با ایجاد زنگ گفت‌وگو از سال تحصیلی 93 کتب پایه چهارم و هشتم سال آینده تغییر می‌کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره کتاب‌های جدید چهارم و هشتم نیز که از سال تحصیلی 93 وارد مدارس می‌شود نیز گفت: اعتباربخشی اولیه کتاب‌های این دو پایه انجام شده و خرداد ماه برای آماده‌سازی و چاپ به چاپخانه ارسال خواهد شد.

به گفته وی، کتاب پایه چهارم در راستای عناوین کتاب‌های سوم ابتدایی خواهد بود و در پایه هشتم نیز ضمن تغییر و اصلاح کتاب‌های درسی، پنج عنوان زبان انگلیسی، زبان عربی، کار و فناوری، تفکر و سبک زندگی و مطالعات اجتماعی نیز جزو کتاب‌های جدیدالتالیف خواهند بود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش درباره ایجاد زنگ کتابخوانی و مطالعه برای دانش‌آموزانی که به عنوان یک مطالبه از سوی رییس‌جمهور در روز اول مهر مطرح شد، گفت: گروه تالیف زبان و ادبیات فارسی در حال تهیه دستورالعملی برای زنگ انشاء، کتابخوانی و گفت‌وگو هستند.

وی افزود: هر چند که بر اساس سند درس ملی، فضای گفت‌وگو محوری در کتاب‌های ابتدایی شکل گرفته و در سال‌های آتی نیز این روند ادامه خواهد داشت، اما با توجه به مطالبه‌ای که رییس‌جمهور داشتند، مقرر شده این دستورالعمل تهیه شود.

محمدیان گفت: در این راستا چند پرسش مهم مطرح شده که باید به این پرسش‌ها به دقت پاسخ داده شود و در قالب طرح‌های پژوهشی بتوانیم برنامه‌ای را برای این منظور ایجاد کنیم، از جمله اینکه چقدر این باور وجود دارد که دانش‌آموزان کم مطالعه می‌کنند؟ آیا مطالعه به روش سنتی تایید می‌شود یا مطالعه روش‌های دیگر نیز مد نظر است؟ آیا مطالعه یک امر رسمی و الزامی است یا در اوقات فراغت باید انجام شود؟

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در همین راستا مشخص شده سرانه مطالعه دانش‌آموزان اعم از درسی و غیر درسی در قالب طرح پژوهشی مورد بررسی قرار بگیرد، چرا که در حال حاضر آمارهای متعددی از میانگین ساعات مطالعه در کشور ارائه می‌شود که مبنای آن مشخص نیست، لذا باید در این طرح تعاریف مطالعه، مشخص و بر اساس آن این طرح پژوهشی در جامعه دانش‌آموزان اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از برنامه‌های ایجاد زنگ گفت‌وگو و انشاء برای سال تحصیلی 93-92 انجام می‌شود، گفت: سال‌های آینده این برنامه‌ها بر اساس پژوهش‌هایی که صورت خواهد گرفت، به طور گسترده اجرا خواهد شد.

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: هر چند که در اسناد بالا دستی از جمله سند درس ملی و سند تحول، مباحث گفت‌وگو و توجه به کتابخوانی مورد توجه قرار گرفته، اما اهمیت این موضوع به اندازه‌ای است که بالاترین مقام سیاسی کشور نیز آن را مورد توجه و اهتمام ویژه قرار داده است، لذا برای پاسخ به مطالبات ریاست جمهوری، باید به اجرای برنامه‌های آموزش و پرورش در این زمینه سرعت بیشتری داده شود.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
سه شنبه, 30 مهر, 1392

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.