دلایل اصلی لزوم رأی دادن در انتخابات

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین‌بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، با بیان اینکه انتخابات جزو ارکان نظام مردم‌سالار دینی است، اظهار داشت: اگر برای نظام مردم سالار دینی رکنی قائل بشویم، انتخابات یکی از ارکان آن است که مردم اظهارنظر کرده و انتخاب می‌کنند که چه کسانی مسئولیت قانون‌گذاری، اجرا و حتی مسئولیت حاکمیت در بُعد قضا را برعهده بگیرند و لذا ارکان مختلف و قوای سه‌گانه در کشور ما با انتخابات مردم، ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم دارد.

وی ادامه داد: مجلس و رئیس قوه مجریه ارتباط مستقیم دارند که مردم در انتخابات به آنها رأی می‌دهند؛ وزرا ارتباط غیرمستقیم دارند، یعنی نمایندگان مجلس و رئیس‌جمهور توسط مردم انتخاب می‌شوند و وزرا توسط رئیس‌جمهور انتخاب شده و توسط نمایندگان مجلس رأی اعتماد می‌گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان بابیان اینکه شرکت در انتخابات استفاده از حق شهروندی است، افزود: هر کسی که در انتخابات شرکت می‌کند، از حق و رأی شهروندی خود استفاده می‌کند و ثانیا تکلیف جمعی اقتضا می‌کند که انسان به تکلیفش عمل کند.

وی با تأکید بر اینکه انتخابات یک حق و یک تکلیف است، گفت: ما در انتخابات شرکت می‌کنیم تا از کشورمان صیانت کنیم و رأی می‌دهیم برای اینکه بگوییم چه کسی را برای انجام فعالیت‌های ذکرشده قانونی می‌خواهیم.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نکته دوم در انتخابات این است که ما ابراز وجود کنیم، یعنی ملتی که زنده است باید پژواک و انعکاس صدا و نظرش در عالم منتشر شود؛ ایران ملت زنده و بیداری است و باید به عالم نشان دهد که بیدار است و هرچقدر صندوق‌های رأی پر ازدحام‌تر باشد، پژواک زیادتر می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در میان آحاد مردم تکثر نظردهی است و از سویی در نظام مردم‌سالار دینی، غوغاسالاری نیست که هر کس بلندگو داشته باشد و با فریاد نظرش را بگوید، افراد با رأی دادن اظهارنظر می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: خوشبختانه در کشور ما هر کس یک رأی دارد و هر رأی، هم‌وزن رأی دیگری است. این‌طور نیست که یک استاد دانشگاه 10 رأی داشته باشد و فرد دیگری 5 رأی و در حقیقت تمام رأی‌ها یک‌وزن است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به حضور آموزش و پرورش در انتخابات، گفت: وزارت آموزش و پرورش به معنای اینکه فرد یا کاندیدایی به نفع یا علیه آنها فعالیت کند، چنین اجازه‌ای را در قانون ندارد.

وی ادامه داد: نظام تعلیم و تربیت عهده‌دار تربیت شهروندان قانون‌گراست و ما از این زاویه در کتاب مطالعات اجتماعی، بحث آشنایی با قوا را داریم و دانش‌آموزان از پایه سوم ابتدایی تا پایان دوره متوسطه، نسبت به حق و مسئولیت‌های خودشان در برابر آن واقف می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان بیان داشت: به‌عنوان مثال دانش‌آموزان در کتاب مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی، درس‌هایی با عنوان «من حق دارم شناسنامه داشته باشم» یا «حق دارم که پدر و مادر مهربان داشته باشم» یا «حق دارم که بر سرنوشت خود ایفای نقش کنم» دارند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: دانش‌آموزان ما از دوره ابتدایی آشنا می‌شوند که مسئولیت تنظیم قوانین و نظارت بر اجرای آن برعهده نهاد قوه مقننه یا مجلس شورای اسلامی است و یا یاد می‌گیرند که قوانین مجلس باید بر اساس قانون اساسی بوده و مغایرتی با حکم شرعی نداشته باشد که این تشخیص توسط شورای نگهبان صورت می‌گیرد و یا اینکه دولت، اجرای مصوبات مجلس را برعهده دارد.

وی افزود: و لذا ما در آموزش و پرورش و در کتب درسی قانون‌آموزی را داریم، البته دانش‌آموزان ما در سنین حضور در انتخاب نیستند، به‌جز دانش‌آموزان سال‌های آخر متوسطه، اما باید تمرین انتخابات را انجام دهند. به همین دلیل یکی از این تمرین‌ها، شوراهای دانش‌آموزی است که دانش‌آموزان با صندوق رأی، رأی دادن، نظارت کردن و کاندیداتوری آشنا می‌شوند، ضمن اینکه اخلاق انتخاباتی را نیز یاد می‌گیرند و همچنین مجلس دانش‌آموزی نوعی تمرین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان از خانواده‌ها خواست که وقتی برای رأی دادن پای صندوق‌های رأی حضور می‌یابند، فرزندان خود مخصوصا دانش‌آموزان دوره ابتدایی را همراه خود ببرند تا آنها با روند رأی دادن آشنا شوند.

وی تأکید کرد: بر اساس آنچه ذکر کردم بحث آشنایی با قانون اساسی و آشنایی و حدود وظایف قانونی در کتاب‌های مختلف ازجمله مطالعات اجتماعی، تعلیمات دینی، ادبیات فارسی و تاریخ ذکر شده است که البته اصل محمل آن در کتاب مطالعات اجتماعی است و دانش‌آموزان به قدر کفایت با تعاریف قانونی و وظایف خود آشنا می‌شوند.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
شنبه, 8 اسفند, 1394

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.