شبکه‌های مجازی چهره توسعه‌یافته زندگی اجتماعی ماست

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، حجت الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان امروز 5 آبان ماه در نشستی با حضور خبرنگاران درخصوص موضوع گسترش حضور فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی در زندگی امروز و اهمیت نقش آموزش و پرورش در آن اظهار داشت: فناوری فی حد نفسه بد نیست، حتی یک فرصت و امکان است. محیط مجازی هم همین طور؛ ولی آنچه مورد مناقشه است پیام انتقال یافته در این محیط است.
وی ادامه داد: ما با فناوری نوین مخالف نیستیم. به نظر من هرکس نام "مجازی" را برای این فضا گذاشته مرتکب اشتباه شده؛ این فضا به هیچ وجه مجازی نیست بلکه کاملا حقیقی و چهره توسعه یافته زندگی اجتماعی ماست. که نگاهمان به آن نه باید خوش بینانه باشد نه بدبینانه؛ باید واقع بینانه به آن نگاه کنیم. تلگرام و واتس آپ و تانگو فی حد نفسه بد نیستند ولی اینکه کسانی از این فضا سوء استفاده می کنند بحث دیگری است.

فضای مجازی قابل کنترل نیست

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص غیرقابل کنترل بودن فضای مجازی گفت: پیام هایی که در این فضا منتقل می شوند هم به لحاظ سرعت و هم وسعت قابل کنترل نیستند. این پیام ها نه سرتاپا خیرند و نه شر؛ و در این میانه آنچه تعیین کننده است شخص استفاده کننده است.

باید همراه با پاستوریزه کردن واکسینه کنیم

محمدیان در پاسخ به این سوال که در برابر هجمه قوی شبکه های اجتماعی چه باید کرد، افزود: وقتی در کوهپایه زندگی می کنیم فرار از آتشفشان چاره کار نیست. باید خانه هایی بسازیم که در برابر فوران آتشفشان مقاوم باشد. مگر می شود وایبر و تلگرام و ... را قطع کنیم؟ اولین قدم بصیرت افزایی است. یعنی تربیت مصونیت دار. به عبارت دیگر باید همراه با پاستوریزه کردن واکسینه کنیم.
وی بیان کرد: این کار باید در آموزش و پرورش، خانواده و مجامع اجتماعی اتفاق بیفتد تا دانش آموز بتواند همه حرف ها را بشنود و بهترین را انتخاب کند.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: البته این کار سنگین و سخت است و باید با برنامه ریزی و حساب شده این کار را انجام داد. این کار فقط با منهیات انجام نمیشود. آموزش قدم اول است. باید خودمان به بچه ها یاد بدهیم چون یادگرفتن از دیگران نامطمئن است.

محتوای جذاب تولید کنیم

محمدیان قدم دوم را تولید محتوای جذاب برشمرد و گفت: وقتی پنجره را به محیط مجازی باز کردیم باید منظره پشت پنجره را خودمان طراحی کنیم. اگر منظره جذاب طراحی کردیم، فرد متوقف می شود.

وی در پایان درخصوص اهمیت درس فناوری در دوره تحصیل افزود: به سبب اهمیت این موضوع، ما این درس را از پایه سوم دبیرستان به کلاس ششم منتقل کردیم. علاوه بر این معتقدم در کنار آموزش نرم افزاری و سخت افزاری باید فرهنگ استفاده از آن را بسازیم و آموزش دهیم.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
سه شنبه, 5 آبان, 1394

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.