امسال ۱۲۴ میلیون کتاب درسی توزیع شد/ تولید ۱۰ استاندارد مهارتی در حوزه فنی و حرفه‌ای

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی امروز در نشست خبری به بیان عملکرد این سازمان در سال 93 پرداخت.

وی اظهار داشت: در سال 93 ، 700 عنوان کتاب در انتشارات مدرسه منتشر کرده‌ایم که 105 عنوان از این کتاب‌ها چاپ اول و 595 عنوان نیز تجدید چاپ بوده است؛ به عبارتی در هر 3 روز یک بار یک کتاب چاپ اول داشته‌ایم و در هر روز دو کتاب تجدید چاپی منتشر کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: در حوزه فعالیت‌های پژوهشی که توسط هیأت علمی انجام می‌شد 44 طرح پژوهشی پایان یافته داشته‌ایم و 53 مقاله علمی پژوهشی نیز در پژوهشگاه ما تولید شده است و در کنار آن 17 نشست علمی و کارگاه علمی پژوهشی برگزار شده است و 120 پایان‌نامه و طرح پژوهشی به هیأت علمی ما راهنمایی و مشاوره داده شده است.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: 143 پایان‌نامه و مقاله پژوهشی ارزیابی شده و 15 فصلنامه منتشر شده است و مجلات ما نیز 630 مقاله را پذیرفته‌اند که 563 مقاله ارزیابی شده و 113 عنوان مقاله نیز در مجلات علمی ما منتشر شده است.

وی یادآور شد: در حوزه شبکه ملی مدارس ایران‌ «رشد» که یک شبکه مجازی پر کلیک به زبان فارسی است ما حدود 1500 کاربرگ الکترونیکی را در سرویس‌های مختلف شبکه بارگزاری کرده‌ایم و 500 قطعه فیلم و کاربرگ پشتیبان کلاس‌های درسی‌مان نیز در شبکه بارگزاری شده است و لوح‌های فشرده پایه چهارم و پنجم در شبکه ملی ایران «رشد» نیز بارگزاری شده است و نیازمندیم در سال 94 شبکه را به یک مرکز بنیاد فعالیت‌های مجازی تبدیل کنیم.

حجت‌ الاسلام والمسلمین محمدیان تصریح کرد: اگر بتوانیم سرویس‌های بازی و سرگرمی و فعالیت‌های جانبی را نیز طراحی کنیم امیدوار هستیم در سال 94 کلید تبدیل شبکه ملی مدارس ایران «رشد» را به بنیاد ملی مدارس ایران «رشد» بخورد تا مجموع فعالیت‌های الکترونیکی مثل سرویس‌های دانش‌نامه، المپیاد و دارالقرآن در این مجموعه وجود داشته باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: یکی از کارهایی که در سال 93 داشتیم بحث مجلات رشد بود که در 4 گروه قرار داشت و مجلات رشد دانش‌آموز در 5 عنوان به تیراژ 34 میلیون در گستره سراسر کشور منتشر شد؛ مجلات رشد تخصصی در 19 عنوان در تیراژ 650 هزار جلد و مجلات رشد عمومی بزرگسالان نیز با 6 عنوان و با تیراژ 205 هزار جلد منتشر شد و حرکت جدیدی آغاز کردیم که مربوط به مجلات رشد برای دانش‌آموزان نابینا بود که در 4 عنوان منتشر شده که تیراژی برابر با 16 هزار جلد داشت.

وی بیان داشت: ویژه‌نامه‌های رشد برای پایه چهارم و هشتم منتشر شد که تیراژی برابر با 210 هزار نسخه بود و کتابنامه رشد را نیز انجام دادیم که کتابنامه‌های توصیفی و مواد خواندنی مناسب برای دانش‌آموزان از اول ابتدایی تا پایان دوره متوسطه است که این کتابنامه‌ها، کتاب‌های مناسب جشنواره رشد را به صورت کاغذی و الکترونیکی منتشر می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: کتابنامه رشد در پایه چهارم و پنجم 5 هزار تیراژ داشت و در بقیه سطوح نیز همان تیراژ 50 هزار نسخه را داشتیم و علاوه بر مجلات، تولید و توزیع نرم‌افزارهای آموزشی نیز در برنامه ما قرار داشت.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: 70 عنوان نرم‌افزار آموزشی به همراه کتاب‌های درسی منتشر کردیم که برای دوره ابتدایی و متوسطه اول 25 عنوان بود و برای فنی و حرفه‌ای نیز 5 عنوان سی‌دی تولید کردیم.

