کارِ آموزش و پرورش زرگریست، نه آهنگری

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، صبح امروز(یکشنبه 9 آبان) معاون مدیرکل، روسای ادارات و سرگروه های تحلیل محتوای شهرستان های استان تهران با حضور در سازمان پژوهش از نزدیک با فرایند تدوین، اعتبار سنجی، تالیف، چاپ و توزیع کتاب های درسی آشنا شدند.

این دیدار که در قالب شانزدهمین برنامه طرح«سازمان و یک روز با درهای باز» به اجرا درآمده بود، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدیان ضمن خوشامد گویی به حضار این نشست را فرصتی مغتنم برای تعامل و تبادل نظر مولفان و سرگروه های تحلیل محتوای کتاب های درسی قلمداد کرد و اضافه نمود: این طرح موهبتی الهی بود که به ذهن ما خطور کرد، گرچه انتظارمان این بود در یک روز مشخص در عین حال که همه همکاران به فعالیت های روزانه خود اشتغال دارند، مردم هم بتوانند با مراجعه مستقیم به سازمان ضمن مشاهده نحوه فعالیت آنان با مولفان و کارشناسان به گفتگو و تبادل نظر بپردازند.

وی افزود: این طرح 2 ویژگی مهم و با ارزش در پی داشت. یکی آن که مراجعین با فرایند تدوین، اعتبار سنجی، تالیف، چاپ و توزیع کتاب های درسی از نزدیک آشنا می شدند و دوم آن که فرصت پیش آمده افزایش مشارکت های مردمی در امر تعلیم و تربیت را در پی خواهد داشت.

دکتر محمدیان با اشاره به یافته های یک پژوهش میدانی آزمایشی که در اجرای آن صد مدرسه مشارکت داشتند، افزود: یافته های این پژوهش که قریب 2 هزارنفر در آن شرکت داشتند، نشان داد که اجرای چنین برنامه هایی حد اقل سه دستاورد مهم در پی دارد. 1- اینکه مشکلات عمرانی مدرسه شناسایی و برطرف می شود. 2- این که مشارکت اولیاء در امور آموزشی و پرورشی مدرسه افزایش می یابد و 3- آن که روحیه تکریم و تجلیل از معلمان به شدت اوج گرفته بود و از طرف دیگر نوعی خود کنترلی در کارکنان مدارس ایجاد شده بود.

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نقد یکی از فرهنگیان در رسانه ها بدون توجه به ضرورت رعایت رابطه طولی و عرضی مطالب کتاب، افزود: اگر این دوستان به جای قلم زنی در جراید، نشستی با مولفان و یا کارشناسان دفتر تالیف داشته باشند، ابهامات ایجاد شده در ذهن آنان برطرف می شود.

وی چاپ و توزیع سالانه 140 میلیون جلد کتاب درسی با 1150 عنوان را کاری دشوار و پیچیده توصیف کرد که اهمیت آن با اقدامات هیچ نهادی قابل مقایسه نیست.

دکتر محمدیان تولید 36 عنوان مجلات رشد در تیراژ 40 میلون نسخه را بخش دیگری از وظایف سازمان پژوهش معرفی کرد که می تواند با ارائه اطلاعات تکمیلی تدریس معلم در کلاس را پشتیبانی نماید.

وی کار معلمی را هُنر ظریفی دانست که به لطافت، مهارت و شکیبایی خاصی نیاز دارد و باید با توجه به همه ابعاد وجودی دانش آموز با دقت به اجرا گذاشته شود. آهنگری نیست که با پتک و چکش بتوان آن را به انجام رساند.

تاریخ خبر: 
دوشنبه, 10 آبان, 1395

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.