هسته مرکزی نظام تعلیم و تربیت، تعقل و عقلانیت‌ورزی است و علم محصول خردورزی و عقل‌ورزی است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام دکتر محمدیان معاون وزیر و رئیس این سازمان، در سومین نشست علمی ـ تخصصی "برنامه درسی ملی زیرنظام سند تحول بنیادین" با اشاره به ویژگی‌های ممتاز این سند گفت: سند برنامه درسی ملی دانش جوانی است و تا امروز، نظام آموزشی ما فاقد یک سند مصوب و مدون بوده و درگذشته محتوی کتب درسی براساس میثاق درون گروهی میان مؤلفان و استحضار ذهنی کارشناسان تألیف ‌گشته است.

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه برنامه درسی ملی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و متناسب با نیازهای کشور و منطبق بر پیشرفت‌های علمی و فناوری در راستای تقویت فرهنگ و هویت ایرانی ـ اسلامی، تدوین و تصویب شده است افزود: سند برنامه درسی ملی فرصت مغتنمی جهت ارائه تجارب، اندوخته‌های علمی، مستند و سازمان یافته کارشناسان تعلیم و تربیت است.

وی با اشاره به اینکه توسعه فرهنگ تفکر، تحقیق، نوآوری، بهره‌گیری از روش‌های نوین یادگیری و یاددهی از راهکارهای ارائه شده در سند تحول بنیادین است خاطرنشان کرد: تبیین اندیشه‌های امام راحل (ره)، توجه به توسعه فرهنگ اسلامی و قرآنی و اهمیت به رویکرد فرهنگی و تربیتی، تقویت آداب و مهارت‌های زندگی در بخش اسناد و توانایی حل مسأله، عمل به آموخته‌ها، از راهبردهای ارائه شده در سیاست‌های کلی این سند ارزشمند است.

دکتر محمدیان در بخش دیگری از سخنان خود به سخت و دشوار بودن تولید محتوای آموزشی اشاره کرد و افزود: تولید کتاب درسی یک نظام‌واره است که مؤلفان پس از کسب تجربیات گوناگون و نیازسنجی‌های گسترده و بهره‌گیری از نتایج پژوهش‌های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به تولید محتوی آموزشی می‌پردازند.

دکتر محمدیان دستیابی به مراتبی از حیات طیبه را هدفی منحصر به فرد برای نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد و گفت: دستیابی به حیات طیبه پیام انقلاب اسلامی است که از حیث مطالعات نظری، اندیشه‌ای جدید و تازه است.

وی با اشاره به اینکه نظام آموزشی عهده‌دار شکوفایی فطرت دانش‌آموزان است تأکید کرد: بر خلاف سایر نظام‌ها که فطرت در خدمت غریزه قرار می‌گیرد در نظام تعلیم و تربیت اسلامی، به یاری فطرت، رفتارهای غریزی رنگ فطری می‌یابند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه شکوفایی فطرت، اساسی‌ترین مطلب انسان‌شناسی اسلامی است و نیازمند تحقیقات بیشتر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در این زمینه هستیم گفت: لازم است عملیاتی کردن رویکرد شکوفایی فطرت در نظام تعلیم و تربیت، صاحب یک کرسی باشد.

دکتر محمدیان در بخش دیگری از سخنانش عقل را امام علم دانست و افزود: علم محصول خردورزی و عقل‌ورزی است و هسته مرکزی نظام تعلیم و تربیت، تعقل و عقلانیت‌ورزی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه برنامه درسی ملی با ارائه یک الگوی جدید هدف‌گذاری شامل پنج عنصر (تفکر و تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق) در چهار عرصه ارتباطی متربی (با خود، خدا، ‌خلق، خلقت) اقتضائات جدیدی را برای مؤلفه‌های برنامه درسی (رویکرد، محتوا، راهبردهای یاددهی ـ یادگیری، ارزشیابی و ... ) ایجاد می‌کند، افزود: سند برنامه درسی ملی نقشه کلان برنامه درسی و چارچوب نظام برنامه‌ریزی درسی کشور است.

وی افزود: این سند باید با اعتبارسنجی یک مرکز مطالعاتی در هنگام تولید و پایش محتوی تولید شده و به‌ویژه نظارت نخبگانی مراقبت و صیانت گردد.

نظر دهید

4 + 1 =
حاصل جمع بالا را وارد کنید.