرکنند و آیا به اهداف خود رسیده‌ایم یا خیر؟

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال کتب پایه‌های چهارم و هشتم در سال اول تدریس آزمایشی قرار دارند گفت: دوره آزمایشی سال هفتم و سوم طی شده، ارزشیابی صورت گرفته و امسال اصلاحات بر آنها انجام می‌شود.

محمدیان در واکنش به اینکه برخی کتاب‌ها مثل عربی پایه هفتم یا ریاضی پایه ششم به علت حجم زیاد مورد اعتراض خانواده‌ها بودند عنوان کرد:‌ در اینجا تفاوت دیدگاه وجود دارد، زیرا ما سال تحصیلی را بر اساس هفته‌های آموزشی تقسیم می کنیم. اما همکارانمان می‌گویند بنا به دلایل مختلفی چون تعطیلات پیش بینی نشده زمان و هفته‌های آموزشی کمتری برای تدریس در اختیار داریم و باید حجم کتابها کمتر شود.

وی افزود: پیشنهادهایی در این راستا داشتیم، بنابراین از حجم آموزشی کتب کم کرده و به حجم تمرینی آنها افزودیم. یا مثلا گفته شده بود طول برخی جمله‌ها طولانی بوده و درک مطلب را دشوار کرده و باید جمله‌ها و پاراگراف‌ها کوتاه شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه از سوی دیگر باید به تفاوت‌های فرهنگی در تدوین کتب درسی توجه کرد گفت: به عنوان مثال برخی کلمات که در فرهنگ رایج، کلمات عادی محسوب می‌شوند در برخی نقاط کشور بار معنایی مثبتی ندارند و باید از کتب درسی حذف شوند. در همین راستا نیز ارزشیابی صورت گرفته و کتاب‌ها اصلاح شدند.

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 12 مرداد, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.