وجود موانع فرهنگی در مسیر هوشمند سازی مدارس

دکتر محی الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، امروز (28 بهمن ماه) در حاشیه همایش ملی مدارس هوشمند و تعلیم و تربیت که به مدت دو روز در مرکز خراسان شمالی برگزار می‌شود، به خبرنگار خبرگزاری شبستان در بجنورد گفت: ابتکار این استان در برگزاری همایش با موضوع هوشمند سازی مدارس، نشان از علاقه و اراده در استفاده از فناوری های جدید دارد.

وی با اشاره به استعدادها و توانمندی های دانش آموزان این استان، افزود: اگر در خصوص هوشمند سازی و به کار بردن فناوری های نو در مدارس، مطالبه گری ایجاد شود، بسترهای لازم برای تحقق بخشیدن به این مهم در استان خراسان شمالی فراهم می شود.

وی با اشاره به زیر ساخت هایی که در کشور برای هوشمند سازی مدارس انجام گرفته است، البته به موانع موجود در این مسیر نیز اشاره ای داشت و تصریح کرد: برخی دستیابی به سخت افزارهای فناوری را به معنای دستیابی به فناوری تلقی می کنند در صورتیکه این ها ابزار کار است و آنچه که اهمیت دارد، نرم افزار، ایجاد تفکر و اخلاق فناورانه است.

معاون وزیر آموزش و پرورش، عدم سرمایه گذاری در بخش هوشمندسازی مدارس را از دیگر مشکلات برشمرد و اظهارداشت: باید در این مسیر، فرهنگ استفاده از فناوری توسعه پیدا کند، چرا که در بسیاری از موارد، فناوری و ابزار آن وجود دارد اما از آن استفاده درست نمی شود.

دکتر محمدیان با تاکید بر ضرورت آشنایی با کاربردهای فناوری، اذعان داشت: با وجود در اختیار داشتن فناوری، باید فرهنگ موازی کاری کنار گذاشته شود و تک تک معلمان و مدیران ما با کاربری فناورانه آشنا شوند تا بجای مدرسه هوشمند، آموزش و پرورش هوشمند داشته باشیم.

وی با اشاره به سرعت گسترش فناوری در دنیا، تصریح کرد: امروز ما نیز باید خود را با این تغییرات تطبیق دهیم، حال آنکه تا کنون نیز خیلی تاخیر کرده ایم و برای جبران این عقب افتادگی، باید در مسیر هوشمند سازی، هوشمندانه عمل کنیم.

وی یادآور شد: امروز هزینه کردن برای توسعه فناوری تربیتی و آموزشی واجب است و هزینه در بخش های دیگر مقرون به صرفه نیست.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر استفاده از محتواهای الکترونیکی که به صورت برخط، با مخاطب تعامل برقرار می کنند، خاطر نشان کرد: دانش آموزان باید تجربه تولید محتوا و دانش را کسب کنند و در این مسیر تربیت شوند.

وی با مهم برشمردن تربیت دانش آموزان در جهت ایجاد تفکر و اخلاق فناورانه، تصریح کرد: امروز فرزندان ما از فناوری و شبکه ها به درستی استفاده نمی کنند چرا که اخلاق فناورانه به آنها آموزش داده نشده است.

دکتر محمدیان با اشاره به جشنواره تولید محتوای الکترونیکی که همه ساله در کشور برگزار می شود، عنوان کرد: در این جشنواره به دنبال انتخاب ایده ها و تولیدات برتر و به کار بردن آنها در نهاد آموزش و پرورش هستیم و تلاش ما، استفاده از توان معلمان فناور و دانش آموزان خلاق است.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 28 بهمن, 1394

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.