برای ایجاد تحول در علوم انسانی‌ اسلامی، هیچ منبع متقنی وجود ندارد، مگر قرآن کریم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، قرآن کریم را تنها منبع متقن و قابل اعتماد برای تدوین منابع علوم انسانی اسلامی توصیف کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام دکتر محمدیان در گفتگوی خبری با خبرنگار مجله تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تأکید بر مطلب فوق افزود: برای ایجاد هر گونه تحول باید ابتدا نگاه مجریان را اقناع و تغییر داد، زیرا اگر مجری اعتقادی به تغییر نداشته باشد، بهترین طرح‌ها و برنامه‌ها نیز بدون نتیجه می‌ماند .

وی با اشاره به بیانات حضرت امام خمینی(ره) که فرموده‌اند: " سعادت و شقاوت جامعه در گرو دانشگاه است " افزود: برای ایجاد تحول در علوم انسانی، اول باید تعریف درستی از انسان ارائه کنیم، زیرا این علوم مربوط به انسان است. اما تعریف انسان نیز تابع نظر و دیدگاهی است که به آن معتقدیم. پر واضح است که تعریف یک ماتریالیسم از انسان با تعریف اسلام متفاوت باشد زیرا اسلام هدف تربیت را دستیابی به حیات طیبه با توجه به ساحت‌های مختلف وجودی می‌داند . به همین قیاس نیاز‌های واقعی انسان نیز تغییر می‌کند و شیوه های تربیتی وی نیز متفاوت خواهد بود.

دکتر محمدیان با بیان این نکته که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کارهایی انجام گرفته و مراکز و مؤسساتی مانند "مرکز مطالعات سمت" یا "مرکز نشر دانشگاهی" ایجاد شده است، اما این‌ها کافی نیست اضافه نمود: ابتدا باید تعریف عملیاتی روشنی با توجه به مبانی اسلامی از انسان ارائه شود، سپس نیازهای علمی وی احصاء گردد و در ادامه به تربیت اساتیدی توانمند و مجرب اقدام گردد و در گام بعدی دانشجویانی با انگیزه، توانمند و متعهد انتخاب شوند تا این فرایند مسیر طبیعی خود را طی نماید.

وی با اشاره به اقدامات پراکنده انجام شده اضافه کرد: این اقدامات نیاز به ساماندهی دارد که در واقع ستاد این مسئولیت را بر عهده دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان این نکته که ما در کتاب‌های درسی کار را آغاز کرده‌ایم تصریح کرد: شناخت انسان نیاز به مبانی دارد و من به ضرس قاطع می گویم؛ برای ایجاد تحول در علوم انسانی‌اسلامی، هیچ منبع متقنی وجود ندارد، مگر قرآن کریم، زیرا قرآن کتاب انسان‌ساز است. لذا صاحب نظران حوزه و دانشگاه باید با استفاده از این اقیانوس عظیم، دانش مورد نیاز خود را استحصال نمایند. وی همچنین اضافه کرد منابع باید به فرآورده تبدیل شود تا برای مخاطبان قابل استفاده باشد.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 18 تير, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.