چرا مرمت دارالفنون به پایان نرسیده است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس ضمن تأکید بر اهمیت مقاوم‌سازی و مرمت دارالفنون اظهار داشت: متأسفانه تغییرات زودهنگام در حوزه مدیریت میراث فرهنگی، ضمانت اجرایی تصمیمات و توافق‌های به عمل آمده برای پیگیری مرمت و مقاوم‌سازی دارالفنون را دچار مشکل کرده است.

وی با اشاره به بازدید رئیس شورای اسلامی شهر تهران از دارالفنون، اظهار امیدواری کرد، ظرفیت‌های حمایتی شورای اسلامی و شهرداری تهران موجب هم‌افزایی و اراده لازم برای مقاوم‌سازی، مرمت و دمیدن روح زندگی در کالبد خسته دارالفنون شود و این نوع بازدیدها فقط برای دیدن تنها یا مثل بازدید مناسبتی سالروز شهادت امیرکبیر همانند برخی از پیشینیان نباشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: دارالفنون شناسنامه آموزش و پرورش نوین در ایران است؛ در هیچ جای دنیا، چنین مراکزی را از اصل خویش جدا نمی‌کنند؛ دارالفنون وقتی پابرجاست که تعلیم و تربیت در آن جریان یابد.

وی افزود: برنامه پیشنهادی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، مقاوم‌سازی و مرمت دارالفنون طبق نقشه و سیاست‌های عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده است ولی متأسفانه به نظر می‌رسد سطحی‌نگری و داشتن نگاه محدود به میراث فرهنگی در کش و قوس بخشی نگری‌ها موجب تخریب و از بین رفتن اصل ابنیه و تأسیسات و حتی میراث‌های معنوی می‌شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: سازمان نوسازی مدارس در چهارچوب طرح مقاوم‌سازی مدارس، منابع لازم را پیش‌بینی کرده است و آن را قابل تأمین می‌داند و اگر سازمان میراث فرهنگی با ارائه طرح جامع خود و پذیرش مسئولیت نظارت، همراهی لازم را انجام دهد، در کوتاه‌ترین زمان، بار دیگر می‌توان دارالفنون را در چرخه بهره‌برداری فرهنگی و آموزشی قرار داد.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
دوشنبه, 12 اسفند, 1392

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.