تلاوت قرآن از هیچ دوره‌ تحصیلی نباید حذف شود

به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست تخصصی اهداف و شاخص‌های توسعه آموزش عمومی قرآن کشور که در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، با اشاره به اینکه قرآن کتاب هدایت و زندگی است، افزود: هدف از تلاوت قرآن، رسیدن به انسان‌شناسی، هستی‌شناسی و خداشناسی است.

وی با اشاره به اینکه هدف آموزش عمومی قرآن در آموزش و پرورش، دستیابی دانش‌آموزان به مراتبی از حیات طیبه است تا بتوانند ضمن شناسایی جایگاه خود در هستی، به شناخت دین و پروردگار متعال نیز دست یابند، گفت: در سند تحول بنیادین، هدف تربیت قرآنی دستیابی به حیات طیبه با رویکرد شکوفایی فطرت در 4 عرصه ارتباط با خود، خدا، خلق و خلقت در 11 حوزه یادگیری عنوان شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: هدف کمی آموزش قرآن در 3 سال اول دوره ابتدایی روخوانی و روان‌خوانی قرآن و در سه سال دوم،‌ توانمندسازی و آشنایی دانش‌آموزان با مفاهیم قرآن به صورت ساده و ایجاد انس و الفت و در 3 سال دوره اول متوسطه، آشنایی با مفاهیم قرآن، فنون قرآنی و ترجمه آیات است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه انس با قرآن، تلاوت قرآن نباید در هیچ دوره‌ای حذف شود، تأکید کرد: هدف در 3 سال دوره دوم متوسطه، تدبر در آیات قرآن و دستیابی دین از متون قرآنی برای زندگی کردن است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه قرآن مبنای برنامه‌ریزی آموزشی است، گفت: در دوره ابتدایی شاخص‌های اندازه‌گیری آموزش قرآن توصیفی هستند و در دوره دوم ابتدایی، شاخص‌ها علاوه بر توصیفی، کمّی خواهد بود و برخی از محفوظات قرآنی در حفظ آیات قرآن و معارف و توانمندی صحیح خواندن قرآن نیز مورد سنجش قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به شاخص‌های کمی و عملی در دو دوره متوسطه اظهار داشت: اهداف تربیتی قرآن، اقناع ذهنی دانش‌آموزان به تقدس و برکت قرآن، ایجاد آرامش دل در آنان و راهنمای عمل بودن قرآن است.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 6 مرداد, 1392

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.