عمر مفید یک کتاب درسی 5 سال است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان در همایش تخصصی تولید محتوای الکترونیکی اظهار کرد: آموزش و پرورش امروز در کشورهایی که به آینده فکر می‌کنند یک نهاد دولتی به معنای وزارت‌خانه نیست بلکه یک نهاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که به عنوان یک قوه در کنار قوای دیگر جای گرفته است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش هر کشور هم هویت ملی و هم ایفای نقش جهانی دارد، افزود: دستگاه تعلیم و تربیت شایسته دستگاهی است که ریشه در فرهنگ، سرزمین و ملت خویش داشته و شاخه‌های آن گسترده شده باشد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: نهاد تعلیم و تربیت یک بهره‌مندی خودی و یک بهره‌مندی جهانی دارد.

وی ادامه داد: نگاه ما به تعلیم و تربیت باید به عنوان یک فرصت آموختن جهانی و وظیفه دینی باشد؛ امروز اگر بخواهیم در حیطه رشد علمی حرفی برای گفتن داشته باشیم و کشور را در این شرایط به سرمقصود خود برسانیم، ناگزیر به توجه به پدیده‌های نو هستیم.

محمدیان با اشاره به اینکه باید زمان‌شناس باشیم و نیازهای وقت خود را بشناسیم، عنوان کرد: باید اولویت‌ها را در تعلیم و تربیت مشخص کنیم که در حال حاضر اولویت اول ما توجه نسل نو هستند؛ دومین اولویت توجه به پدیده‌های نو و اولویت سوم بازنماندن از رقبا و پیشرفت بیشتر در این حوزه است.

وی بیان داشت: یکی از رویکردهای ما تولید محتوای الکترونیکی است و تمام رویکرد نیست چرا که سند تحول بنیادین از شاخه‌های مختلفی برخوردار است که باید به تمام آن‌ها توجه شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش یک فلسفه خودی در سند تحول بنیادین پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: پس از انقلاب اتفاقات خوبی در آموزش و پرورش افتاد اما این اتفاقات فراگیر نشدند.

وی با اشاره به اینکه حیات طیبه، حیات شایسته هر ایرانی است، یادآور شد: حیات طبیه قدسیت به زندگی می‌دهد، نظام تعلیم و تربیت ایران به دنبال است که تا همه شرایط را برای دانش‌آموزان از جمله عقلانیت فراهم کند تا به قدسیت در زندگی دست پیدا کنند.

محمدیان تصریح کرد: حوزه‌های تفکر، قرآن و معارف، زبان و ادبیات فارسی، ریاضیات، بهداشت و تربیت‌بدنی، فرهنگ و هنر، کارآفرینی و فناوری، آداب و مهارت‌های زندگی و زبان‌های خارجی از جمله حوزه‌های پیش‌بینی شده برای یادگیری دانش‌آموزان است.

وی با بیان اینکه هر حوزه یادگیری اهداف اولیه و ثانویه دارد، تأکید کرد: قرار نیست همه مطالب در یک کتاب و در یک مقطع گفته شده باشد، برنامه آموزش و پرورش یک سریال است که باید همه آن را باهم دید و بعد قضاوت کرد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: قضاوت کردن و داشتن روانشناسی تربیتی صحیح لازم است؛ برخی علم این معنا را ندارند که علوم یادگیری در کتب درسی را قضاوت کنند.

وی با اشاره به اینکه عمر مفید یک کتاب درسی 5 سال است، اضافه کرد: باید هر 5 سال یک‌بار این کتاب‌ها بازنگری شوند اما 39 سال کتاب ریاضیات در کشورمان عوض نشد و کسی هم نپرسید که چرا این کتاب‌ها به روز و بازنگری نمی‌شوند.

محمدیان در ادامه ابراز داشت: در سند تحول بنیادین این موضوع را مورد توجه قرار داده که کتاب‌ها و برنامه‌های درسی فضاهای یادگیری متنوع شوند و محیط یادگیری تنها کلاس مدرسه نباشد، پارک، خیابان، مسجد، حیاط مدرسه و غیره هم می‌توانند محیط یادگیری دانش‌آموزان باشند.

وی با بیان اینکه برنامه درسی مساوی با کتاب درسی نیست، ادامه داد: کتاب درسی یک مرجع دست معلم است و معلم می‌تواند به عنوان یک راهبر این کتاب را به هر نحوی تدریس کند؛ رسانه آموزشی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش متفاوت می‌شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: تولید محتوای الکترونیکی نمونه‌ای از تدریس متفاوت کتب درسی در نظام تعلیم و تربیت است که در سند تحول بنیادین به آن توجه شده است؛ هر کسی بخواهد امری را تحول ببخشد باید آرمان و الگو داشته باشد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه ما باید آموزش و پرورش را برای فردا بسازیم، افزود: اگر به جای انسان‌محور، برنامه محور شدیم می‌توانیم در تحول‌گرایی موفق باشیم؛ باید از امروز بدانیم در چند ساله آینده چه تعداد مهندس، دکتر و غیره نیاز داریم؛ امیدوارم این سند تحول بنیادین هر ساله توسعه پیدا کند.

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 4 مرداد, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.