فرهنگ نامه
عبارت | شرح |
---|---|
آرمان انقلاب اسلامی | روزی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، شوق امید را در دل میلیونها انسان شعلهور ساخت. احیاء ارزشها و سنن دینی، تنظیم و تنسیق شئون اجتماعی بر پایۀ دین و ارتقاء معرفت و اندیشۀ دینی در بین نسل جوان از جمله آرمانها و آرزوهای معمار و بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه بود که یک دهه با گفتار و کردار و راهنمایی و ارشاد حکیمانۀ خویش ملت را در مسیر تحقق آن پیش برد.(یادداشتها بر، داشتها صفحه 30) |
آزادی مزوّرانه | آزادی مزوّرانه چیزی نیست جز مجسمۀ آن، که عریانی بشر مطلوب نهایی اوست، بنیاد حیات آن به کیسههای زر بند است که زورمندانه بند از بند عقل و اندیشۀ انسان جدا میکنند و او را همچون اجزای یک ماشین مکانیکی در کنار هم میچینند تا آنگونه بچرخد که آنها میخواهند و در این چرخیدن که جز چریدن چیز دیگری نیست، آزاد باشد.(یادداشتها بر داشتها صفحه 61) |
آزادی و آزادگی | علی بن ابیطالب علیه السلام انسان را به بندگی خدا فرمان میدهد و از بندگی غیر الهی بر حذر می دارد و به انسان یادآور می شود که در چنین دامی نیافتد که خداوند او را آزاد آفریده است: "لاٰ تکن عبد غیرک قد جعلک الله حرّاً" این آزادگی که مقابلش همان ذلت پذیری انظلام است در فرهنگ حسینی و عاشورایی بسیار مذموم است. در بیانات حضرت سیدالشهداء علیه السلام مرگ زیباتر از پذیرش ذلت معرفی می شود. اگر قرار است انسان ذلیلانه زندگی کند و آزادی و آزادگی او مخدوش گردد و کرامت انسانی پایمال شود، مرگ تاوان و فدیه ی خوبی است، پرداخت شود تا آزادگی انسان نمیرد. (اصلاحات در فرهنگ عاشورا ص١٦٩) |
آزادی و آزادگی-راه دستیابی | انسان در مقام عبودیت خداوند متعال است که به مرتتبه ی آزادی و آزادگی می رسد. هواها و خواهش ها انسان را ذلیل و اسیر می کند. آن کسی که نتواند مهار نفس خود را در دست بگیرد و مالک خویشتن باشد، حتماً زمام خود را به دست دیگری خواهد داد و آن دیگری حتماً خدا نیست، بلکه شیطان است و طاغوت. لذا در فرمایش رسول مکرم اسلام صلی الله علیه وآله آمده است: "جاهدوا اهوائکم تملکوا انفسکم-با هوا و هوسهای خود مبارزه کنید تا مالک خویشتن باشید."(اصلاحات در فرهنگ عاشورا ص١٦٨) |
آفرینش | نظام آفرینش از حیات، شعور، قانونمندی، هدفمندی و هماهنگی برخوردار است و دارای مراتب شهود و غیب است وهر یک از این مراتب خود نیز دارای مراتبی است. |
آموزش دین | آموزش دین و دینداری رسالت و مسئولیتی است که خداوند متعال بر دوش پیامبران خود و کسانی که راه انبیاء را در ابلاغ و تبلیغ این رسالت برگزیدهاند، گذاشته است. آنان مسئولیت یافتهاند تا انسانها را به شناخت آفریدگار هستی، برپایی عدل و داد و فراهم ساختن زاد و توشه برای روز واپسین رهنمون سازند. اما آموزش دین و متجلی ساختن آن در رفتارهای فرد با خود و خدا، اجتماع و طبیعت و محیط اطراف خویش نیازمند طرح و برنامه و محتاج راه و روش و نمونه های عینی و عملی است.(یادداشتها بر داشتها صفحه 181) |
آموزش و پرورش / تحول | آموزش و پرورش نیازمند تحول است، اما هر تحولی مطلوب نیست، افزود: تحولی که تکاملی باشد و جهت معلومی داشته باشد، خوب است. این تحول باید رو به کمال و مبتنی بر آموزش اسلامی و رویکرد آن شکوفایی فطرت و دستیابی به حیات طیبه و با عقلانیت همراه باشد. "سخنرانی مشهد - مدارس معارف اسلامی رضوی" |
آموزش و پرورش / کارکرد | : امروز در کشورهایی که به آینده فکر می کنند، آموزش و پرورش یک نهاد دولتی به معنای وزارتخانه نیست بلکه یک نهاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که به عنوان یک قوه در کنار قوای دیگر جای گرفته است.به عبارت دیگر باید گفت که دستگاه تعلیم و تربیت یک نهاد تمام قوه ای است که متعلق به عموم کشور است و همه در آن سهم دارند و مهمتر اینکه بقای نسل و دوام ارزش های ملی یک ملت و استواری آن، به آموزش و پرورش بستگی دارد وآموزش و پرورش هر کشور هم هویت ملی دارد و هم ایفای نقش جهانی می کند و دستگاه تعلیم و تربیت موفق، دستگاهی است که ریشه در سرزمین، فرهنگ و ملت خویش دارد و شاخه های آن بر جهان گسترده است. |