برای آن‌که قرآن در آموزش و پرورش احیا شود، جوهره علم باید اسلامی گردد

به منظور احیای قرآن در آموزش و پرورش، برنامه درسی ملی در راستای اسلامی سازی جوهره علم طراحی شده است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دکتر بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان در همایش دو روزۀ مدرسان که در مرکز تربیت معلم نسیبه برگزار شد گفت: 4 هزار نفر مدرس میانی عهده‌دار آموزش 120 هزار معلم پایه دوم و ششم ابتدایی در سراسر کشور خواهند بود.
دکتر محمدیان با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه معلمان پایه دوم و ششم ابتدایی افزود: لازم است در دوره‌های آموزش با مدرسان میانی مستدل، شفاف و با پشتیبانی از کتاب‌های درسی سخن گفته شود زیرا کتاب‌های درسی مستدل‌ترین سند علمی و آموزشی برای معلمان است.
وی در راستای تبیین و تشریح سند تحول بنیادین، به اهداف کلان آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: سند برنامه درسی ملی برای نخستین بار با استناد بر یافته‌های خودی، متکی بر رویکرد فرهنگی و تربیتی و مبتنی بر هویت اسلامی ـ ایرانی تدوین و طراحی شده است.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آنکه برنامه درسی ملی هیچ‌گونه مغایرتی با سند تحول بنیادین ندارد، افزود: براساس این سند، هدف نهایی در آموزش و پرورش رسیدن به حیات طیبه است که توسط صاحب‌نظران به زبان برنامه‌ریزی آموزشی بیان و مبنای هدف‌گذاری در آموزش قرار گرفته است.
این مقام مسئول با بیان آنکه برنامه درسی ملی، با رویکرد شکوفایی فطرت تدوین شده است افزود: با حمایت نظام تعلیم و تربیت، خانواده و معلمان، شکوفایی فطرت در دانش‌آموزان تسریع، تصحیح و تعمیق می‌یابد.

دکتر محمدیان با استناد بر آنکه برنامه‌های تولیدی در وزارت آموزش و پرورش با 5 عنصر و معیار تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق اعتبارسنجی می‌شود، یادآور شد: در دوره ابتدایی هدف، زبان آموزی دروس فارسی و تقویت مهارت‌های خوانداری و نوشتاری در دانش‌آموزان است.
وی مجلات رشد نوآموز و رشد دانش‌آموز را وسیله‌ای مناسب جهت نهادینه کردن مهارت های خواندن و نوشتن در دانش‌آموزان معرفی کرد و افزود: لازم است مجلات رشد به ایجاد ارتباط بین عناصر برنامه درسی ملی وفادار باشند.
دکتر محمدیان با اشاره به آنکه در برنامه درسی ملی به معلم و جایگاه شامخ او به‌گونه‌ای متفاوت نگاه شده است اظهار کرد: براساس این دیدگاه معلم تنها انتقال دهنده مفاهیم نیست، بلکه معلم اسوه، راهبر آموزش، پژوهشگر و تسهیل کنندۀ شکوفایی فطرت معنا شده است.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: برای آنکه قرآن در آموزش و پرورش احیا شود جوهره علم باید اسلامی گردد و برنامه‌ درسی ملی در راستای اسلامی‌سازی جوهره علم طراحی شده است.
دکتر محمدیان با تأیید بر لزوم وجود جوهره دینی و اسلامی در تار و پود برنامه‌ریزی‌ها گفت: جهت‌گیری مبانی برنامه‌ریزی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی انطباق با وحی و عقل است.

نظر دهید

12 + 0 =
حاصل جمع بالا را وارد کنید.