شهادت امام حسن عسکری (ع)

بنابه گزارش واحد فرهنگی مسجد و مجتمع اسلامی نور در شب شهادت یازدهمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام با حضور نمازگزاران مراسم سوگواری و سخنرانی برگزار شد. در این مراسم حضرت آیةالله دکتر محمدیان با تشریح شرایط دوره ی امامت حضرت عسکری علیه السلام، اظهار کرد: دوره ی امامت ائمه ی بعد از امام رضا علیه السلام که به "أبناء الرضا" معروفند، شرایط ویژه ای حاکم بود، آن بزرگواران علاوه بر اینکه باید امت را راهبری و هدایت می کردند، ناگزیر بودند به دلیل محدودیت های ارتباطی که از سوی خلفا بر آنها تحمیل می شد به صورت غیرمستقیم آنها را برای شرایط دوره ی غیبت آماده کنند. در این دوره با توجه به اخبار و روایات اسلامی که پیش گویی امامت حضرت مهدی علیه السلام و بشارت ظلم ستیزی و دادگستری آن حضرت شده بود، حاکمان جور خوفناک از تولد و ظهور او بودند و امامان پس از امام هستم را تحت نظر داشتند تا از این ولادت و قیام ممانعت کنند. به همین خاطر در رفتار هدایتی و راهبری ائمه علیهم السلام عنصر تقیه و مبارزه پنهان و آماده سازی شیعه برای دوره ی غیبت وارد شد.
استاد محمدیان در توضیح این مطلب افزود: خلفای عباسی این سه امام بزرگوار یعنی امام جواد و امام هادی و امام عسکری علیهم السلام را تحت نظر در عراق و در مراکز نظامی اسکان دادند تا رفت و آمدها و مراودات آنان را کنترل کنند ولی یاران و دوستان آنان معمولا تحت پوشش شغلی به آنان مراجعه می کردند و به این خاطر است که عمده راویان احادیث این بزرگواران با القاب شغلی معروف شده اند مثل: جصاص، زیات، بزاز و...
آیةالله محمدیان در ادامه با نقل روایتی از امام حسن عسکری علیه السلام بیان کرد، امام در دوره ی غیبت و در زمانی که دسترسی به امام معصوم نیست، پیروان خود را به تبعیت از فقهاء موظف کرده اند. اما نه هر فقیهی، بلکه فقیهی را سفارش کرده اند که "صائناً لنفسه" یعنی خویشتن بان و "حافظا لدینه" پاسدار دین و "مخالفا لهواه" مخالف هوای نفس و "مطیعا لأمر مولاه" یعنی پیرو اوامر الهی و شارع مقدس باشد و در تفسیر دین و بیان احکام آن از مبانی و مناط های دینی تبعیت کند، در این صورت مردم را تکلیف کرده اند که از چنین فقیهی تقلید و پیروی کنند.
استاد محمدیان در خاتمه با اشاره به روز نهم دی ماه گفت: در چنین روزی ملت شریف ایران تبعی خود را از ولایت فقیه به نمایش گذاشتند و عملا نشان دادند در حاکمیت اسلامی شأن و شخصیت ها به میزان اطاعت از رهبری دینی اعتبار دارند و ستون خیمه ی انقلاب اسلامی بواسطه رهبری ولی فقیه پابرجاست و دیگران هر چقدر نیز شخصیت مهم سیاسی و اجتماعی باشند در ذیل تبعیت از ولایت فقیه مشروعیت پیدا می کنند.

منبع خبر:

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 10 دى, 1393

نظرات

از بیانات تحلیلی استاد بهرمند شدیم ای کاش تمام متن سخنرانی ایشان منتشر می شد. یا صاحب الزمان عجل علی ظهورک

آقا محمد رضا ، سلام علیکم از راهنمایی شما متشکرم ، یاد آور می شوم حروف چینی و تنظیم خبرها را من خودم انجام نمی دهم. ضمنا در روایات و توصیه بزرگان دینی سفارش به احترام و ادب متقابل زیاد شده است. خداوند متعال لغزشهای ما را بر ما ببخشد.

هرکه دانشور و صاحب نظر است / بهر اصلاح جهان منتظر منتَظَر است

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.