فلسفه بدون تلفیق با شاخه علمی دیگر عقیم است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدیان در شانزدهمین بزم اندیشه سازمان که از ساعت 10 الی 12 صبح روز چهارشنبه 11 اسفندماه 95 با حضور دکتر گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و چهره ماندگار کشور برگزار شد.

وی با اشاره به سخن برخی از صاحب نظران که گفته اند»فیزیک بدون فلسفه عقیم است« اظهار کرد: من هم متقدم فلسفه اگر با شاخه دیگری از علم ازدواج نکند عقیم می ماند.

دکتر محمدیان با اشاره به صبغه علمی و فلسفی دکتر گلشنی و دغدغه مندی ایشان نسبت به توسعه علمی کشور افزود: ایشان به لطایف الحیل و ظرافت هر چه تمام تر در محافل علمی و سخنرانی ها حقایق را بیان می فرمودند به گونه ای که هم کام مخاطب تلخ و هم شیرین می شد. تلخ از این بابت که چرا دیر شروع کرده ایم و شیرین از این بابت که با فعال ساختن این ظرفیت عظیم می توان به قله های رفیع علم و معرفت دست یافت و مجد و عظمت گذشته علمی کشور را احیاء نمود.

دکتر محمدیان در فراز دیگری از سخنان خود به سند تحول و زیر نظام های آن اشاره کرد و اضافه نمود: برنامه درسی ملی یکی از زیر نظام های سند تحول است که که برای اولین بار در تریخ آموزش و پرورش با رویکرد فطرت گرایی در دستورکار قرار گرفته است.

وی افزود: بر اساس رهنمودهای این سند و آیه شریفه" مَنْ عَمِلَ صلِحاً مِّن ذَکرٍ أَوْ أُنثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَوةً طیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسنِ " هدف تربیت دستیابی دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه است که در بستر شکوفایی فطرت و به کمک 5 عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق در 4 عرصه رابطه با خویش، رابطه با خدا، رابطه با خلق و رابطه با خلقت در بستر 11 حوزه یادگیری حوزه تربیت و یادگیری حکمت و معارف اسلامی - حوزه تربیت و یادگیری قرآن و عربی - حوزه تربیت و یادگیری زبان و ادبیات فارسی - حوزه تربیت و یادگیری فرهنگ و هنر- حوزه تربیت و یادگیری سلامت و تربیت بدنی- حوزه تربیت و یادگیری کار و فن آوری- حوزه تربیت و یادگیری علوم انسانی و مطالعات اجتماعی- حوزه تربیت و یادگیری ریاضیات- حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی- حوزه تربیت و یادگیری آداب و مهارتهای زندگی و بنیان خانواده- حوزه تربیت و یادگیری زبانهای خارجی تحقق می یابد. که در آن «خلقت» به جای «طبیعت» بکار گرفته شده است تا ذهن دانش آموزان را به علت فاعلی پدیده های جهان هستی که «خداوند قادر متعال» است رهنمون گردد و از کج فهمی و سوء تعبیر افرادی که علت را به طبیعت و تصادف نسبت می دهند که در آن علت فاعلی مغفول می ماند جلوگیری نماید. به همین دلیل خلقت را جایگزین طبیعت کردیم تا همواره توجه همه (اعم از دانش آموزان. مولفان. کارشناسان و..) را به سوی علت فاعلی آن معطوف نماییم.

تاریخ خبر: 
پنجشنبه, 12 اسفند, 1395

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.