برگزاری جلسات ویژه برای بررسی راهکارهای ورود «اسناد جاسوسی آمریکا» به کتب درسی

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در خصوص «ورود محتوای اسناد خیانت‌های ‌آمریکا در لانه جاسوسی به کتاب‌های درسی»، اظهار داشت: این گونه مباحث، کار عجله‌ای نیست و یک استراتژی و راهبرد اساسی است که رهبر معظم انقلاب آن را مطرح کردند.

وی افزود: ما نیز کلام رهبر معظم انقلاب را به جان می‌خریم و بنده صریحاً اعتراف می‌کنم که اصلاً توجهی به این موضوع نداشته‌ایم و فکر می‌کردیم که بحث تسخیر لانه جاسوسی را که در کتاب تاریخ و فارسی یکی از پایه‌ها بیان کرده‌ایم و اینکه چه اتفاقاتی در آن روز افتاده است، کافیست.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تأکید کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب این استراتژی را بیان می‌کنند، این است که باید ما در متن زمان و به صورت گذر تاریخی ‌آن را ببینیم و اینکه آمریکا چه جنایتی را در کشورمان کرده است و اسناد معتبری که به دست خود آنها تهیه شده است باید در معرض دانش‌آموزان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نمی‌شود در هر پایه یک جلد از آن اسناد را تهیه کرده و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم، اضافه کرد: نظر رهبر معظم انقلاب نیز این طور نیست؛ در نتیجه این موضوع در دستور کار ما قرار دارد و سه جلسه در این خصوص نیز برگزار شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در تشریح راهکارهای ارائه شده برای ورود اسناد جاسوسی آمریکا در کتب درسی، متذکر شد: اولین راهکار این است که از ناشر اسناد 70 جلدی بخواهیم آن را برای آموزش و پرورش تجدید چاپ کند و بتوانیم 70 جلد منتشر شده را در کتابخانه‌ها در دسترس دانش‌آموزان و معلمان قرار دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در واکنش به این پرسش که «اگر این کتاب‌ها در کتابخانه قرار گیرد، آیا تضمینی در خصوص مطالعه آنها توسط دانش‌آموزان وجود دارد؟»، تأکید کرد: الان اجباری در این خصوص نداریم؛ بلکه می‌گوییم این یکی از راهکارهاست.

وی تصریح کرد: دومین راهکار این است که این کتاب‌ها را که دارای محتوای زیادی است، کتاب‌شناسی کرده و ببینیم چه مطالبی داشته و به چه صورت بیان کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان متذکر شد: سومین راهکار، فهرست سیر مطالعاتی است و اینکه دانش‌آموز برای نمونه جلد 10 یا 20 را مطالعه کند، متناسب با چه رشته‌ای باشد و در درس تاریخ و یا مطالعات اجتماعی آن را بخواند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اضافه کرد: راهکار دیگر اینکه این موضوعات را با عناوین درسی متناسب‌سازی کنیم؛ برخی از آنان را با مجلات خود مناسب‌سازی کنیم؛ برای نمونه پیگیری کنیم خط نفوذ چیست؟ یا در جریان صنعت نفت، آمریکایی‌ها از ابتدا تا به امروز چه نقشه‌هایی را ریخته و تا زمانی که در ایران بودند، نگاه آنها به صنعت نفت ما چه بوده است.

وی با اشاره به موضوع دیگری از مصادیق دخالت آمریکا،‌ یادآور شد: برای نمونه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که آنها صنایع نظامی ما را چگونه می‌بینند و دلال‌های آنها چه کسانی بودند؛ باید این موضوعات جزو برنامه‌ها باشد و یا اینکه چهره‌های موجهی که در دام آمریکا افتادند آیا همه آنها روشنفکر بوده، نظامی بوده و یا از چهره‌های سیاسی و دینی بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در ادامه این مصادیق عنوان کرد: چه کسانی از دام آمریکا رهیده و در این دام نیفتادند و چه عواملی باعث افتادن افراد در این دام شده است که همه این موضوعات، باید بررسی شود و این مطالب به صورت متوازن و به صورتی که برای دانش‌آموز و معلم قابل فهم باشد، مناسب‌سازی شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در خصوص «ورود محتواهای جدید از زندگی شهدا در کتب درسی دانش‌آموزان در سال تحصیلی آینده»، تأکید کرد: سیاست‌ ما تابع این بوده است که بتوانیم ارزش‌های انقلابی، اسلامی و فرهنگ ایثار و شهادت را توسعه دهیم و این خط ادامه دارد.

تاریخ خبر: 
دوشنبه, 24 آبان, 1395

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.