دفاع مقدس بخشی از هویت تاریخی ماست

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدیان در 21 امین بزم اندیشه که با عنوان«علوم و معارف دفاع مقدس در برنامه های درسی» صبح امروز در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزارشد، ضمن خوشامدگویی به سردار بارانی رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و دکتر رودکی رئیس پژوهشکده علوم نظامی و مهندسی و هیات همراه، افزود: یاد شهیدان انقلاب اسلامی را گرامی می داریم، به ویژه بسیجیان شهید و شهیدان مدافع حرم، یاد و نام امام راحل رضوان الله تعالی علیه، آن باغبان با بصیرت و خداباور که با بوسه بر بازوی بسیج، این نهال نورس و شجره طیبه را به درختی تناور و پر ثمر مبدل ساخت، گرامی میداریم و برای مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، او که امروز میراث دار شهیدان و دوام بخش راه امام راحل عظیم الشان و الهام بخش همه حق گویان و حقیقت جویان عالم هستند آرزوی طول عمر با عزت می کنیم. در اینجا لازم میدانم نکته ای را یادآوری کنم؛ موضوع دفاع مقدس و مفهوم ایثار، جهاد و شهادت برای جمهوری اسلامی ایران یکی از موضوعات مهم و اساسی است و یکی از فرصت هایی است که بتوانیم هویت انقلابی- اسلامی و ایرانی را تحکیم نمائیم.

وی ادامه داد: دستگاه تعلیم و تربیت، دستگاه عظیمی است در نظام سازی، دولت سازی و ملت سازی با توجه به سرشت آموزش و پرورش که مقوم نظام اسلامی نیز هست. گرچه برخی بر طبل ناسیونالیسم کور می زنند. البته ناسیونالیسم اگر در جهت تحکیم نظام باشد، فرصت است در غیر اینصورت حاصلی جز تفرقه و تجزیه ندارد. همچنان که خداوندان اندیشه سیاسی در گذشته همین معنا را تقریر کرده و بین امت اسلامی شکاف ایجاد کردند.

بسیج آن شجره طیبه ای است که اصل آن ثابت و استوار در سرزمین ایمان و آرمان ملت ایران و شاخه های آن گسترده بر جغرافیای اُمَتِ اسلامی در سراسر جهان است که هر روز به اِذنِ پروردگار متعال ثمرات آن آشکارتر می گردد و برکاتش در زندگی مسلمانان در میدانهای مختلف حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی از شام تا عراق، از یمن تا حجاز، از افغانستان تا بحرین و هرجا که بانگ «لااله الا الله» می پیچد، ظاهر گشته است.

نکته دیگر آن است که؛ دفاع مقدس بخشی از هویت تاریخی ماست و ما باید به خود ببالیم. یکی از نکات تابناک آن است که به رغم پشتیبانی شرق و غرب و نوکران منطقه ای استکبار از صدام، نه تنها یک وجب خاک در دست دشمن باقی نماند که دشمن زبون تنبیه هم شد.

نگاهی به تاریخ جنگ ها پس از نادرشاه نشان می دهد؛ همیشه ما بازنده بوده ایم. در هر جنگی بخشی از ایران را تصاحب کردند و عهدنامه های ننگینی مانند ترکمنچای را به ایران تحمیل نمودند. در دوره پهلوی نیز بحرین را از ایران جدا کردند.

دفاع مقدس نشان داد؛ ملتی که هویت انقلابی- اسلامی داشته باشد همیشه زنده است «حب الوطن من الایمان»، ما از منظر دین حفاظت و صیانت می کردیم.

اگر یادی از شهدا می کنیم، آن را جزئی از تکالیف خود می دانیم. به همین دلیل در کتاب درسی از شهید فهمیده و سهام خیام مطلب داریم، آزادی خرمشهر در پایه ششم آمده و در پایه هفتم درسی با عنوان فرمانده دلها آمده است که در آن از شهیدان خرازی، باکری، صیاد شیرازی نام برده شده است. همچنین بنا داریم بخشی از اسناد لانه جاسوسی را برای افشاء توطئه های آمریکا در کتاب تاریخ وارد کنیم. برای پایه دوازدهم در نظر است درسی از شهید مدافع حرم محسن حججی بیاوریم.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 8 آذر, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.