تربیت دینی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان امروز در اجلاس استانی نقش نماز در کاهش آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: اتحاد و همبستگی امروز کشور به برکت خون شهدا حاکم شده است.

وی با اشاره به اینکه از دید روانشناسی عناوین متعددی برای آسیب‌های اجتماعی عنوان شده است، ابراز کرد: آسیب‌های اجتماعی در افرادی ایجاد می‌شود که نسبت به خود ارزش قائل نیستند و احساس رضایتمندی از خود ندارند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: افرادی که برخود کرامت انسانی قائل نیستند و ضمن احساس اضطراب و ناراحتی خود را برای جامعه سودمند نمی‌دانند دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند و به مسائل اجتماعی نیز آسیب می‌زنند.

وی با اشاره به اینکه این افراد دچار بحران هویتی می‌شوند، گفت: افراد مبتلا به آسیب‌های اجتماعی با وجود خودکم‌بینی حرکت‌های وارونه و خلاف جهت هنجارها بروز می‌‌دهند تا خود را در جامعه عرضه کنند.

محمدیان خاطرنشان کرد: گاهی آسیب‌های اجتماعی با سرخوردگی ظهور می‌یابد و گاهی از یک یأس نشأت می‌گیرد که فرد می‌خواهد به زندگی خود پایان دهد و در زمانهایی نیز این آسیب‌ها به ابراز رفتارهای خارج از قاعده یا آلوده به شهوات بروز پیدا می‌کند.

وی استفاده از دارورهای روان‌گردان و اعتیاد را بخشی از آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و افزود: این موارد ناشی از استیصال روحی و روانی است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش به مطالعات محققان در زمینه باورهای دینی در افراد اشاره کرد و گفت: اعتقادات دینی، عبادت و نیایش در حفظ ارزشمندی و نگاه ارزشمندانه انسان به خود موثر است.

وی تصریح کرد: میزان صبوری در برابر ناملایمات در افراد با باورهای دینی نسبت به افراد غیرمتدین چهار برابر افزایش می‌یابد و تحقیقات در دو بیمارستان کشور نشان داده میزان طول عمر در مدت درمان بیماری سرطان بین افراد متدین بالاتر بوده است.

محمدیان با اشاره به اینکه نماز شکل کاملی از عبادت و نیایش است، ابراز کرد: در رفتارها و ذکرهای نماز اسراری نهفته که نیازمند کاوشگری است.

وی با اشاره به اینکه نماز میراث همه پیامبران است، بیان کرد: این عبادت آثار معنوی، دنیوی و اخروی فراوانی به همراه دارد و برخی از محققان مطالعاتی در حوزه تأثیرات نماز در ابعاد اخلاقی، روانشناختی، بهداشت روانی و جسمانی و سایر موارد انجام دادند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تربیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی زیر چتر تربیت دینی قرار دارند و دعوت قرآن برای اقامه نماز برای همه افراد یکسان نیست.

وی به تأمین معیشت افراد در کنار تشویق به نماز تأکید کرد و گفت: مومنانی که نسبت به اخلاق در جامعه حساس هستند باید به سراغ علت‌ها بیایند.

محمدیان با تأکید بر اجرای سیاست‌های متوازن فرهنگی ابراز کرد: فرهنگسازی در جامعه از سه ضلع شامل خانواده، مدرسه و اجتماع تشکیل شده که بنده از اجتماع با عنوان مسجد تعبیر می‌کنم و برای پیشبرد اهداف باید همه این نهاد با یکدیگر همراه شوند.

وی با اشاره به اینکه باید ارزش‌های مدرسه با خانه همسو شوند، بیان کرد: اتگر ارتباط خود را با این ارزش‌ها و نهادهای تأثیرگذار با آنها قطع کنیم دیگران بر ما سبقت می‌گیرند و روی فرهنگ جامعه تأثیر می‌گذارند.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 19 آبان, 1395

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.