مشرق بندگی

مسلمانان برای ساختن‌ جامعۀ ‌خویش‌ و محتوا بخشیدن‌ به‌‌ حرکتهای خود سرمشقهای بسیاری دارند:
- «قرآن کریم» که داستان و ماجرای حرکتهای انبیایی را نقل و مطرح می کند، برای همین منظور است، برهم زدن جامعه ی ناسالم و ساختن جامعه سالم و فرو افکندن قدرتهای فاسد و به پا داشتن اقتدار صالح.
- «سیرۀ انقلابی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله» در برابر اشرافی گری قریش و سرمایه داری جاهلیت و همچنین بر انداختن بتها و بت پرستی و طنین افکندن شعار همراه با شعور«لااله الاالله».
- «حکومت علوی و میراث همیشه جاویدان نهج البلاغه» که همچون آفتابی درخشان برآسمان تفکر انسانی روشنایی بخش است.
- «اعتراض فاطمی» در دفاع از آرمان حکومت قرآنی بر پایۀ نظریۀ ولایت در برابر تئوری خلافت و سلطنت. و بالاخره «عاشورا و نهضت کربلا». حرکتی خونین و تکان دهنده که همواره کاخهای ستم را لرزانده و جانها را بیدار ساخته است و ارزشهای فراموش شده را از نوزنده کرده است.
عاشورا هنگامۀ ‌بپاخیزی برای تجمع همه انبیاء الهی درطول تاریخ به منظور پیوند توحید و عدل است. عاشورا حضور مجدد، آدم و نوح و ابراهیم و اسماعیل و موسی و عیسی و محمد و علی و حسن و فاطمه علیهم السلام است . درقلۀ فریادگری و هدایت. اگر در زیارت امام حسین علیه السلام او را وارث همه انبیاء می دانیم و درآغاز سلام به او، به انبیاء پیشین سلام می دهیم برای همین است، یعنی نقطه اتصال و التقاء همه ی حرکتهای الهی و انقلابهای خدایی در وجود خورشید سان حسین بن علی در مشرق بندگی و رضایت حق.
محرم چنین زمانه ای است و عاشورا چنین هنگامه ای ، و باید در مجالس حسینی به رسالت سترگ آن بزرگ توجه دقیق کنیم و بدانیم که تربیت دینی و اجتماعی مردم از این مجالس نشأت می گیرد و هیچ حرکت و اصلاحی بدون تربیت و اصلاح عمومی پایدار و ماندگار نمی ماند.
حرکت عاشورا یک حرکت‌ قرآنی است. حسین ( ع ) در دفاع مقدس خویش از مرزهای توحید و عدل با ایمانی ژرف و حماسه ای شگرف، قرآن را تلاوت کرد و با جهاد خویش آیه به آیه آن را تفسیر نمود و در بالای نیزه، جدایی ناپذیری قرآن و عترت را به تماشا گذاشت.
قیام حسینی ، قیام نماز است، نمازی به وسعت تمام تاریخ، نمازی راستین و احیاگر، نمازی ظلم ستیز، نمازی عدالت گستر، نمازی پیوسته و تأثیرگذار به همۀ رفتار و شئون انسانی، نمازی از سرنیاز به درگاه خداوند بی نیاز، نمازی که در بحرانی ترین ساعات حیات، آرامش می بخشد و طوفان حادثه را به باد شرطه بدل می سازد که کشتی شکسته را به ساحل امن برساند.
حماسه ی کربلا، حماسه ی عرفان انسان در مشرق قرآن است که مقصود اصلی آن حفظ دین خدا، بیداری مردم، مبارزه با ظلم و ستم و استواری معالم هدایت است.
زنده کردن آن مصیبتها و تجسم بخشیدن به آن حماسه ها همواره باید در جهت هوشیاری مردم و بیداری افکار باشد، نه در جهت تخدیر اذهان و تسلیم نفوس در برابر طاغوتان و سرکشان اقتصادی و سیاسی و اجتماعی بیاییم عاشورا را با شوری که دارد و با شعوری که می گستراند و خروشی که در می اندازد و تحولی که بپا می کند به نسل عطشناک و سردرگریبان خود بیاموزیم.

 

نظرات

جانم به قربان حسین بن علی علیه السلام ، سردار و سالار شهیدان و آزادگان،. خاک پای حسینیان

عاشورا به ما درس چگونه زیستن و چگونه مردن را می آموزد تا زندگی را به هر قیمتی پذیرا نباشیم و مرگ با عزت را به زندگی با ذلت ترجیح دهیم.امام حسین فرمود:انی لا آری الموت إلا السعادة و لا الحیاة مع الظالمین إلا برما

حاج آقای محمدیان چرا منبرهای مسجد را روی سایت نمی گذارید؟

استاد محمدیان لطفا متن سخنرانی شب عاشورای مسجد نور را بر روی سایت قرار دهید تا دانلود کنیم

اعظم الله أجورنا و اجورکم بمصابنا بالحسین علیه السلام. ضمن عرض تسلیت عاشورای حسینی به همه آزادگان جهان به ویژه به شیعیان و دوستداران اهلِ بیت علیهم السلام، از استاد محمدیان درخواست می کنم این مقالات را درباره امام حسین علیه السلام ادامه بدهند تا همگان از آن استفاده ببرند.

با عرض تسلیت و تعزیت به حضور همه ی دلباختگان حسینی به ویژه عرض سر سلامتی به محضر آقا و مولایمان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف. عاشورا روز حفظ عزت و شرف انسانیت در برابر طغیان طاغوت و تلبیس ابلیس برای ملکوک کردن مقام خلافة اللهی انسان است. و حسین علیه السلام تجلی دهنده شرافت خلیفه خدا بر عالم و آدم است.السلام علی الحسین و علی علیّ بن الحسین و علی اولادالحسین و علی اصحاب الحسین

تا عالم باقی است، پیام امام حسین علیه السلام باقی و شور آفرین و درس آموز است.
هرگز پیرو حسین بن علی زیر بار ظلم و ستم و بی عدالتی از هیچ نوعش نمی رود، فرق نمی کند از نوع یزیدی و اموی باشد یا عباسی، پهلوی باشد یا اسرائیلی و امریکایی!!!

از شورِدوصد نه!که به هفتاد و دو تن شد
پروازِ کبوتر، به بلندای وطن شد

با بال و پرِ رنگِ به خونش چه سپید است
تصویرِ کبوتر به تنش جمله سخن شد

هفتاد و دو تن " رفته به دنیای الهی
بنگر تو به لیلایِ زمینی که کفن شد

صحرای خدا! کرب و بلا غرق ز خون است
سیراب به خون!کرب و بلا دشت سمن شد

سیراب شده این سخن و این سر تب دار
مجنون به زمانه سرِ تب دار و چو من شد

الهام شد از سوی خدایم که حسین و، ...
هفتاد و دو تن، جلوه گهِ رازِ حسن شد

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
1 + 0 =
حاصل جمع بالا را وارد کنید.