وی افزود: فیلم آموزشی مدرسان پایه چهارم و هشتم به مدت 3600 دقیقه در 14 عنوان تولید کردیم و 16 عنوان فیلم آموزشی نیز به مدت 1660 دقیقه برای دانش‌آموزان تولید شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان اضافه کرد: امسال 8 عنوان کتاب گویا برای دانش‌آموزان نابینا تولید شده است که اینها فقط خواندنی تنها نیستند، برای نمونه درس فیزیک را نیز به کتاب گویا تبدیل کردیم که امسال برای نخستین بار بود که علاوه بر خط بریل، کتاب به سی‌دی نیز تبدیل شد.

وی یادآور شد: طرحی برای دانش‌آموزان ناشنوا داریم تا بتوانیم یک نوع زبان‌شناسی زبان ایرانی برای ناشنوایان را طراحی کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به چاپ و توزیع کتاب‌های درسی افزود: 124 میلیون جلد کتاب درسی در سال 93 تولید شد و در این سال، مؤلفان کتب درسی برای 7 هزار نفر از مدرسان، دوره آموزشی برگزار کردند و یکی دیگر از کارها، تکمیل اجزای بسته آموزشی بود که راهنمای معلم را برای پایه چهارم و هشتم تولید کردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به حوزه فنی و حرفه‌ای یادآور شد: در این حوزه در سال 93 در 10 رشته، استاندارد مهارت تولید کردیم و در 28 رشته نیز استاندارد فضا، تجهیزات و کارگاه را تولید کرده‌ایم.

وی افزود: یکی از کارهای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تجزیه و تحلیل نمرات دانش‌آموزان در آزمون‌های پایانی و نهایی بود که در 30 رشته انجام شد و سوالات امتحانی نیز در 30 رشته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و برای 10 رشته تدوین راهنمای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی را طراحی کرده‌ایم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یادآور شد: درخصوص بحث توسعه مشارکت‌ها در اعتبار بخشی کتاب‌های هشتم و چهارم، همه استان‌ها را به مشارکت دعوت کرده‌ایم و همه کتاب‌ها توسط 3 گروه معلمان آن رشته، متخصصان و دانش‌آموزان و گروه‌های منتخب بررسی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان خاطرنشان کرد: سال 93 برنامه درسی ملی را که برای دوره دوم متوسطه باید آماده کنیم، پیشنویس اسناد آن را تولید کردیم که در سال 94 اهداف، عناوین درس و سرفصل‌های دروس دوره دوم متوسطه را برای تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه می‌دهیم و سعی می‌کنیم رشته‌های حال حاضر سامان‌بخشی جدیدی شود.

وی اضافه کرد: تلاش این است که در پایه دهم 3 رشته داشته باشیم، یعنی علوم پایه، انسانی، فنی، فنی و حرفه‌ای و مهارتی و در پایه یازدهم و دوازدهم تفکیک شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: در سال 94 نیز تولید محتوای پایه نهم و پنجم در نظر گرفته شده است و برنامه‌ریزی برای تجدید نظر در پایه ششم و تولید محتوای پایه دهم در رشته‌هایی که جدید خواهند بود، پیش‌بینی شده است و در حوزه پژوهشی نیز امیدوار هستیم برای تربیت پژوهشگر کارشناسی ارشد و دکتری اخذ کنیم تا پژوهشگاه این کار را انجام دهد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به هدایت تحصیلی گفت: هدایت تحصیلی در پایه نهم اتفاق خواهد افتاد تا دانش‌آموزان بر اساس علاقه و استعداد و نیازها به یکی از 3 شاخه تحصیلی هدایت شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان تصریح کرد: نوعی مکانیزم را فراهم کردیم تا در سال اول، دروس مشترک باشد یعنی 3 شاخه باشد و اگر در داخل هر شاخه، دانش‌آموزی خواست تغییر دهد، انتقال راحت‌تر باشد و در پایه دهم نیز چیدمان طوری باشد که اگر در پایه یازدهم کسی خواست تغییر دهد با دو امتحان درسی بتواند رشته‌اش را تغییر دهد یعنی سیال بودن انتخاب رشته یکی از ویژگی‌های آن است.

وی افزود: ما سند بالادستی به نام سند تحول داریم که باید محقق شود و برآوردمان این است که دوره عمومی را تا پایان 9 سال داشته باشیم و هیچ دانش‌آموز واجب التعلیم نباید تا پایان پایه نهم از تحصیل بیرون برود و هرکس مانع تحصیل دانش‌آموزان لازم‌التعلیم ما تا پایان دوره اول متوسطه اعم از خانواده و دیگران باشد تخلف کرده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: دوره دوم متوسطه دوره‌ای است که در قانون تاسیس آموزش و پرورش و سند تحول بیان می‌شود دانش‌آموز در اینجا آمادگی برای ورود به بازار کار و آمادگی برای تحصیلات دانشگاهی داشته باشد.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 27 اسفند, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.