برای ورود به دوره دوم دبیرستان گردنه صعب العبوری پیش رو داریم

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین دکترمحی الدین بهرام محمدیان در جمع مدیران و معلمین منتخب استان البرز که در قالب دهمین برنامه از طرح "سازمان و یک روز با درهای باز" با هدف آشنایی با فرایند تولید تا توزیع کتاب های درسی ساعت 10 صبح روز یکشنبه 11 بهمن ماه در سالن اجتماعات سازمان حضور یافته بودند، اظهار کرد: در حوزه نیازسنجی، تدوین، تالیف، ویرایش، اعتباربخشی، تصویر گری، چاپ و توزیع کتاب های درسی فعالیت دارد.

در راستای سند تحول و برنامه درسی ملی هر سال موظف به تغییر کتاب های 2 پایه تحصیلی بودیم که امسال این تغییرات به پایه پنجم و نهم رسید و سال آینده همراستایی کتاب های پایه دهم مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: البته برای ورود به دوره دوم دبیرستان گردنه صعب العبوری پیش رو داریم، زیرا در دوره تحصیلات عمومی عناوین کتاب ها خیلی محدود بود ولی در دوره متوسطه دوم با توجه به شاخه ها و رشته های تحصیلی هریک عناوین کتاب ها به شدت افزایش می یابد.

دکتر محمدیان اضافه کرد: مزید آنکه در رویکرد جدید، سازمان به صِرفِ کتاب درسی اکتفا نکرده و درکنار کتاب، بسته آموزشی(راهنمای معلم، فیلم های آموزشی، نرم افزار آموزشی و... ) را نیز مورد توجه قرار داده که پیشتیبان معلم در تدریس و تسهیل کننده فرایند یاددهی و یادگیری باشد.

وی با اشاره به تولید قریب 35 عنوان مجلات رشد با شمارگان 40 میلیون نسخه افزود : محتوای این مجلات که در سطوح مختلف تولید می شود، تکمیل کننده مباحث کتاب درسی است.

معاون پژوهشی وزیر با یادآوری این مطلب که تدوین محتوای کتب در11 حوزه یادگیری و مبتنی بر نیازهای جامعه، اسناد بالادستی، نظر متخصصین، فلسفه تعلیم و تربیت و... انجام می شود، اضافه کرد: این حوزه ها در دوره ابتدایی و متوسطه اول بصورت تلفیقی و دوره متوسطه دوم بصورت نیمه تخصصی و تخصصی مورد توجه قرار دارد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به اسناد بالادستی، فلسفه انسان شناسی، پیشرفت های علمی، نیازهای بازار کار، نیازهای اجتماعی، نیازخانواده و دانش آموزان، نظر کارشناسان خبره و... تصریح کرد: این اطلاعات باید به زبان برنامه ریزی ترجمه و در اختیار شورای برنامه ریزی(حداقل 10 نفر و حداکثر20 نفر از صاحب نظران و کارشناسان خبره و معلمان باتجربه) قرار گیرد که بعد از اعتبار بخشی به شورای تالیف ارسال گردد.

دکتر محمدیان با تاکید بر ضرورت توجه به توالی و رابطه عمودی و افقی بین مطالب و پایه های قبل و بعد اضافه کرد: یک کتاب درسی وقتی قابل قبول است که ارتباط منطقی بین مطالب داخل کتاب، سایر کتب مرتبط و پایه های قبل و بعد لحاظ شده باشد.

تاریخ خبر: 
پنجشنبه, 15 بهمن, 1394

نظرات

طبق دفترچه راهنمای آزمون سال۹۳-۹۲ استعدادهای درخشان دانش آموزان پایه نهم از شرکت در آزمون دوره دوم دبیرستان معاف میباشند در صورتی که آموزش و پرورش استان تهران این بخشنامه را نادیده گرفته وبرای کلیه دانش آموزان فرزانگان ۱و حلی۱ فیلتر گذاشته، خواهشمند است از شما به عنوان نماینده این قشر نخبه پیگیری لازم را مبذول فرمایید

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.