زندگینامه شهیدان خرازی، باکری و همت در کتب درسی/ ماجرای حذف کوکب‌ خانم از کتاب درسی

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته دفاع مقدس و بازگشایی مدارس برگزار شد، اظهار داشت: در دوره تحصیلی‌ام روز اول مهر روز شادی‌ام بود و وقتی در حال حاضر بچه‌ها را در مدرسه می‌بینم، احساس دلتنگی می‌کنم.

وی، اول مهر را روز ملی در کشور عنوان کرد و افزود: تمام مردم باید نسبت به این روز عکس‌العمل نشان دهند؛ دعوت می‌کنم از کسانی که ذی‌نفوذ هستند مانند ائمه جماعات، وکلا، اطبا و کسانی که در گذشته در مدارس درس خوانده‌اند مهر را زنده کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه کتاب‌های چهارم دبستان و هشتم متوسطه را با محتوای جدید تولید کردیم، خاطرنشان کرد: نسبت به پایه‌های سوم و هفتم در کتب درسی بازنگری داشتیم و نواقص این کتاب‌ها را برای سال تحصیلی جاری برطرف کردیم.

وی افزود: 90 عنوان سی‌دی و نرم‌افزار برای کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید تهیه کرده‌ایم و فیلم‌های آموزشی جدیدالتألیف تحویل معلمان شده است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در آبان ماه سال جاری چهل و چهارمین دوره جشنواره فیلم رشد برگزار می‌شود، تصریح کرد: هم اکنون هیأت انتخاب مشغول بررسی فیلم‌های داخلی و خارجی است و جشنواره چهل و چهارم در آبان ماه برگزار خواهد شد.

* دفاع مقدس گنج عظیمی است

وی با اشاره به هفته مقدس در کشورمان گفت: دفاع مقدس یک گنج عظیم است که استفاده کامل از آن نشده است؛ بخش فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت را در کتاب‌های درسی توسعه می‌دهیم و از گنجینه دفاع مقدس مدد می‌گیریم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش با بیان اینکه نسل امروز باید بداند که چه پیشینه‌هایی داشته‌اند، اظهار کرد: چهره فرماندهان شهید و شهدای شاخص انقلاب در اولویت است و نمونه‌ای از ایثارگری‌های مردم در مرزها در کتاب‌های درسی نمایش داده شده است.

وی افزود: امسال زندگینامه شهیدان خرازی، باکری و همت را دوباره نشان می‌دهیم و داستانواره‌های دفاع مقدس در کتاب‌های درسی وارد شده است؛ امسال یک نمایشگاه مجازی هم در رابطه با دفاع مقدس خواهیم داشت که آثار برگزیده در این نمایشگاه نمایش داده می‌شود.

* زندگینامه شهید تندگویان در جای دیگر استفاده می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه آیا زندگینامه شهید تندگویان از کتب درسی حذف شده است، گفت: این موضوع را پیگیری کردیم و در گذشته در کتاب فارسی هشتم، زندگینامه شهید تندگویان وجود داشت که به دلیل تغییر در کتب پایه هشتم هم اکنون این زندگینامه وجود ندارد اما در جای دیگر از زندگینامه شهید تندگویان استفاده می‌کنیم.

* ماجرای حذف و تغییر کوکب خانم، صد دانه یاقوت و ریزعلی در کتب درسی

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه آیا قصه‌های کوکب خانم، صد دانه یاقوت و ریزعلی از کتب درسی دانش‌آموزان حذف شده است، خاطرنشان کرد: در آن زمان صد دانه یاقوت برای اثبات نظم خداوند بود که اکنون در کتاب‌های درسی وجود دارد.

وی افزود: در حدود سال 1350 که خودم دانش‌آموز بودم قصه کوکب خانم در کتب درسی بود و در آن زمان 70 درصد مردم در روستاها بودند و 30 درصد در شهرها زندگی می‌کردند اما این موضوع هم اکنون برعکس شده است؛ در قصه کوکب خانم درباره موضوع شیر صحبت شده بود که در آن زمان شیر پاستوریزه نبود و در شهرها یخچال هم وجود نداشت؛ هم اکنون با درس کوکب خانم نمی‌توانیم سبک زندگی را به دانش‌آموزان بیاموزیم.

