ادامه روند سند 2030، بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری به نفع و مصلحت نیست

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه برای سند تحول بنیادین آنچنان که باید کاری نکرده ایم گفت: کارخود را انجام می دهیم و می گوییم که برمبنای سند تحول است. سه خطر سند را تهدید می کند که تحریف، تضعیف و تحمیل از آن جمله است. تحمیل یعنی آنچه در سند نیست به اسم آن بزنیم .

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان در نشست عصر تربیت که با موضوع بررسی آثار تربیتی سند 2030 در وزارت آموزش و پرورش برگزار شده بود، یاد و خاطره شهدای انقلاب و شهدای حادثه تروریستی تهران را گرامی داشت و گفت: فکر میکردم چرا حرم امام را هدف قرار دادند؟ علت این است که آنها هنوز با امام دشمنی و کینه دارند و به مجلس رفتند زیرا نمایندگان مردم در آنجا حضور داشتند. ملت ایران یک دشمن واحد دارند و باید مراقبت کرد خودمان برای خودمان دشمن نتراشیم و دسته بندی نکنیم که یک گروه این سمت باشند و گروهی سمت دیگر.

وی افزود: بعد از فرمایشات رهبری درباره سند 2030 ادامه آن به نفع و مصلحت نیست و اکنون قصد داریم بحث کارشناسی انجام دهیم. رهبری فرمودند این سند روی سبک زندگی اسلامی تاثیر می گذارد اما در این میان برخی ناجوانمردانه به آموزش و پرورش تهمت زدند. به عنوان مثال بحث کتاب لک لکی در کار نیست را مطرح کردند در حالی که اصلا کتابی تحت این عنوان در کار نبود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه انتشاراتی که از آن نام برده می شود وجود خارجی ندارد و وزارت ارشاد هم چنین مجوزی صادر نکرده است اظهار کرد: بعدها متوجه شدیم گروهی از دانشجویان دانشگاه شریف متن هایی را ترجمه و در فضای مجازی منتشر می کنند. این ارتباطی به آموزش و پرورش ندارد و مصداق ضرب المثل "گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری" است.

محمدیان با بیان اینکه گفته بودند در کتاب ریاضی تصویری آمده که دست دختری در دست پسری است گفت: در حالی که این تصویر در کتاب درسی ما نبود و اگر چنین تصویری در کتاب کمک آموزشی آمده است ارتباطی با آموزش و پرورش ندارد و باید به وزارت ارشاد گلایه کرد.

وی با بیان اینکه یک مرتبه هم آمدند و به حذف درس شهید فهمیده اشاره کردند، گفت: قبلا هم توضیح دادیم که این درس حذف نشده است. اصل ماجرا این بود که در درس سوم آن کتاب در پایه ششم، زندگانی امام حسین آمده و در مقدمه ورودی آن به حضرت قاسم اشاره کردیم که نوجوان بودند. در درس یازدهم به نوروز اشاره کردیم و هدف این بود که نوروز را با نگاه اسلامی داشته باشیم که دید و بازدید و صله رحم از مصادیق آن است. سپس به مسافرت اشاره کردیم و در قالب آن به نماز مسافر اشاره کردیم و در همانجا به سفرهای قم و راهیان نور اشاره کردیم. اینگونه کتاب را طراحی کردیم. در جریان داستان این درس و مسافرت دانش آموزان به شهید فهمیده نوجوان شهید اشاره می شود. بنابراین شهید فهمیده از کتاب درسی حذف نشده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: ما برای تثبیت تشکل های دانش آموزی به سازمان دانش آموزی، بسیج دانش آموزی و اتحادیه انجمن های اسلامی اشاره کردیم و در آنجا در کتاب مطالعات اجتماعی و بحث مربوط به بسیج دانش آموزی مجدد به شهید فهمیده اشاره کردیم.

وی در پایان گفت: برای سند تحول آنچنان که باید کاری نکرده ایم. کارخود را انجام می دهیم و می گوییم که برمبنای سند تحول است. همچنین سه خطر سند را تهدید می کند که تحریف، تضعیف و تحمیل از آن جمله است. تحمیل یعنی آنچه در سند نیست به اسم آن بزنیم . در زمان ایجاد مدارس قرآنی بنده مخالفت کردم و گفتم که مطابق سند تحول باید تمام مدارس کشور قرآنی شوند.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 17 خرداد, 1396

نظرات

امید اینکه پرونده سند ٢٠٣٠ بعد از این مختومه شود و به جای گفت و گوهای بی ثمر استعدادها برای اجرای سند تحول مصروف شود.

آقای دکتر بدون اغراق و مبالغه می گویم صحبتهای شما بسیار روشنگرانه و راهگشا بود ،البته این انتخاب رسانه ای از سخنرانی شما مخصوصا در پورتال روابط عمومی وزارتخانه و پانا به نوع خاصی است ولی هرچه قدر هم کم و کوتاه شود معلوم شد که از نظر شما سند ٢٠٣٠ مشروعیت ندارد و این دست و پازدن برای توجیه آب در هاونگ کوفتن است، توضیحات درباره کتابهای درسی نیز بسیار خوب بود. انشاالله با همت کارشناسان و با هدایت مسؤؤلان متعهد وزارتخانه سند تحول کاملا عملیاتی و اجرا شود. اسمم را نوشتم تا کسی نگوید این حرف را چه کسی زده ؟!

سلام من اولیا دانش اموزم که دانشجو و مشاور هم هستم سوالی داشتم فرمودید از کتابهای درسی جدید رونمایی می کنید که حتما اشکالاتی هم داردایا این کتابهای جدید بر مبنای سند 2030 است بعد هم اگر اشکال دارد اول اشکالش را برطرف کنید بعد رونمایی کنید
ایا در مورد مسائل جنسی در کتابهای جدید نوشته شده؟اگرز اینطور هست حتما جلوگیری کنید ما از شماتو قع داریم باتشکر منتظر پاسخ

سلام علیکم
کتابهای درسی جدید براساس سند تحول بنیادین، مبتنی بر برنامه ی درسی ملی و با نظر به سیاستهای کلی نظام تألیف و تدوین می شود. کتابهای جدید التالیف در سال اول اجرا به صورت آزمایشی ارائه می شود و در حال ارائه از سوی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و گروه های تحلیل محتوای استانها مورد ارزشیابی قرار می گیرد تا اشکالات احتمالی در سال تحصیلی بعد اصلاح شود.
نکته ی دیگر اینکه اساسا سند ٢٠٣٠ برای اجراء به آموزش و پرورش ابلاغ نشده است.

از توضیح و پاسخی که ارایه کردید ممنونم ،امیدوارم در تحقق اهداف تعلیم و تربیت اسلامی و اجرای سند تحول آموزش و پرورش موفق باشد.

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.