معاون وزیر آموزش و پرورش: مدارس به گورستان دیجیتال تبدیل نشود

حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: اکنون در مدارسی که هوشمندسازی صورت گرفته، دو دستگاه رایانه، تابلوی الکترونیک و در برخی مدارس آزمایشگاه های رایانه ای وجود دارد که باید از آنها بهینه استفاده کرد.

وی با بیان اینکه هوشمند سازی تعابیر مختلفی دارد، تصریح کرد هوشمندسازی تنها داشتن سخت افزارهای رایانه ای نبوده بلکه هوشمندسازی نوعی نگرش مبتنی بر کار گروهی به منظور تولید دانش با تکیه بر خلاقیت دانش آموزان است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: اگر این اتفاق بیافتد و کار گروهی و تولید دانش با بهره گیری از فناوری های نوین در مدارس انجام شود، خلاقیت دانش آموزان در محیط مجازی نیز شکوفا خواهد شد.

محمدیان یادآورشد: هر کشوری روش و شیوه خاصی را برای هوشمندسازی انتخاب کرده است از این رو ما هم نیاز داریم در محیط های مجازی ضمن آموزش به فرهنگ بومی و استفاده از فناوری مبتنی بر نظام معیار توجه ویژه داشته باشیم در این صورت علاوه بر آموزش فناورانه، به تربیت فناورانه مبتنی بر فرهنگ مجهز خواهیم شد.

وی اظهار کرد: صرفا استفاده از سخت افزارها و یا برنامه های رایانه ای آموزش و پرورش را هوشمند و توسعه یافته در عرصه فاوا نخواهد کرد.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: پیش نیازهای دستیابی به فناوری علاوه بر تجهیز به سخت افزارهای حداقلی، آموزش معلمان و فراهم آوردن بستر امن توام با امنیت و امانت برای دانش آموزان است.

محمدیان تصریح کرد: به منظور تحقق این مهم باید کارها اولویت بندی شود که در این رابطه اولویت آموزش و پرورش پایه پنجم ابتدایی برای ارایه آموزش های اولیه فناوری است.

وی یادآورشد: هر چند سه سال قبل آموزش در قالب کار و فناوری در پایه ششم آغاز شد اما تصمیم بر این است که در دوره ابتدایی نیز آموزش مبانی رایانه ای ارایه شود زیرا فرهنگ پذیری و ضریب هوشی دانش آموزان باعث شده یادگیری رایانه نیز در این سن به سهولت انجام شود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر بتوان فرهنگ مناسب را در قالب آموزش بهینه به دانش آموزان منتقل کرده و معلمان نیز همپای دانش آموزان آموزش های لازم را فرا بگیرند در دوره های بعد ارایه آموزش ها در بستر فناورانه اتفاق می افتد.

محمدیان با بیان اینکه یکی از امکانات مناسب آموزش و پرورش برای این کار شبکه ملی مدارس ایران (رشد) است، خاطرنشان کرد: در صورت همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می توان پهنای باند را گسترش داد تا تعداد مدارس بیشتری به شبکه هوشمند متصل شوند و در عین حال با مدیریت تولید برنامه و محتوا قادر خواهیم بود گام های موثری در توسعه عدالت آموزشی برداریم تا امکان دستیابی به فناوری در مدارس مناطق دور دست فراهم شود.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش افزود : برای اینکه آموزش و پرورش بتواند 110 هزار مدرسه را در سراسر کشور هوشمندسازی کند باید در برنامه ششم توسعه با جدیت و تلاش بیشتری امور را پیگیری کند.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
دوشنبه, 4 اسفند, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.