بازسازی دارالفنون تا دو سال دیگر به پایان می رسد

به گزارش خبرنگار سرویس اموزش و پرورش پانا، دومین نشست خبری محی الدین بهرام محمدیان؛ معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی با حضور ابوطالب حافظی مشاور رئیس سازمان و مدیر مدرسه دارالفنون و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.
بنابراین گزارش دی ماه سال گذشته دکتر محمدیان خبر از بازسازی و مرمت مدرسه دارالفنون داد و امروز در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که به زودی دارالفنون مقر و دبیرخانه جشنواره های کتاب رشد، عکس دانش آموزی و میزبان شخصیت های بین المللی در حوزه آموزش و پرورش خواهد شد، همچنین یک مرکز نام آشنا به عنوان موزه تاریخ آموزش و پرورش می شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی با بیان اینکه بازسازی و مرمت مدرسه دارالفنون حداقل دو سال طول می کشد، گفت: تاکنون 6 میلیارد تومان برآورد اولیه هزینه این کار شده است و برای تکمیل آن به 12 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم. البته اگر با کمبود بودجه روبرو شویم خیرینی هستند که به محض نیاز ما را یاری خواهند کرد.
به گفته محمدیان از میان 4 ضلع دارالفنون تا کنون مرمت ضلع جنوبی با حفظ اصل کالبد بنا انجام شده ، این در حالیست که بازسازی چنین ساختمانی باید با حساسیت و دقت بسیار صورت گیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی ادامه داد: تخصیص بودجه چند سال است که انجام شده است و ما از قبل منابع مالی این کار گسترده را در نظر گرفته ایم به همین دلیل در طول انجام این بازسازی و مرمت مشکل بودجه نخواهیم داشت.
وی خبر از بازدید فارغ التحصیلان دارالفنون و همچنین تنظیم کتابنامه ای در زمینه معرفی ویژگی های تاریخی، جغرافیایی و شخصیت هایی که در این مکان درس خوانده اند داد و افزود: علاقمندان و دانش آموزان می توانند روزهای شنبه تا چهارشنبه از این مرکز بازدید کنند.
محمدیان در ادامه به سوالات خبرنگاران حاضر در این جمع پاسخ داد و گفت: دلیل اینکه یکسال برنامه ریزی های لازم برای این کار طول کشید عدم توافق سازمان میراث فرهنگی و مرمت با یکدیگر بود. حساسیت های مدیران این ارگان به جا بود و امروز دیگر این مشکلات حل شده است.
وی ادامه داد: طی یکسال گذشته کارهای خوبی نیز انجام شده است مانند تامین منابع مالی از شهرداری و اینکه پای این ارگان تاثیرگذار مانند شهرداری به ماجرا باز شد. این در حالی است که تا دو سال گذشته مدرسه دارالفنون به شدت مخروبه بود و به جای دانش آموزان و معلمین انواع و اقسام حیوانات موزی در اینجا رفت و آمد می کردند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه از سال 87 تا کنون تغییر چندانی در شکل و شمایل تا به حال اتفاق نیفتاده است و شما چطور صحبت از تحول می کنید؟ ، توضیح داد: من مثل شما منفی نگاه نمی کنم هرچند از سال 87 متولی این کار نیستم و تنها برای دو سال اخیر می توانم پاسخگو باشم اما بهتر است بدانیم اینجا محل انبار اجناس اسقاطی بود و اکنون به یک مکان فرهنگی تبدیل شده است.
وی ادامه داد: احیای دارالفنون موضوع جدی و در دستور کار میراث فرهنگی و آموزش و پرورش قرار گرفته است و من امید دارم که به زودی مراحل مرمت و بازسازی طی خواهد شد.
محمدیان با تاکید بر اینکه متاسفانه در سالهای قبل در زمینه مرمت و بازسازی دارالفنون کوتاهی های چشمگیری شده است،گفت: از سه سال گذشته طرح این مرمت را به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش ارائه داده ایم و از این مرکز بعنوان یکی از مراکز یادگیری استفاده خواهیم کرد و با حضور معلمان، دانش آموزان، دانشجویان و اشخاص فرهنگی، دارالفنون دوباره زنده خواهد شد.

بازسازی دارالفون تا دو سال آینده به پایان می رسد

در ادامه ابوطالب حافظی؛ مشاور رئیس سازمان و مدیر مدرسه دارالفنون گفت: مصوبه ای سال گذشته در شورای وزارتخانه آموزش و پرورش تصویب شد که بر اساس آن باید تا دو سال آینده یعنی شهریور سال 95 کار بازسازی و مرمت دارالفنون انجام شود.
وی از تشکیل یک شورای سیاست گذاری به ریاست دکتر محمدیان خبر داد وگفت: تا کنون 5 جلسه این شورا برگزار شده و در هر جلسه موضوعی را در دستور کار قرار دادیم این در حالی است که شهرداری قول پرداخت یک میلیارد تومان را به ما داده است.
مشاور رئیس سازمان و مدیر مدرسه دارالفنون همچنین خبر داد : سالن نمایش مجموعه دار الفنون با 500 نفر ظرفیت هفته معلم سال آینده افتتاح خواهد شد و گروهی ده نفره متشکل از دانش آموختگان این مدرسه با عنوان حامیان دارالفنون تشکیل شده اند و همه بخش های وزارتخانه آموزش و پرورش بسیج شده اند تا این کار هرچه زودتر به سامان برسد.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
شنبه, 20 دى, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.