غدیر و قرآن

آنچه در میان ما مسلمانان در این چند سده ی اخیر مهجور و غریب مانده، قرآن و عترت است. قرآن و عترت فراموش شده ی جوامع اسلامی بودند و هستند. هرچند در این اواخر دوره ی بازگشت به قرآن آغاز شده است، اما هنوز با آنچه سفارش پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بوده، فاصله زیاد است. در جامعه ی شیعی خود ما نیزموضوع محبت و ولایت ائمه علیهم السلام در دام تحریف و دامن انحراف افتاد. الگو ها و اسوه های حرکت و تحرک، عدل و داد، ظلم ستیزی و کفر سوزی، شور و شعور در لابلای تخیلات و توهمات أهل قعود و سکون به جلوه های انزوا و عزلت و ستم پذیری تبدیل شد و اگر نبود اندیشه های ناب و أصیل شیعی و عالمان دین باور و مرزبانان نستوه و هشیار اندیشه های اسلامی، معلوم نبود که این چراغ کم سو چگونه دوباره جان می گرفت و پر نور و شعله ور می گشت؟
در جوامع اسلامی،-مخصوصاً کشورهای عربی-امروز آنچه بر سر اهل اسلام می آید از نداشتن و نشناختن الگوی مناسب رهبری اسلامی است. سیره و روش حاکمان عرب کدامیک اندک مشابهتی با سیره و سنت نبوی صلی الله علیه و آله و سلم دارد؟ آن اندک شباهتی هم که در عبا و ردا داشتند، آن را هم در این اواخر به دور انداخته اند!
آیا ستم هایی که در قلب اروپا، در آسیایی دور و نزدیک، در آفریقا و آمریکا بر اهل اسلام می رود، همه از توانمندی و زورمندی دشمن است؟ یا اینکه بخشی از آن نتیجه ی تشتت و پراکندگی و نشناختن مسئولیت های دینی، اتکال به غیر خدا و ضعف و ناتوانی خود ماست؟
هتک عصمت و حرمت ناموس مسلمین در هند و چین، بوسنی وفلسطین و امروز بویژه در سوریه و عراق و افغانستان، اگر بگوییم به زور سرنیزه و از سلطه ی نظام دشمن ناشی شده است اما آنچه در مراکز توریستی و جهانگردی مصر و اردن و حاشیه ی خلیج فارس ....به یغمای چشم آبی ها می رود تا شکم خود را سیر کنند و یا لهیب هوس خود را خاموش سازند، ناشی از چیست؟ همه ی اینها مجازات تاریخی و دراز مدت انحرافی است که از سقیفه شروع شده و تا به امروز ادامه دارد. اینها همه تاوان حصار کشی بر دور غدیر است که از جریان زلال جاری غدیر در بستر زمان و مکان و در مسیر جانها و اندیشه ها جلوگیری کرده است و مزرع سرسبز غیرت و همت و عزت مسلمانان را به برهوت بی غیرتی و کویر دون همتی و ذلت پذیری تبدیل کرده است.
باید خود را باور کنیم و آن میراث به تاراج رفته ی خود را باز گیریم. سدها را بشکنیم و چشمه ها را جارو و پارو کنیم تا دوباره آب از سرچشمه ی غدیر بر جهان جاری شود و تا این آب جاری نشود ، نماز و نیاز و روزه و زکات و حج و جهاد ما به ثمر نخواهد نشست.همه ی اینها بسته ی ولایت ماست.
امام صادق علیه السلام به پیروان خویش فراوان تأکید و تکلیف می کردند که به تربیت نسل نو همت گمارید و آنها را با مقتضیات و دگرگونی های جدید زمان آشنا سازید، قبل از آنکه منحرفان بر شما سبقت گیرند. امام علیه السلام بارها فرمودند: "شعر عبدی را به فرزندان و جوانان خود بیاموزید که شعر مقاومت و باور دینی است. شعر عبدی آکنده از مضامین والای غدیر و مفاخر و فضائل علوی است."
امروز جریان "امامت" ، همان که شیعه ی اثنی عشری بدان اعتقاد دارد، گمشده ی انسان معاصر است.
تئوری های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دنیا که ساخته و پرداخته ی ذهن و دست بشری بوده اند نتوانستند از بوته ی آزمایش موفق بیرون بیایند و از طرف دیگر منشور سیاسی و حکومتی اسلام که سعادت و سلامت و بهروزی مردم را رقم می زند،در عرصه ی نگاه و تجربه ی جوامع بشری نمایان نشده است. و چه دردناک است که در میان پیروان فکری و نظری امامت شیعی نیز هنوز ابعاد عینی و عملی این امامت مهجور و مجهول مانده است.
غدیر و مهدویت آغاز و انجام امامت شیعی است اما امروز پس از گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی با نگاهی عمیق در می یابیم که به این دو فراز حساس چقدر کم توجه بوده ایم و از قبل این کم توجهی چه خسارتی متحمل شده ایم . غدیر ، آغاز دوره ی تکمیل رسالت و اتمام نعمت هدایت الهی است که باید در طول تاریخ بشری مکرر شود تا به صورت جهانی درآمد.غدیر تجلی آرمانهای ما و مهدویت امید آینده ی بشریت است.
اگر بتوانیم فرهنگ غدیر را فراگیر کنیم یقیناً مدنیتی با حاکمیتی علوی را محقق خواهیم ساخت. برداشتن هر قدمی برای رسیدن به این مهم، وظیفه ی همه ی مسئولان و دردمندان دین باور است.
نگارش این سطور نه از سر تفنن است و نه از روی تکلف، بلکه تکلیفی است انسانی و اسلامی که سعادت و سلامت بشری در سایه ی انجام آن تأمین می شود . من نمی دانم عکس العمل هر آنکه این یادداشت را بخواند چه خواهد بود؟ ولی عشق و امید این قلم به آن است که در مسیر ادای تکلیف قدم بر دارد و بگوید که ما از غدیر تا تحقق و ظهور خورشید مهدویت مظلوم هستیم. پس چه بهتر که با الهام از غدیر و آرمانهای آن به انتظار طلوع آفتاب باشیم.
انتشار مجدد این نوشته جوابی به خواست دل بود که آرزو و اشتیاق خود را بازگو کند تا شاید طبیبان خود دوا کنند.
آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند /آیا بود که گوشه ی چشمی به ما کنند؟
مجددا عید سعید غدیر خم ، عید الله الاکبر، را به حضور همه ی آرزومندان حکومت دینی بر محور عدالت تبریک می گوییم .

