قرآن مبنای برنامه‌ریزی آموزشی در آموزش و پرورش است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دکتر محمدیان در نشست تخصصی اهداف و شاخص های توسعه آموزش عمومی قرآن کشور در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه قرآن کتاب هدایت و زندگی است افزود: هدف از تلاوت قرآن، رسیدن به انسان‌شناسی، هستی‌شناسی و در نهایت خداشناسی است.

دکتر محمدیان با اشاره به اینکه هدف آموزش عمومی قرآن در آموزش و پرورش، دستیابی دانش‌آموزان به مراتبی از حیات طیبه است که بتوانند ضمن شناسایی جایگاه خود در هستی، به شناخت دین و پروردگار متعال نیز دست یابند تأکید کرد: باید قرآن مبنای برنامه‌ریزی آموزشی در آموزش و پرورش قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین، هدف تربیت قرآنی دستیابی به حیات طیبه با رویکرد شکوفایی فطرت در 4 عرصه ارتباط با خود، خدا، خلق و خلقت در 11 حوزه یادگیری عنوان شده است افزود: هدف کمی آموزش قرآن در 3 سال اول دوره ابتدایی، روخوانی و روان‌خوانی قرآن و در سه سال دوم،‌ توانمندسازی و آشنایی دانش‌آموز با مفاهیم قرآن به صورت ساده و معارف قرآن متناسب با سن آنان و ایجاد انس و الفت است.

دکتر محمدیان هدف آموزش قرآن در 3 سال دوره اول متوسطه را آشنایی با مفاهیم قرآن، فنون قرآنی و ترجمه آیات دانست.

وی با اشاره به اینکه براساس برنامه انس با قرآن، تلاوت قرآن نباید در هیچ دوره‌ای حذف شود تأکید کرد: هدف در 3 سال دوره دوم متوسطه تدبر در آیات قرآن و دستیابی دین از متون قرآنی برای زندگی کردن است.

دکتر محمدیان با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی شاخص‌های اندازه‌گیری آموزش قرآن توصیفی هستند افزود: در دوره دوم ابتدایی شاخص‌ها علاوه بر توصیفی، کمّی نیز می‌شود و برخی از محفوظات قرآنی در حفظ آیات قرآن و معارف و توانمندی صحیح خواندن قرآن، سنجیده می‌شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از شاخص‌های کمی و عملی در 2 دوره متوسطه خبر داد و افزود: دانش‌آموز باید بتواند پروژه‌ای در ارتباط با فهم قرآن انجام دهد.

محمدیان در خاتمه اهداف تربیتی قرآن را اقناء ذهنی دانش‌آموزان به تقدس و برکت قرآن، ایجاد آرامش دل در آنان و راهنمای عمل بودن قرآن دانست و افزود: سخت‌گیری در آموزش، بازآموزی معلمان و متربیان، پراکندگی زمان آموزش از موانع موجود در آموزش قرآن است.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 30 تير, 1392

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.