نظرات و دیدگاه ها

محرم و فرصت های آن

ایام محرم و فضای حماسی و معنوی آن فرصت بسیار مغتنمی برای تقویت ایمان، بصیرت دینی و باور به ارزشهای انقلاب اسلامی است. تعمیق تربیت و آداب اسلامی و اعتقاد و التزام به ارزش های انقلاب اسلامی از اهداف کلان نظام تعلیم و تربیت است.
مربیان و معلمان و خانواده ها باید برای توانمندسازی نسل نو به ویژه دانش آموزان برای وفاداری و حمایت آگاهانه از ارزش ها و مواجهه هوشمندانه با توطئه های دشمنان با استفاده از ظرفیت مراسم حسینی و برنامه های محرم اقدام نمایند.

سمیح القاسم شاعر مشت و دشنه

منظورم "سمیح القاسم" است، شاعر فلسطینی، شاعر مشت و دشنه و شاعر خون و انقلاب، پژواک دهنده ی غم و اندوه مردم سرزمین آتش گرفته ی فلسطین.

تربیت حماسی، هویت اسلامی انقلابی

غفلت از دمیده شدن روح حماسه، شور و اشتیاق برای دستیابی به اهداف بلند و آرمانهای متعالی، نسل آینده را کم اراده و دلخوش به لذایذ زودرس دنیوی می کند و آنها را از اندیشیدن و بالیدن در افق ارزشهای دینی و ملی باز می دارد

ضرورت امامت و رهبری

صرف عرضه ی معرف دینی کفایت نمی کند و کمال دین نیز به آن است که متولی و مدیر اجرایی داشته باشد و به تعبیر دینی آن، امامت ورهبری موجب کمال دین وتحقق آن درعرصه ی حیات بشری است وباپیاده شدن دین در زندگی نعمت الهی تمام می شود. بدون تحقق دین درعرصه های حیات، رعایت برخی ازضوابط ودستورهای دینی نیز، اسلام نخواهدبود. "برگرفته از مقاله ی فرصتها و تهدیدها"

ویژگی های نظام سلطه

نظام سلطه، تربیت الهی را بر نمی تابد. فرعونها با ادعای"ان ربکم الاعلی"٢ در برابر "ربناالذی اعطی کل شیئ خلقه ثم هدی"٣ مقابله می کنند تا تربیت مردم را به اتکای قدرت سیاسی در چنگ خود داشته باشند. در مقابل انبیاء می خواهند از طریق الهی، قدرت سیاسی و سلطه بر مردم را از آنها بگیرند.

فطرت، موتور حرکت انسان از حیات نباتی و حیوانی به حیات عقلانی

نظام آموزشی ما که میراث گذشته بود، نظامی وارداتی بود که با مبانی عقیدتی ما و اهداف انقلاب اسلامی فاصله بسیار داشت. زیرا کشوری را که روزی میدان‌دار عرصه علم و فناوری بود و دانشمندانی چون ابن سینا، فارابی، رازی، غیاث الدین جمشید و... را به جامعه جهانی تحویل داده که هنوز برخی از آثار آنان در دانشگاه‌ها مورد بحث و استفاده قرار می‌گیرد، به کشوری وابسته تبدیل نمود.

اسلام دین رأفت، رحمت، صلح و دوستی است

معارف اسلامی بحمدالله از چنان غنایی برخوردار است که به خوبی از عهده مدیریت جهانی در سایه مهربانی، عطوفت، صلح و عدالت برمی‌آید.

مطالعه و کتاب خوانی

سایه گستری ادبیات کودک و نوجوان ،بسیار کند و بطیئ است ، باید در این زمینه تجدید نظر کرد. امروز کودکان و نوجوانان ما نیازمند خواندن کتابهای مفید هستند. علاقه به خواندن کم شده است و به تبع آن میزان مطالعه کاهش یافته است و اگر همین منوال باشد در سنین جوانی و بزرگسالی، خوانندگان جدی نخواهیم داشت. ....من به عنوان یک خوانده ، کتاب مطلوب خود را کم پیدا می کنم، حتی زندگی نامه های داستانی.... بسیاری از آنها به تکرار افتاده اند، شما حتی زندگی سرداران را می خواهید، می ببینید مؤسسات مختلفی دارند روی همین موضوع و همین عنوان کار می کنند، اما کارشان تکراری است.

