آموزش ابتدایی را ابتدایی نبینیم

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، محی الدین بهرام محمدیان روز گذشته ۱۹ آبان ماه، در قالب برنامه «یک روز با درهای باز» با همکاران خود از معاونت پرورشی استان البرز دیدار کرد و ضمن شنیدن دغدغه ها و پیشنهادهای آنان به برخی پرسش ها پاسخ گفت.

در ابتدای این نشست رضا فلاحت کار معاون پژوهش و ساماندهی نیروی انسانی استان البرز به نمایندگی از کارکنان این معاونت به برخی تلاش های معاونت در حوزه تامین، ساماندهی و ارتقاء نیروی انسانی اشاره کرد و از حمایت های ریاست سازمان پژوهش قدردانی کرد.
در ادامه رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درخصوص برگزاری نشست «یک روز با درهای باز» گفت: هدف از برگزاری این نشست این نیست که شما به ما گزارش بدهید بلکه برعکس این بار شما باید از ما گزارش بخواهید. مردم حق دارند بدانند ما برای تعلیم و تربیت فرزندانشان چه برنامه هایی داریم.

وی با اشاره به حساسیت های استان البرز به عنوان مینیاتوری از کل ایران اظهار داشت: استان البرز یک ایران کوچک با مساحتی کم و تنوع فرهنگی بسیار است. همه اقشار را شما در این استان می بینید لذا برنامه ریزی برای فرهنگی چنین متنوع سخت است و باید با تدبیر عمل کرد تا آموزش ها با آگاهی همراه شود.

محمدیان با ذکر این نکته که هدف آموزش و پرورش یاد دادن زندگی عزت مند توام با موفقیت و پیشرفت است گفت: ما این نوع زیستن خوب را به حیات طیبه تعبیر می کنیم که در سند تحول آموزش و پرورش هم آمده و معلم شخصی است که این مسئولیت را بر عهده دارد. معلم باید اطلاعات را از سرمنشاء بگیرد و به افراد منتقل کند لذا معلم باید آموزش ببیند. آموزش حرفه ای و ضمن خدمت معلمان باید به گونه ای اتفاق بیفتد که مجموع پودمان ها جایگاه حرفه ای شان را بالا ببرد.

خروجی های آموزش و پرورش بهتر شده اند

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه محتوای کتاب های درسی خیلی بهتر از گذشته شده و تولید محتوا با توجه به اسناد بالادستی صورت گرفته اظهار داشت: اگر ارزشیابی کاملی انجام شود خواهیم دید خروجی های فعلی آموزش و پرورش در مقایسه با سال های گذشته از لحاظ دانشی، روشی و استدلالی بهتر شده اند؛ مثلا در زمینه اندیشیدن و حل مسئله دانش آموزان ما امروز از هم‌پایه ای های خود در سال های پیش دو سه قدم جلوترند.
وی خاطرنشان کرد: اما عقبه کار باید در استان ها انجام شود که شامل آموزش معلمان، پژوهش های موردی، پایش کلاس ها و پایش برنامه درسی است. باید در عین پیگیری پایش کنید تا ببینید نقص کار کجاست.

با تفاوت حکمی برای معلم انگیزه ایجاد کنیم
در ادامه نشست، معاون پژوهشی منطقه ۳ کرج موضوع بی انگیزگی معلمان در زمینه های پژوهشی را به عنوان معضل و یکی از علل ناتوانی آنان در پاسخگویی به نیازهای روز دانش آموزان برشمرد و گفت: باید برای ارتقاء معلم انگیزه ایجاد کنیم و به معلمی که فعالیت بیشتری دارد ارتقاء رتبه بدهیم و مثلا معلم بتواند از دوره ابتدایی به دوره متوسطه اول برود یا فاصله حکمی پیدا کند.

محمدیان در پاسخ به این موضوع افزود: من با اصل حرف شما یعنی پایین بودن انگیزه معلمان برای ارتقاء علمی موافقم، اما چه باید بکنیم؟ راه حل چندان هم راحت نیست. اولا نباید این ذهنیت را ایجاد کنیم که تدریس در دوره ابتدایی یک کار ابتدایی است. اینکه معلم خوب از ابتدایی به متوسطه برود مثل این است که ابتدایی پایین تر است و این شخص باید برود متوسطه که بالاتر است. باید کاری کنیم این تفکر عکس شود. ولی تفاوت حکمی را قبول دارم؛ اینکه بگوییم این معلم تخصص یا فوق تخصص آموزش ابتدایی را دارد. در متوسطه هم همین طور. باید این روال را ایجاد کنیم.

تاریخ خبر: 
پنجشنبه, 21 آبان, 1394

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.