مردم اشتباه بزرگان را بزرگتر می‌بینند/ مفاهیم قرآن کشتی نجات است

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، کرسی قرائت و تفسیر قرآن شنبه، ۳۰ دی ماه در مسجد نور واقع در میدان فاطمی با حضور محمد بنیادی، پیشکسوت قرآنی کشورمان و به کلام حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین محمدیان برگزار شد.

این کرسی قرائت و تفسیر قرآن که در اولین شنبه‌های ماه پس از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود، این هفته با تلاوت هادی موحدامین، قاری بین‌المللی کشورمان همراه بود. کرسی قرائت این هفته با محوریت سوره مبارکه نبأ برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ابتدا با بیان اینکه این سوره چهل آیه دارد و در مکه نازل شده است گفت: نام سوره برگرفته از آیه دوم است که از قیامت به «نبأ عظیم» یعنى خبر بزرگ یاد می‌کند. آیات این سوره با استدلال به نظام حکیمانه حاکم بر طبیعت، برپایى قیامت براى اجراى نظام پاداش و کیفر را لازمه حکمت الهى شمرده و هستى انسان بدون آن را عبث و بیهوده می‌داند. ادامه سوره گوشه‏‌اى از عذاب سخت طغیان‏گران و نعمت‏‌هاى بهشتیان را بیان می‌دارد و با هشدار شدید به کافران پایان می‌پذیرد.

محمدیان در ادامه با تلاوت آیه (وَجَنَّاتٍ أَلْفَافًا) گفت: این آیات در مقام احتجاج بر ثبوت ‌‌‌معاد و بعث و جزاست و بیان حجت این است که عالم محسوس با زمین و آسمانش و شب و روزش و انسان‌هایی که نسلی پس از نسل دیگر می‌آیند و می‌روند و نظام جاری در سراسرش و تدبیر متقن و دقیق آن ممکن نیست بیهوده و بازیچه و صرفا براساس سرگرمی پدید آمده باشد و هدف و غایتی نداشته باشد، بلکه بطور مسلم باید به دنبال این نظام متحول دنیوی، غایت و عالمی ثابت و باقی باشد و درآن عالم اثر صلاح یا فساد این عالم ظهور بیابد وانسان در آن عالم براساس اعمال خیر یا شرش جزای مناسب داده شود. به هر حال با لحن استفهام انکاری یکایک عوامل جاری در نظام دنیوی را برمی‌شمارد و می‌فرماید: آیا ما زمین را برای شما قرارگاهی نکردیم که بتوانید در آن مستقر شوید و تصرف نمایید؟ و ما کوه‌ها را مانند میخ‌های محکمی قرار ندادیم تا از اضطراب و لرزش زمین جلوگیری کنند؟ و ما شما را جفت قرار ندادیم تا سنت ازدواج و تناسل در میان شما جریان یابد و نسلتان حفظ شود و خواب را مایه استراحت و آرامش و تجدید قوای بدنی شما قرار ندادیم و شب را لباس ساتری نساختیم که همه دیدنی‌ها و مبصرات را با ظلمت خود می‌پوشاند؟ و روز را زمان زندگی و محل تعیش شما قرار ندادیم تا در آن از فضل پروردگار در طلب روزی برآیید؟ و بر بالای سرتان هفت آسمان سخت بنیان را بر نیافراشتیم؟ و خورشید را چراغی شدید‌الحرارت و پر نور ننمودیم؟ و از ابرهای بارنده متراکم آبی ریزان نازل نکردیم؟ تا بوسیله آن دانه‌ها و نباتاتی که مایه قوت آدمیان و حیوانات است بیرون آید؟ و درختان انبوه و درهم ایجاد شود؟ پس چگونه ممکن است این همه نظام محکم و متقن بی‌‌دلیل و بدون هدف ایجاد شده و آخرتی به دنبال نداشته باشد؟

