باید مالکیت فکری و معنوی در حوزه مجازی رعایت شود

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش امروز در یازدهمین نشست بزم اندیشه با موضوع «شناخت ماهیت فضای مجازی؛ دانش‌آموز و ضرورت ارتقای سواد اینترنتی با نگاهی به رسانه‌های آموزشی» که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: فضای مجازی زمان و مکان را درمی‌نوردد و حقیقت دیگری را تحمل می‌کند و این ضرورتی است که در زندگی ما اتفاق افتاده است و ما وارد این فضا شده‌ایم و دیوارها فرو ریخته است.

وی ادامه داد: در این فضا بسیاری از آنچه باید کشف نمی‌شد، کشف شده است و گاهی اوقات خلاف واقع‌ها گفته می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان یادآور شد: در آموزش و پرورش از چندی قبل ضمن اینکه نسبت احتیاط را به این موضوع از دست نداده‌ایم، دست وحشت را بلند نکرده‌ایم که بگوییم نمی‌ خواهیم بلکه گفته‌ایم می‌خواهیم اما خودمان انتخاب‌گر باشیم.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آنچه انجام می‌دهیم این است که باید دانش‌آموز را قبل از رسیدن به این فضا با فرهنگ آن آشنا کنیم و امروز در سطح ملی باید این کار را انجام دهیم، باید دستگاه‌های فرهنگی، فرهنگ مناسب آن را بحث کرده و بیاورند و این نیاز را در سطح ملی احساس می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه تأخیر فرهنگی نسبت به استفاده از تکنولوژی‌های جدید داریم و باید نسبت به فرهنگسازی توجه جدی کنیم، گفت: در سال‌های قبل، آموزش مبانی رایانه در سوم متوسطه بود و چند سالی است که آموزش رایانه و کار و فناوری را در پایه ششم بود و امسال در پایه پنجم تست کرده و اجرا می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان تصریح کرد: خودمان را ملزم می‌دانیم در فضای مجازی شبکه ملی رشد را توسعه دهیم و سرمایه‌گذاری برای زیرساخت‌ها را برای آموزش و پرورش توصیه می‌کنیم و درخواست داریم آموزش نیروی انسانی جزو مهمترین ضرورت‌ها باشد و بعضی وقت‌ها دانش‌آموزان بیشتر از معلمان ما می‌دانند و اگر قرابت فرهنگی بین معلم، مربی و سیاست‌گذار ایجاد نشود شاید در آینده ضرر بیشتری بکنید.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: نکته بعدی این است که در سال 1404 باید در این فضا به کجا برسیم و نیازمند هستیم برنامه‌های پژوهشی در این خصوص توسعه پیدا کند و منابع مادی وزارتخانه، این را کفاف نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: سند توسعه فاوا در 8 سال قبل تأسیس کردیم اما برای اجرایی کردن آن بستر لازم فراهم نشده است و هر روز ضرورت‌ها ملزم می‌کند در آن تجدیدنظر کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان تصریح کرد: فضای آموزشی رایانه را در آموزش داشته‌ایم و امروز بازی‌های رایانه‌ای جدیدترین مسائل است؛ البته بازی‌های رایانه‌ای در سنین پایین تأثیر بالایی دارد و باید در این خصوص سرمایه‌گذاری کنیم.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: به دوستان در سازمان پژوهش توصیه کرده‌ایم شبکه ملی مدارس (رشد) به بنیاد رشد تبدیل شود تا یک نهاد آموزشی و سرگرمی را برای دانش‌آموز هدف قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه توجه به مالکیت معنوی و فکری بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: چند مجموعه تولید کرده‌ایم که می‌بینیم دچار دستبرد قرار می‌گیرند و باید برای کسی که تولید فکری کرده است؛ ارزش قائل شویم چه از بخش دولتی باشد یا بخش‌های دیگر و باید مالکیت فکری و معنوی در حوزه مجازی رعایت شود.

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 23 دى, 1394

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.