غدیر خم ١٤٣٤محی الدین بهرام محمدیان

نظرات

سلام علیکم الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة أمیر المؤمنین وأولاده المعصومین علیهم السلام
عید سعید غدیر خم برهمه ی أهل ولاء و دوستداران عدالت وفتوت و مردانگی مبارک باد

عبدی چه کسی بوده است ؟آیا شاعر بوده ؟

سلام بر امیرالمؤمنین علی ، ولی خدا و وصی رسول (ص)
آثار گفتاری یا نوشتاری استاد محمدیان را لطفا منتشر کنید . با تشکر شاگردتان آقایی

علی حقیقتی بر گونه ی اساطیر است.علی مظهر تمام ٢٣ سال جهاد ٢٥ سال سکوت و ٥ سال عدالت برای خداست.
نه بشر توانمش خواند نه خدا توانمش گفت. متحیرم چه نامم شه ملک لا فتی را؟!

عشق به علی بن ابی طالب عشق به تمام کرامت های انسانی و ارزشهای الهی است .او از شدت عدالتش مورد بغض مخالفانش قرار گرفت و از کثرت فضائلش مورد حقد و حسد رقبایش واقع شد .درود خداوندی بر مولی الموحدین ، امیرالمؤمنین علی ،که نسخه تمام نمای آفریدگار خود است.

بسم الله المتعال،لطفا درباره ی " ولایت امر الهی است" توضیح دهید. با تشکر زهره مطهری

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
4 + 3 =
حاصل جمع بالا را وارد کنید.