محمدیان در ادامه صحبت‌های خود با تلاوت آیه(وَسُیِّرَتِ الْجِبَالُ فَکَانَتْ سَرَابًا) تصریح کرد: محققا روز جزا و فصل که خبرش بسیار عظیم است در علم خدا معین شده که آخرین مرحله تعیین شده برای سررسید مدت عمر عالم ماده باشد و خدا می‌دانست که این نشأت دنیا جز با رسیدن به روز جزا تمام نمی‌شود و این روز غایت و سرانجام آفرینش دنیا، مقدر شده بود. در آن روز در صور دمیده می‌شود و همه مردم به سرعت سر از گورها برآورده و گروه گروه هر دسته در پیروی از امام خود به پیش فرا خوانده می‌شوند، همچنانکه فرمود:(یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ) روزی که هر گروهی را با پیشوایشان فرامی‌خوانیم) و آنگاه درهای آسمان گشوده شده و عالم انسانی به عالم فرشتگان متصل می‌گردد و دارای درهای گوناگون خواهد بود(که هر در، متعلق به یک فوج است) و در آن روز کوه‌ها به حرکت درآمده و از شکل ظاهری خود مبدل می‌شوند و یک امر خیالی و عاری از حقیقت به نظر می‌رسند و با تصویر این مناظر هولناک از قیامت و در مقام انذار و تهدید می‌خواهد بفرماید: مردم بیهوده آفریده نشده و به حال خود رها نگشته‌اند و هرگز مصلحین با مفسدین یکسان نیستند.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش در پایان صحبت‌های خود به آیه «إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا» اشاره کرد و گفت: روز قیامت متقین محل نجاتی دارند. آنچه انسان را نجات می‌دهد، تقواست. تقوا پیشه کنید، راه حق و باطل را از هم می‌شناسید، تقوا پیشه نکنید گرفتار آشوب می‌شوید. اگر تقوا پیشه نکنید، ذهنتان را با کارهای خوب و ظواهر منحرف می‌کنید. مثلا ما به جای بهره‌مندی از قرآن کریم آن را یک میلیون و دو میلیون می‌کنیم و در جهیزیه عروس می‌گذارند. حالا این عروس و داماد که صداقشان قرآن شده است، نماز شب اول عروسی‌شان از یادشان می‌رود. این قرآن چه خاصیتی دارد؟ بعضی اوقات بزرگان کارهایی را می‌کنند که آدم می‌ماند. مثلا الان کسی بلند شود بگوید قرآن کشتی مطلا خاصیتش چیست؟ جوابی ندارم. الا اینکه بگم یک کار هنری کردند و در آینده در تاریخ می‌ماند و الا به قرآن قسم، قرآن کشتی مطلا هدایت کننده نیست. قرآن روی برنج نوشتن و روی سنگ‌های بزرگ نوشتن هم هدایت‌کننده نیست. بعضی اوقات بزرگان، اشتباهاتی می‌کنند که انسان می‌ماند. اگر بزرگان اشتباه کنند، دره‌شان عمیق‌تر است. هر چه کوه بلندتر باشد، دره‌اش عمیق‌تر است. مردم اشتباه بزرگان را بسیار بزرگ می‌بینند.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
دوشنبه, 2 بهمن, 1396

نظرات

حاج آقای عزیز به نظر من کشتی مطلا نمادی از حدیث ثقلین است (کتاب الله و عترتی) همانطور که ائمه اطهار کشتی نجات هستند و آیات الهی در وجودشان حک شده و جدایی ناپذیرند. حدیث رسول خدا هم هدایت کننده است. کار هنری دینی نباید از بین برود.

برادر عزیز قران نماد دین است قران نه نماد دین بلکه روح دین وجان دین وحتی بهتر است بگویم عین دین است
در سنت و سیره ی معصومان که کشتی نجات هستند سراغ نداریم که دینداری خود را با طلاکوبی قران نشان دهند بلکه آنها با تدبر و انیشیدن در قران و عمل کردن به آن تبلیغ دین می کنند. البته حاج آقا گفته اند که شاید یکی بگوید اینویک کار هنری دینی است وللی من هم مثل استاد معتقدم که هدایت در درک و فهم پیام آسمانی است . به همین خاط این مجسمه و زراندود کردن کار دستی ها تربیت و هدایت نمی کند.

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
2 + 2 =
حاصل جمع بالا را وارد کنید.