نخستین بزم اندیشه استانی «شاعران کُرد زبان فارسی سرا» در سنندج برگزار شد

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، نخستین بزم اندیشه استانی با عنوان «همایش ادبی شاعران کُرد زبان فارسی سرا» با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان، تنی چند از اساتید دانشگاه، شاعران، فرهنگیان و دست اندرکاران، در سالن آمفی تئاتر باشگاه فرهنگیان در سنندج برگزار شد.

در این همایش، حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور با تبریک هفته وحدت، گفت: آنچه که هویت ما را می‌سازد اعتصام به حبل متین الهی است که با پیام پیامبر رحمت و مهربانی به ما رسیده است و این پیامبر رحمت است.

وی از برگزاری نشست‌هایی با عنوان «بزم اندیشه» در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور برای تولید برنامه‌های آموزشی ـ تربیتی طی دو سه سال اخیر خبر داد و گفت: این نشست‌ها به منظور انسجام بیشتر و تقویت هویت ایرانی ملی برگزار شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: شعرای ِکرد زبان فارسی سرا، انواع اشعار قصیده، غزل و مرثیه با مضامین بکر و دارای صناعات ادبی داشته‌اند و نوع بیان آنها نیز بیشتر در زمینه اخوانیات، شکوه و گلایه، هجا، سیاست و حماسه سروده شده است.

وی از فرهنگیان استان کردستان به ویژه معلمان ادبیات فارسی خواست مجموعه‌ای از اشعار شعرای برحسته پارسی گویان کرد زبان را به صورت جُنگ با تهیه شناسنامه و تاریخ ادبیات دقیق جمع‌آوری کرده و با توصیف از سراینده، آن را به مردم بشناسانند.

قربانی مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز با تبریک ماه ربیع الاول، اظهار داشت: استان کردستان امسال برای اولین بار در سطح کشور افتخار برگزاری سلسله نشست‌های بزم اندیشه با عنوان «همایش ادبی شاعران کرد زبان فارسی سرا» را داشته که تمامی زمینه‌های اجرایی شدن این برنامه فراهم شده است.

قربانی تشکیل کمیته علمی، برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی، تمهید مقدمات و ارسال فراخوان به شهرستان‌ها و مناطق را از اهم اقدامات انجام شده برای برگزاری همایش بزم اندیشه عنوان کرد و گفت: در میان کلید واژگان فرهنگ «شعر و شاعری» بیشتر نمود پیدا کرده است.

طالب محمدی معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش کردستان هم در این مراسم بیان داشت: سلسله همایش بزم اندیشه با تدبیر سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این نشست در 6 همایش به 6 استان موفق کشور واگذار شده است، گفت: استان‌های خوزستان، فارس، اصفهان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و کردستان این همایش را برگزار می‌کنند و استان کردستان برای اولین بار در سطح کشور، همایش ادبی شاعران کُرد زبان فارسی سرا را برگزار می‌کند.

احمد پارسا عضو هیأت علمی دانشگاه کردستان نیز به عنوان سخنران علمی این همایش به بیان مطالبی در خصوص پیشینه و شرح حال و گزیده اشعار شاعران کرد زبان فارسی‌سرا پرداخت.

در همایش بزم اندیشه، 50 نفر از فرهنگیان استان کردستان آثار ادبی و شعر خود را که به زبان فارسی سروده بودند به دبیرخانه همایش ارسال کردند و سه نفر از شعرا به نمایندگی از فرهنگیان شاعر استان اشعار خود را قرائت کردند.

در پایان این همایش، با حضور مسئولان وزارتی و استانی، از 67 نفر از فرهنگیان اعتبار سنج کتب درسی جدیدالتالیف که با دفتر کتب درسی وزارت آموزش و پرورش همکاری مستمر داشتند و همچنین شعرای کُرد زبان فارسی گو تجلیل به عمل آمد.

تاریخ خبر: 
دوشنبه, 13 آذر, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.