بازگویی و نقل هر آنچه می‌شنویم کفایت می‌کند ما را دروغگو بنامند!

نور خبر: امام مسجد نور در سخنان ظهر امروز ضمن تأکید بر تعقل و اندیشه با ذکر روایت هایی از معصومین علیهم‌السلام اظهار کرد: شخصیت هر کسی در زیر زبان او نهفته شده است، هرکس با سخنی که می‌گوید سنجیده می‌شود. وی اضافه کرد: برخی عادت کرده‌اند هر آنچه می‌شنوند فورا به دیگران بازگو کنند و یا اینکه در فضای مجازی منتشر کنند. در حالی که از این‌گونه رفتار مؤمنین نهی شده‌اند. عقلانیت حکم می‌کند شخص قبل از سخن گفتن درباره‌ی آنچه می‌گوید بیاندیشد و به صحت و سقم و تبعات سخن خود توجه کند. بی تأمل سخن گفتن و یا نقل اخبار و مطالب دیگران بدون ارزیابی و شناسایی وثاقت منبع خبر، نشانه‌ی سفاهت و حماقت فکری است. علی علیه السلام در نهج‌البلاغه جمله‌ی زیبایی دارند که برهمین معنا دلالت می‌‌کند ”لسانُ العاقلِ وراءَ قلبِهِ و قلبُ الاحمقِ وراءَ لسانِهِ”
استاد محمدیان از آنچه در فضای مجازی و پیام رسان‌های اجتماعی به نام فوروارد و یا جریان آزاد اطلاعات نام گرفته انتقاد کرد و گفت: اطلاع رسانی زمانی ارزشمند است که افکار عمومی را در معرض حقایق قراردهد و موجب رشد و تعالی علمی، اخلاقی، تربیتی و یا بینش سیاسی و اعتقادی افراد شود و گرنه ایجاد تحریف و انحراف و یا جعل و تزویر و اهانت و تخریب گردش آزاد اطلاعات نیست، بلکه انسداد راه دسترسی طبیعی و مطمئن به حقایق است.
دکتر محمدیان اضافه کرد: مخاطبان رسانه‌ها اعم از رسانه‌های سنتی و مجازی نیز باید در شنیدن و پذیرش پیام ها عاقلانه و هوشیارانه عمل کنند. در روایت داریم که فرمود هرکس به سخن کسی گوش دهد و بدان دل بسپارد، آن شخص و آن سخن را بندگی کرده‌است. بشارت الهی از آن کسانی است که وقتی سخنی را می‌شنوند بعد از ارزیابی و شناسایی بهترین آن‌ها را انتخاب می‌کنند.
استاد محمدیان در پایان خطاب به سخنرانان، اصحاب بیان و قلم و صاحبان تریبون های عمومی گفت: ما از محکمات عقاید و قران و انقلاب و اسلام و دفاع مقدس کم نداریم که برخی دوستان به متشابهات و نقل خواب و شعرگونه ها که عنصر خیال و وهم در آن ها راه یافته، می‌پردازند. یقینا محبت مبتنی بر معرفت و همراهی با شناخت درست ارزشمند و پایدار است. گزافه گویی، خیال‌پردازی و داستان‌سرایی نباید در حقایق دینی و منطق عقلانی راه یابد. عالمان دینی باید پاسدار علم و عمل اسلامی از خرافه و جهل و دست‌یازی شعبده بازان فکری و شیادهای اخلاقی به بنیادهای ایمانی و رفتارهای منبعث از باورهای مؤمنانه‌ی آن باشند.
این مجلس با ذکر فضائل صدیقه‌ی کبری، فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها و توسل به ایشان پایان پذیرفت.

منبع خبر:

تاریخ خبر: 
پنجشنبه, 25 دى, 1399

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.