نهاد تعلیم و تربیت با معلم معنا پیدا میکند. معلم رکن اساسی نظام آموزشی است

محمدیان به مناسبت روز معلم در دیدار با جمعی از معلمان گفت: نهاد تعلیم و تربیت با معلم معنا پیدا میکند. معلم رکن اساسی نظام آموزشی است. برنامهی درس سرخط برنامهی آموزشی است که با تدریس و الگوی رفتاری معلم ماهیت تربیتی پیدا میکند. مدرسه خط مقدم تعلیم و تربیت و معلمان پیشتازان و پیشگامان تربیت نسل آینده هستند.
استاد محیالدین محمدیان در جلسهی مشترک همکاران معلم_ پژوهشگر مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت اظهار کرد ،شناسایی دقیق مسأله های آموزشی و تربیتی و ارائه ی پاسخ دقیق و مبتنی بر فقه تربیتی میتواند از تبدیل آنها به بحران های تربیتی جلوگیری کند. برخوردهای سلیقهای با مباحث تربیتی با رویکرد غیرعلمی و عدم شناسایی ریشهها ، راهها و روشهای پاسخگویی، موجب تشدید ناهنجاریهای اخلاقی و تضاد های ارزشی و اجتماعی میشود. وی یادآور شد هماهنگی خانه و مدرسه و نهادهای فرهنگی و همسویی آنها در تعالی و پیشرفت اهداف آموزشی و تربیتی بسیار مؤثر است و این هماهنگی نیازمند شناختن هدف های مشترک و پذیرش مسؤولیت های متقابل خانه و مدرسه است.
محمدیان علاوه بر آن تاکید کرد: هزینه در تربیت معلمان سرمایهگذاری پایدار و پربازده است . آموزش معلمان و توانمند سازی آنان یک ضرورت اجتناب ناپذیری است که لازم است با مطالعه و برنامه ریزی اتفاق بیافتد.
استاد محمدیان از پژوهشگر معلمان درخواست کرد در انعکاس مشکلات تربیتی و آموزشی که رفع و رجوع آنها نیازمند پاسخ و راهکارهای فقهی است دقیق باشند و از سوی دیگر از گروه علمی مرکز نیز تقاضا کرد در پاسخ گویی ضمن ابتناء بر قواعد فقهی ،پاسخهایی را ارائه دهند که مقتضیات زمان و مکان و نیازهای عصری در آن لحاظ شده باشد. استاد محمدیان مجدداً تاکید کرد این پاسخگویی حتما باید بر مشی و روش فقه جواهری باشد و از این سنت سلف صالح تخطی نشود.
در پایان از همکاری معلمان پژوهشگر قدردانی شد.
- روزنوشتها
- 1433 مرتبه بازدید
نظرات
سبحانی
14 ارديبهشت, 1403 - 00:10
لینک مستقیم
همه مشکلات آموزش و پرورش فقهی نیست.
با سلام و احترام خدمت استاد دکتر محمدیان
مستحضر هستید که همه مشکلات آموزش و پرورش فقهی نیست. تا بتوان به آنها جواب فقهی داد . مسائل اقتصادی و اجتماعی و حتی زیرساخت های فنی نیز در آموزش و پرورش دچار آسیب شده اند.
طلبه
14 ارديبهشت, 1403 - 00:12
لینک مستقیم
مگر اجازه میدهند؟
ما برای تدریس در رشتهی تخصصی خودمان در آموزش و پرورش دچار مشکل هستیم با شانتاژی که میکنند مگر اجازه میدهند از منظر فقه به تعلیم و تربیت نظر کرد؟ شما خیلی خوشبین نباشید.
قدیری
14 ارديبهشت, 1403 - 12:27
لینک مستقیم
حضور در سیاستگذاری و پاسخ گویی علمی
با سلام و احترام
تنگ نظری و گاهی هوچیگری های سیاسی باعث مشکل در ایجاد ارتباط بین حوزه علمیه و نهاد آموزش و پرورش و روحانیون و مدرسه ها میشود و البته باید بین حضور در سیاستگذاری و پاسخ گویی علمی با حق التدریس و اقامه نماز در مدارس هم فرق گذاشت.
فرزاد خیرخواه
14 ارديبهشت, 1403 - 16:52
لینک مستقیم
چگونه می توانیم با مرکز مطالعات فقهی همکاری کنیم.
من دانشجوی دوره دکترای برنامه ریزی آموزشی هستم ،علاقنندن با یک نهاد پژوهشی همکاری کنم.ما چگونه می توانیم با مرکز مطالعات فقهی همکاری کنیم.؟
خیرخواه استان گیلان رشت
پور جمشید
14 ارديبهشت, 1403 - 16:55
لینک مستقیم
مشارکت معلمان در برنامه ریزی و سیاستگذاری راه توسعه آموزش و پرو
مشارکت معلمان در برنامه ریزی و سیاستگذاری راه توسعه آموزش و پرورش است ،زمینه مشارکت اثرگذار را هموار کنید.
روابط عمومی
17 ارديبهشت, 1403 - 15:56
لینک مستقیم
نحوه همکاری با مرکز
با سلام و سپاس
نحوه همکاری با مرکز در خصوصی تقدیم شد.
Pages
نظر دهید