آموزش از سطوح پایین، بهترین کار فرهنگی است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در جمع شماری از دانش آموختگان جامعة المصطفی گفت: در جاهایی که حاکمیت سیاسی در دست ما نیست، کار فرهنگی بهترین فرصت است و در بین کارهای فرهنگی مناسب‌ترین کار، کار آموزشی از سطوح پایین است.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعة المصطفی، حجت الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان در دیدار با شماری از دانش‌آموختگان جامعة المصطفی با ذکر روایتی از حضرت فاطمه (س) در خصوص اهمیت آموزش به دیگران اظهار داشت: تعلیم و تربیت امری مقدس است و کار آموزش دادن کار مبارکی است. حضرت محمد (ع) در سفر دشوارشان به طائف با اینکه مورد آزار و اذیت مشرکان قرارگرفته بودند اما هدایت شدن تنها یک نفر را دستاورد مهمی برای این سفر توصیف کردند؛ لذا امروز در فعالیت های فرهنگی، تک تک افراد را درنظر می گیرند خصوصا عقیده دارند اگر زنان و دختران آموزش ببینند تاثیر آن بر جامعه بیشتر است.

وی ادامه داد: کار در سنگر تعلیم و تربیت توفیق مبارکی است که نصیب شما شده و من همیشه به حال برادرم جناب آقای اعرافی، رئیس جامعة المصطفی و امام جمعه قم، که به این کار بزرگ موفق شدند، غبطه خورده ام و ما امروز از وجودشان در آموزش و پرورش هم بهره مند می شویم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه ضمن معرفی فعالیت های این سازمان در زمینه تالیف کتب درسی و انتشار مجلات کمک آموزشی و سایر فعالیت های آموزشی و پرورشی گفت: در کنار اینها ما تجربه همکاری با کشورهای مختلف را هم داریم مثلا چند سال قبل کتابهای درسی کشور افغانستان را از صنف (پایه) اول تا دوازدهم با همکاری صاحب نظران خودشان نوشتیم؛ هرچند بعدا مزاحمت هایی ایجاد شد و کسانی که به افغانستان کمک می کنند دولت را در این زمینه تحت فشار قرار دادند.

وی در همین خصوص افزود: هدف دیگر از این همکاری این بود که اصطلاحات فارسی در سه کشور ایران و افغانستان و تاجیکستان را ترویج کنیم.

حجت الاسلام محمدیان در خصوص اهمیت کار فرهنگی در پرورش تفکر انقلابی گفت: در جاهایی که حاکمیت سیاسی در دست ما نیست، کار فرهنگی بهترین فرصت است و در بین کارهای فرهنگی مناسب‌ترین کار کار آموزشی از سطوح پایین است؛ چون دانشگاه گرچه فرصت خوبی برای پرورش تفکر انقلابی است ولی کمی دیر است. معمولا انتلکتوئل ها وقتی وارد مشغله های زندگی و کار می شوند در مقابل زندگی به رکوع و سجود می افتند و تفکر انقلابی را فراموش می کنند؛ اما کسانی که از کودکی و نوجوانی تحت تربیت اسلامی بزرگ شده اند، این تفکر در وجودشان نهادینه می شود.

وی خاطرنشان کرد: توصیه من این است که حتی اگر در دوره دانشگاه کار می کنید ارتباطتان را با مدرسه قطع نکنید. من امروز خودم را مرهون دوران کودکی و مدرسه می دانم. کار فرهنگی را کم‌بها ندانید و کار آموزشی را موثر بشمارید، هرچند کار فرهنگی زمانی طولانی می طلبد تا به نتیجه برسد ولی وقتی این بذر پاشیده شد و رویید، درخت تناوری می شود که همیشه ثمر می دهد.

گفتنی است، دانش آموختگان جامعة المصطفی، در قالب هجدهمین برنامه "یک روز با درهای باز" با حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و معاونان این سازمان دیدار کردند و به بازدید از بخش های مختلف تالیف کتاب های درسی پرداختند. در این دیدار طرفین درخصوص گسترش همکاری های دو یا چندجانبه در حوزه آموزش مبتنی بر علوم اسلامی خصوصا آموزش پیش از دانشگاه به تبادل نظر پرداختند.

تاریخ خبر: 
سه شنبه, 10 اسفند, 1395

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.