تاریخ، آئینه گذشته و چراغ راه آینده

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محی‌الدین بهرام محمدیان در دوازدهمین بزم اندیشه که با عنوان جریان شناسی فکری معاصر ایران صبح امروز در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد، با نثار درود به روان پاک شهدای انقلاب اسلامی خاصه امام الشهداء حضرت امام خمینی(قدس سره الشریف) وگرامیداشت سی و هفتمین سالگرد پیروزیِ شکوهمندِ انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر، این ایام را فرصتی مغتنم برای یادآوری و قدردانی از نعمات الهی توصیف و با اشاره به آیه شریفه لَئِن شَکَرتم لاَزیدنَکُم... اضافه نمود: همانگونه که قرآن کریم می فرماید؛ یادآوری وشکر نعمت موجب افزایش نعمت می شود و ناشکری و کفران نعمت آن را به باد فنا خواهد داد.

وی با اشاره به سرنوشت قوم بنی اسرائیل افزود: مادام که آنها صبر پیشه کردند و شکر نعمتهای الهی بجا آوردند، همواره مشمول الطاف الهی بودند، اما هنگامی که زیاده طلبی پیشه کردند و به تعبیر قرآن کریم گفتند"لن نصبر علی طعام واحد" با مشکلات فراوانروبرو شدند. وقتی شهر نشینی پیشه کردند و استقرار یافتند، علمای تحریف گر پیدا شدند و شکم های آنان از مال حرام پر شد و مردم از صحنه کنار گذاشته شدند(وَضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْکَنَةُ وَبَآؤُوْاْ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ) به غضب الهی گرفتار شدند.

معاون پژوهشی وزیر با بیان اینکه ذکر قصص در قرآن کریم صرفا روایی و برای سرگرمی نیست تصریح کرد: قصص وتاریخ واقعیت هایی است برای عبرت آموزی و مورخ باید قدرت استنباط داشته باشد و جریانات فکری را از دل وقایع تاریخی استخراج نماید. زیرا تاریخ می تواند آئینه گذشته و چراغ راه آینده باشد.

وی با اشاره به انحرافات فکری ایجاد شده در طول تاریخ اضافه نمود: برخی سخن خود را به جای کلام خدا به مردم عرضه کردند (مِّنَ الَّذِینَ هَادُواْ یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ وَیَقُولُونَ.... )و می گویند از جانب خداست و بر این اساس نظام فکری، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... تعریف کردند و جمع کثیری را به انحراف کشاندند.

دکتر محمدیان اندیشمندان را با صبر و حوصله به واکاوی اندیشه ها و نحله ها و رابطه آن با دین فراخواند و اظهار امیدواری کرد؛ اینگونه جلسات بتواند چگونگی شکل گیری و تاثیر آن را بر جوامع تبیین نماید.

تاریخ خبر: 
دوشنبه, 19 بهمن, 1394

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.