تربیت امر فرمایشی نیست و نسخه‌پیچی‌های همگانی منجر به تربیت نمی‌شود

دکتر محمدیان: مربی باید همانند طبیب دوره‌گرد، سراغ تک‌تک متربیان برود و مطابق با نیاز و میل و ذوق آنها نسخه تجویز کند.

دانش آموزان باید علاقه مند به ایران تربیت شوند

حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، با اشاره به اینکه محتوای کتب درسی می تواند به حیات طیبه و سبک زندگی نزدیکتر شود، افزود: مجموعه نظام تعلیم و تربیت در جهتی حرکت می کند که مطالبات مقام معظم رهبری و مطالب اسناد بالادستی را محقق کند و هیچ فعالیتی خارج از این چارچوب اتفاق نمی افتد.

وی ادامه داد: رسیدن به این هدف دارای مراتبی است و از زمانی که سند تحول بنیادین ابلاغ و سیاست های کلی جهت اجرا به دولت، قوه قضاییه و قوه مقننه ارائه شده، در دسترس آموزش و پرورش قرار گرفت و برنامه ها در این چارچوب پیش می روند.

دسترسی به آموزش و پرورش با کیفیت از حقوق آحاد ملت است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزیر آموزش و پرورش گفت: دسترسی به آموزش و پرورش با کیفیت برای کودکان لازم‌التعلیم کشور فارغ از جنسیت و قومیت و زبان و نژاد و هر امتیاز دیگری، جزو وظایف و تکالیف قطعی حکومت و از حقوق آحاد ملت است.

هسته مرکزی نظام تعلیم و تربیت، تعقل و عقلانیت‌ورزی است و علم محصول خردورزی و عقل‌ورزی است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام دکتر محمدیان معاون وزیر و رئیس این سازمان، در سومین نشست علمی ـ تخصصی "برنامه درسی ملی زیرنظام سند تحول بنیادین" با اشاره به ویژگی‌های ممتاز این سند گفت: سند برنامه درسی ملی دانش جوانی است و تا امروز، نظام آموزشی ما فاقد یک سند مصوب و مدون بوده و درگذشته محتوی کتب درسی براساس میثاق درون گروهی میان مؤلفان و استحضار ذهنی کارشناسان تألیف ‌گشته است.

تحقق"مدرسه دوست داشتنی" یکی از رسالت های برنامه درسی ملی

تحقق"مدرسه دوست داشتنی" یکی از رسالت های برنامه درسی ملی

مدرسه هوشمند مدرسه‌ای است که در محیط آن خلاقیت، تعامل و کارگروهی باشد

دکتر محمدیان:مدرسه هوشمند مدرسه‌ای است که در محیط آن خلاقیت، تعامل و کارگروهی باشد

دکتر محمدیان: استقلال اقتصادی در راستای استقلال سیاسی و فرهنگی یک ضرورت است

دکتر محمدیان: استقلال اقتصادی در راستای استقلال سیاسی و فرهنگی یک ضرورت است.

اسلامی کردن جوهره علوم خواسته آموزش و پرورش از حوزه های علمیه است

اسلامی کردن جوهره علوم خواسته آموزش و پرورش از حوزه های علمیه است.

از وظایف بسیج وزارت آموزش و پرورش، حفظ و صیانت از سند تحول بنیادین است

از وظایف بسیج وزارت آموزش و پرورش، حفظ و صیانت از سند تحول بنیادین است

برای آن‌که قرآن در آموزش و پرورش احیا شود، جوهره علم باید اسلامی گردد

به منظور احیای قرآن در آموزش و پرورش، برنامه درسی ملی در راستای اسلامی سازی جوهره علم طراحی شده است.

دکتر محمدیان تأکید کرد:نقش برجستۀ انجمن اولیاء و مربیان در بهسازی فرایند تربیت دانش‌آموزان

دکتر محمدیان در جلسه مشورتی گروهی از اعضاء انجمن علمی اولیاء و مربیان اظهار کرد: فرزندآوری به تنهایی مهم نیست، خانواد‌ه های جوان باید یاد بگیرند چگونه فرزندپروری کنند. سازمان‌های مردم نهادی هم‌چون انجمن اولیاء و مربیان باید به بهسازی روابط خانه و مدرسه در مسیر بهتر تربیت کردن فرزندان بکوشند.

Pages