وی در خصوص قصه دهقان فداکار نیز گفت: موضوع دهقان فداکار در بخش فداکاران کتب درسی وجود دارد و در کنار آن ده‌ها فداکار دیگر مانند امیرعلی، شهید فهمیده، شهیده سهام خیام، شهید بهنام محمودی و تعدادی دیگر از فداکاران در این بخش وجود دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: کتاب‌های درسی فرزند زمان خویشتن هستند و با گذشت زمان موضوعات و مطالب آن دستخوش تغییرات می‌شود.

* تولید کتاب مجزا برای شهیده ناهید فاتحی کرجو

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به دنبال طراحی یک کتاب مجزا برای شهیده ناهید فاتحی کرجو هستیم گفت: در نظر داریم تا در حوزه ادبیات دختران کار بیشتری کنیم تا آنها از هویت دختر بودن خود احساس رضایت کنند.

وی افزود: باید به مادران و فرزندان شهدا بیشتر پرداخته شود و چرا نقش تربیتی مادران شهید را از یاد برده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به موضوع ادبیات بین‌الملل در کتب درسی خاطرنشان کرد: زندگی شهید محمدالدوره ترجمه شده از نویسنده فلسطینی به کتب درسی آمده است؛ غزه، ادبیات فلسطین، عراق، تاجیکستان و افغان‌ها برای ما مهم هستند و از آنها در کتاب‌های درسی استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: دفاع مقدس را در چارچوب تفنگ و گلوله نمی‌بینیم و حتی یک پل متحرک و شناور که در زمان دفاع مقدس و در عملیات خیبر توسط رزمندگان ایرانی ساخته شده بود را در کتب درسی معرفی کرده‌ایم.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا ورود این مطالب برای دانش‌آموزان و دانش‌آموزان امروزی جذابیت دارد؟»، تصریح کرد: بله، اگر پیشینه‌ها و هویت‌ها را ببینیم جذابیت دارد؛ به عنوان نمونه دستگاه هندسی و جبر خیام مبنای جبر امروزی شده است.

وی با اشاره به توجه به ادبیات بچه‌های امروزی و عدم استفاده از لغات خارجی در کتب درسی، گفت: آنچه را که فرهنگستان ادب فارسی معادل‌سازی کرده را در کتب درسی به کار می‌گیریم و ترویج می‌دهیم اما برخی لغات هستند که فرهنگستان برای آنها معادل نداده است و خودمان این کار را انجام می‌دهیم.

وی افزود: از فرهنگستان گله‌مندیم به دلیل اینکه تولید واژگان فرهنگستان به روز نیست زیرا وقتی لغتی جا بیفتد کار فرهنگی برای آن انجام دادن، بسیار سخت می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به استفاده از سیاست خارجی در کتب درسی، اظهار داشت: وقتی جعلی درباره کشور ما اتفاق بیفتد مانند استفاده از نام خلیج عربی برای خلیج‌فارس، ما موضوع خلیج‌‌فارس و مستندات آن را در کتب درسی به دانش‌آموزان نشان می‌دهیم.

وی ادامه داد: از وزارت امور خارجه درخواست کردم که اگر موضوع و درخواستی دارند که نیاز است در کتاب‌های درسی استفاده شود به آموزش و پرورش اعلام کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه، «آیا در کتب درسی برای ایجاد جذابیت موضوعاتی را برای ورزش ذهن دانش‌آموزان استفاده کرده‌اید؟»، گفت: بله، به عنوان مثال جدول سودوکو در کتاب‌های ریاضی وجود دارد؛ جدول مورب و مربع در کتب هدیه‌های آسمانی، در کتب فارسی «ببین و تماشا کن» و بعضی بازی‌های دیگر نیز برای دانش‌آموزان در کتب درسی طراحی شده است.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
دوشنبه, 31 شهريور, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.